בנקים אמריקאים ינצלו את הפחדים של 2020 כדי לעשות רווחים השנה

בזמן שהכלכלה משתקמת, בנקים צפויים להקטין את כמות המזומנים שאגרו • זאת כדי לכסות על אובדן הלוואות שצפו בימי המגפה

סיטיבנק / צילום: shutterstock
סיטיבנק / צילום: shutterstock

בנקים אמריקאים יושבים על ערמת מזומנים שעשויה להניב להם רווחים של מיליארדי דולרים. בחודשים הקרובים, הבנקים צפויים לשחרר עשרות מיליארדי דולרים ששמו בצד ברזרבות לתשלום חובות שלא יוחזרו - הפסדים שלא קרו בינתיים, שנה לתוך המגפה, שסגרה ענפים שלמים בכלכלה האמריקאית.

ב־2020, בנקים מיהרו לשים בצד את הרזרבות על מנת לכסות על חובות צפויים מתוך ההנחה שלקוחות ועסקים לא יעמדו בתשלומי הלוואות, אחרי שהסיוע הממשלתי אזל.

בדצמבר היו לבנקים אמריקאים 236.6 מיליארד דולר ברזרבות, כך נמסר מהסוכנות הממשלתית, "תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי". כמות הכסף הזו היא כמעט כפליים ממה שהחזיקו הבנקים לפני שנגיף הקורונה טלטל את הכלכלה וגרם לעלייה חדה בשיעורי האבטלה.

כיום, בנקאים בכירים כבר דואגים פחות. הכלכלה תפקדה טוב יותר מהתחזיות הפנימיות של הבנקים. הפצת החיסונים מתגברת. חבילת הסיוע בגובה 1.9 טריליון דולר עברה בקונגרס והיא כעת חוק. צרכנים וחברות, אומרים הבנקאים, כנראה התחמקו מהתסריט הפיננסי הגרוע ביותר של המגפה.

"יש הרבה סיבות חיוביות להרגיש טוב לגבי הדרך לשיקום", אמר מארק מייסון, מנהל כספים ראשי בסיטיגרופ בכנס של שירותים פיננסיים של קרדיט סוויס בחודש שעבר. הוא אמר שסיטיגרופ ככל הנראה תחליט להקטין את הר המזומנים שלה, שכיום עומד על 27.6 מיליארד דולר, בסכום שאולי יעבור את 1.5 מיליארד דולר ששחרר הבנק ברבעון האחרון של 2020.

הרזרבות האלה אמורות לכסות על הפסדים צפויים מהלוואות. בדוחות, כשמוסיפים אותן, הן מופחתות מרווחי הבנק. כשמסירים את הרזרבות רווחי הבנק עולים.

מתחילת השנה, אנליסטים צמצמו את תחזיות האובדן מהלוואות שלהם והעלו את תחזית הרווח המשולבת ל־2021 לבנקים ג'י פי מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ ו־וולס פארגו ב־10%, או 7 מיליארד דולר, כך על פי נתונים מחברת FactSet.

כעת מצפים האנליסטים שארבעת הבנקים ירוויחו 77 מיליארד דולר ב־2021, לעומת רווח של 61 מיליארד דולר בשנה שעברה.

התחזית המשופרת הוציאה את מניות הבנקים מאזור הנמנומים. מדד KBW Nasdaq Bank Index עלה ב־25% השנה בינתיים, ומדד S&P 500 עלה ב־5.7%.

ובכל זאת, שחרור כסף מהרזרבות יספק רק הקלה זמנית. ההכנסה צפויה להצטמצם מעט בארבעת הבנקים הגדולים בארה"ב בשנה הקרובה, כתוצאה מירידה בהלוואות והאטה בפעילות השוק.

"זה דיו על הנייר", אמר ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י פי מורגן, בשיחה עם אנליסטים בינואר על שחרור כסף מהרזרבות. "אנו שמחים על כך שאמריקאים מצליחים יותר מבחינה כלכלית, אבל לא מתייחסים לזה כרווחים".

עד כה מנהלי הבנקים נטו לפסימיות

בנקים קובעים את צפי אובדן ההלוואות שלהם על ידי שימוש במעריכים כלכליים גדולים, בעיקר התמ"ג ושיעור האבטלה. מנקודת מוצא זו, הם מוסיפים כפקטורים מאות משתנים אחרים, ומותירים מנעד מסוים המבטא כמה אופטימיים או פסימיים המנהלים.

מתחילת המגפה, נטו מנהלי בנקים לפסימיות ואגרו כסף לכיסוי חובות מהלוואות אבודות. כתוצאה מכך, המודלים הפנימיים של הבנקים חוזים עתיד יותר אפרורי מרוב התחזיות הכלכליות.

ה־OECD אמר לאחרונה שהוא צופה שתמ"ג של ארה"ב יגדל ב־6.5% השנה, כפליים מהתחזית שהציג בדצמבר. כלכלנים צופים שהאבטלה, שירדה לשיעור של 6.2%, תרד ל־5% עד דצמבר, כך לפי בדיקה של הוול סטריט ג'ורנל.

התחזית הכלכלית המשופרת הזו גרמה לבנקים לשחרר חלק מהרזרבות ברבעון הרביעי. כששחררו את הכספים, אמרו אז הבנקאים שהם מחכים לראות איזה סנטימנט יהיה לצרכנים לאורך זמן ולבחון כמה פקטורים כלכליים אחרים לפני שיחליטו על שחרור רזרבות נוספות.

בכנס של קרדיט סוויס בסוף פברואר, מנהלי בנקים אמרו שהכיוון של הכלכלה מתבהר. הבנקאים התבטאו בזהירות אבל הצביעו על ירידה בחוב הצרכני ועלייה בהוצאה כסימנים חיוביים לכלכלה.

"ימים יגידו אם זו נקודת תפנית, אבל יש סיבות להיות אופטימיים", אמרה מנהלת הכספים בג'י פי מורגן צ'ייס, ג'ניפר פיפזאק.

שינויים בכללי הנהלת החשבונות בשנה שעברה הפכו את חישוב הרזרבות למסובך יותר. כעת, בנקים צריכים לרשום הפסדים עתידיים צפויים מרגע שניתנת ההלוואה, ולא לחכות לכך שתהיה עדות כלשהי שצפוי אובדן מההלוואה.

בנקאים בכירים עדיין מהססים כשהם נשאלים איך היו נראות הרזרבות במצב נורמלי במסגרת הכללים החדשים אפילו אם מתעלמים מהשלכות המגפה, כך אמרה האנליסטית מקרדיט סוויס, סוזן רות קצקה, שראיינה רבים מהם במהלך הכנס בחודש שעבר. בלי המידע הזה, קשה לנחש כמה כסף יחליטו לשחרר ברבעונים הקרובים. "אותי מעניין לדעת מה יהיה גובה הרזרבות בעתיד", אמרה קצקה.