חמשת הגימיקים ששלפו הפוליטיקאים יום לפני הבחירות

כמדי מערכת בחירות ראש הממשלה הבטיח לחזק את ההתיישבות ביהודה ושומרון, אף שעדיין לא קיים את ההתחייבות מהבחירות הקודמות • מה עשו סער, בנט, גנץ וסמוטריץ'?

בצלאל סמוטריץ'. יצליח לקחת את המנדט השמיני מיהדות התורה? / צילום: יונתן סמייה דוברות הכנסת
בצלאל סמוטריץ'. יצליח לקחת את המנדט השמיני מיהדות התורה? / צילום: יונתן סמייה דוברות הכנסת

ראשי המפלגות ניצלו את היום האחרון לפני פתיחת הקלפיות לניסיונות אחרונים להמריץ את הבוחרים העייפים ולשכנע את המתלבטים. מערכת בחירות רביעית, רגע אחרי תחילת ההתאוששות מהמגיפה העולמית, פוגשת את הישראלים לא מאוד מעוניינים במה שיש לפוליטיקאים להציע להם, והם מצדם עושים הכול כדי להוציא את המצביעים הפוטנציאליים מתרדמת הבחירות שנפלה עליהם. הגימיקים כמובן לא איחרו להגיע, אבל גם הם כבר משומשים לעייפה.

1. ראשון היה נפתלי בנט שהתארח אמש בערוץ 20 ושלף מכתב שבו הוא מתחייב שלא לשבת תחת לפיד. בנט חתם על השורה שלו והוסיף אחת לחתימה של נתניהו לפיה הוא אמור להתחייב שלא לשבת בממשלה בתמיכת מנסור עבאס.

נתניהו כמובן אפילו לא טרח להגיב. בנט שהחזיק מעמד מערכת בחירות שלמה שלא להיגרר לניסיונות של נתניהו להוציא אותו מאזור העמימות, נכנע לתכתיבי נתניהו ברגע האחרון. המטרה כמובן ברורה - למנוע זליגת מצביעי ימין לטובת הליכוד וסמוטריץ'.

2. השני היה גדעון סער שבראיון בערוץ 12 אמר מה שנמנע ממנו מערכת בחירות שלמה - הוא לא שולל רוטציה עם יאיר לפיד. הירידה העקבית של סער בסקרים חייבה אותו לצאת מתרדמת הקמפיין שליוותה אותו עד כה ולנקוט בצעדים מצילי מנדטים.

הראשון היה להוציא מבנט אמירה כלשהי שתשייך אותו למחנה נתניהו כדי לקחת ממנו קולות מרכז, והשני היה להגיד שהוא לא שולל את לפיד- כדי להחזיר אליו מצביעי שמאל מרכז שנטשו. מחר נדע אם זה הספיק כדי להציל את תקווה חדשה מלהיות הטרגדיה של הבחירות האלו.

3. הגימיק השלישי שייך לראש הממשלה - הבדיחה הנפוצה בהתיישבות ביהודה ושומרון היא שלא היו ימים טובים כמו ימי בחירות למתיישבים. נתניהו לקראת כל מערכת בחירות מבטיח ליישב, יחידות דיור נוספות או הכשרת יישובים ישנים.

הוא מגיע נוטע עץ, מניח אבן פינה ומחליף הבטחות ישנות בחדשות. גם היום נתניהו הגיע לשומרון והניח אבן פינה לשכונה חדשה ביישוב רבבה ונטע עץ בחוות יאיר, תוך התחייבות להתיישבות בניסיון לשכנע את המצביעים הפוטנציאליים לתמוך בו ולא במתחרים מתוך נקודת הנחה שעד רגע הוא מגשים את הכול. גם את ההבטחות של 2019.

4. מאחורי הגימיק הרביעי עומד שר הביטחון - גנץ חושף היום מידע מרתק במהלך הצהרה שנועדה להמריץ את הבוחרים - הוא תמיד ידע שנתניהו הולך לרמות אותו ולמרות זאת נכנס לממשלתו. "מעולם לא חשבתי שהוא יאפשר לי להגיע לרוטציה- אבל לא האמנתי שיפרק את הממשלה בתוך חודשים ספורים וימנע מאזרחי ישראל תקציב מדינה כשמאות אלפי מובטלים מציפים את המשק ועסקים קורסים", אמר גנץ.

ולא רק זה, מי שקידש במשך שלוש מערכות בחירות את חשיבות המפלגה הגדולה - חידד היום את המסר ההפוך: רק הגוש. "אנחנו נמצאים במערכת בחירות שבה אין אף מפלגה שמתמודדות מול נתניהו - רק גוש שיכול למנוע ממנו את המשך שלטונו". המטרה כמובן היא שלא לאפשר ללפיד ולסער למשוך ממנו את המצביעים שיפילו את כחול לבן מתחת לאחוז החסימה.

5. עוד אחד שמנסה להציל את עצמו מאימת אחוז החסימה הוא יו"ר מפלגת ימינה בצלאל סמוטריץ' שהעביר את הקמפיין למגזר החרדי מתחת לפני השטח אל פני השטח עם סרטון ביידיש שנועד להפוך את ההצבעה לציונות הדתית ללגיטימית.

ביהדות התורה מנהלים מלחמת חורמה נגד סמוטריץ' מחשש שהוא אכן מצליח לנגוס בנתח המצביעים הקבוע שלהם, מה שמבטיח שבמערכת הבחירות הזו המנדט השמיני מתרחק מהם.