העימותים בין רשות ניירות ערך והבורסה: 'קול קורא' למדד חדש שיעקוב אחר הבנקים

הרשות רוצה לעקוף את הבורסה, שהיא שמנהלת את מדד בנקים 5, ולהביא לכך שקרנות הסל שעוקבות אחר הבנקים יעקבו אחר נכס חדש, שיעמוד בהוראות הרשות

ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

רשות ניירות ערך מעמיקה את העימות עם הבורסה בנוגע למדד ת"א בנקים 5, כשהיא מפרסמת היום "'קול קורא' לעורכי מדדים להגשת הצעות למדד בנקים שיענו על הוראות הדין שחלות על קרנות הנאמנות". בכך רוצה הרשות לעקוף את הבורסה, שהיא שמנהלת את מדד בנקים 5, ולהביא לכך שקרנות הסל שעוקבות אחר הבנקים יעקבו אחר נכס חדש, שיעמוד בהוראות הרשות.

כיום שוות ארבע קרנות הסל שעוקבות אחר מדד בנקים 5 כ-7 מיליארד שקל, כאשר לתפיסת הרשות המדד האמור בנוי שלא כייאות בגלל משקלם הגדול מדי של הפועלים ושל לאומי. לכן, לפני כחודשיים רשות ניירות ערך הודיעה על עדכון ההוראות לגבי האופן שבו על קרנות הסל לעקוב אחר מדד הבנקים באמצעות הפחתה של המשקל של שני הבנקים הגדולים בקרנות הנאמנות שעוקבות אחר מדד ת"א בנקים 5.

הרשות הודיעה אז כי המהלך נעשה לאחר שנים בהן קרנות הסל הורשו לעקוב אחר מדד בנקים 5 למרות שהמשקלות בו חרגו מהוראותיה, וזאת משום שהמדד ריכוזי מדי לתפיסת הרשות. השינוי יקרה עם ביטול הוראת שעה שאפשרה את החריגה כאמור.

במקור הרשות רצתה שהוראת השעה שהתירה את קרנות הסל על המדד תפוג ב-3 באפריל השנה, אלא שהבחירות האריכו אוטומטית את התוקף של הוראת השעה עד ל-6 ביולי. בכל מקרה מדובר במהלך שהרשות מובילה עדיין, ושיקרה.

המהלך עורר ביקורת והתנגדות מצד מנהלי קרנות נאמנות שחששו מהשפעת המהלך על שווי חלק ממניות המדד, ומצד הבורסה שיצאה בחריפות כנגד המהלך. למעשה, הבורסה הגיבה לאותו מהלך לפני כחודשיים באומרה כי החלטת הרשות "שרירותית, לא סבירה וחסרת היגיון כלכלי, ותפגע ללא ספק בציבור המשקיעים, במנהלי הקרנות ובשוק ההון בכללותו", תוך שהוסיפה כי "זוהי פגיעה קשה נוספת בשוק קרנות הסל, בהמשך לרפורמה בענף שהשמידה ערך בהיקף רחב". תגובה זו עוררה כעסים ברשות, שהגיבה לדברים אלה באומרה כי "בנסיבות העניין נראה ששיקולים עסקיים, הנובעים מפעילות הבורסה כעסק למטרות רווח, מעיבים על התנהלותה כעורך מדד ניירות ערך", תוך שביקרה את תפקודה של הבורסה כעורך מדד.

זהו לא העימות היחיד שמתגלגל בימים אלה בין הרשות לבין הבורסה. לפני כחודש דיווחה הבורסה כי היא בוחנת רכישה עצמית של מניות "הסדר" שלה, שעדיין בידי חברי הבורסה שקיבלו אותן בעת שינוי מבנה בעלות הבורסה, ושניתן למכור אותן תחת תנאים מיוחדים (כשכל תמורה מעל 5.08 שקלים למניה תועבר מידי בעלי המניות הללו לידי הבורסה).

ואולם, משום שכיום נסחרת מניית הבורסה לפי שווי של יותר מ-19 שקל, הרי שלבעלי המניות הללו, שמחזיקם יחדיו בקצת פחות מ-20% ממניות הבורסה, אין אינטרס לסחור בהן ולמכור אותן. במקביל, הבורסה רוצה לבצע בד בבד הרכישה העצמית של מניות אלה, הקצאה של מניות "רגילות" לאותם בעלי מניות, בהנחה.

אלא שרשות ניירות ערך טענה כי המהלך של הבורסה "נראה על פניו מלאכותי, ומעלה תהיות לגבי חוקיותו ועמידתו בקנה אחד עם הוראות המעבר לתיקון" וש"אין הבורסה רשאית לוותר על תמורה המגיעה לה על פי דין".