מהודו ועד ברזיל: המגפה משתוללת, החמצן אוזל והקורבנות בשיא

תמונות מהודו מציגות מטופלים שנאלצים לחלוק מיטות ויותר מ־300 אלף מקרי קורונה חדשים ביום • רופא בכיר התחנן לראש הממשלה: "ספק לנו חמצן או שתהיה טרגדיה" • ישראל שוקלת שיגור סיוע הומניטרי, והבית הלבן יגביר את מאמצי הסיוע

בלוני חמצן הנשלחים לבתי החולים בהודו. אחת מכל 5 בדיקות במדינה היא חיובית / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi
בלוני חמצן הנשלחים לבתי החולים בהודו. אחת מכל 5 בדיקות במדינה היא חיובית / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi

בעוד בישראל נפתחות מסעדות ומתקיימים אירועי תרבות, ובבריטניה העניקו הרשויות "אור ירוק" לתושבים לתכנן את חופשת הקיץ שלהם, במוקדי התפרצות אחרים בעולם מגפת הקורונה רושמת שיאים חדשים של תחלואה ותמותה.

רוב העיניים נשואות להודו, שם כמיליון בני אדם אובחנו כחולי קורונה בשלושת הימים האחרונים, בעוד בתי החולים ברחבי המדינה נאבקים לספק חמצן לחולים הזקוקים לכך, ומכונות הנשמה לחולים הקשים.

רופאים הודים מעריכים כי לצד הצעדים הממשלתיים והחברתיים שהציגו מצג שווא כאילו הודו "התגברה על המגפה", ושורה של חגים לאומיים ובחירות מקומיות שהיו כרוכים בהתקהלויות ענק, וריאנטים חדשים אחראים לזינוק בתחלואה - פי 25 בתוך פחות מחודשיים.

 
  

"מספר המקרים החיוביים מתוך הבדיקות הוא עצום", דיווח הרופא ההודי ד"ר אמיט גופטה באתר החדשות ניו דלהי TV. "אחת מחמש בדיקות (20%) חיובית בהודו, ובדלהי המצב חמור יותר - אחת מכל שלוש בדיקות חיובית". ההערכות הן כי המוטציה האנגלית היא שאחראית לזינוק, אולם ייתכן שישנן מוטציות חדשות שהתפתחו בתת היבשת.

בינתיים, כלי התקשורת במדינה מדווחים על עומסים בבתי החולים שמונעים טיפול בחולים קשים; ועל טורי אמבולנסים שעומדים שעות עם אורות מהבהבים בכניסה לחדרי המיון, מבלי שהם יכולים להפקיד את החולים הזקוקים לטיפול רפואי דחוף. "החדשות הרעות הן שהרע מכל עוד לפנינו, אם לא נצליח לעצור את שיעורי ההדבקה המזנקים", כתב ד"ר גופטה.

הרופאים מזהירים מטרגדיה

הודו רושמת יותר מ-300 אלף מקרים חדשים ביום, אולם בגלל המהירות שבה המחלה התפרצה, שיעורי התמותה עדיין נמוכים. נכון לשבוע האחרון, כ-2,500 בני אדם מתים שם מדי יום. זהו שיעור נמוך פי שניים מהתמותה בגרמניה, למשל, ביחס לאוכלוסייה. מומחים מייחסים חלק גדול מהמקרים לפסטיבלים דתיים כמו קומבה מלה, שכללו התכנסויות של מאות אלפי בני אדם במספר מוקדים.

על רקע התארגנויות בינלאומיות של ארגוני צדקה וגם ממשלות שמנסות לספק עזרה רפואית להודו, הרשויות עדיין לא הכריזו על סגר כללי על כל המדינה, צעד שננקט לפני כשנה עם פרוץ המגפה. במקום זאת, הוכרזו צעדים מקומיים בלבד, כמו עוצר לילי וסגירת כל החנויות בדלהי.

הרופאים במדינה מתריעים בימים האחרונים מהמשך המצב כמו שהוא. "עזור לנו להשיג בלוני חמצן", ביקש ראש שירותי הבריאות של דלהי בפנייה לראש הממשלה נרדנרה מודי, "אחרת תהיה כאן טרגדיה". לפי הדיווחים, הצבא ההודי מסייע בהטסת בלוני חמצן לבירה דלהי, שם המצב קשה במיוחד. לפי הדיווחים, מדינות שונות, כמו גרמניה, ארה"ב וגם ישראל שוקלות לספק להודו עזרה רפואית באמצעות מטוסים.

תמונות בכלי התקשורת המקומיים מראות כיצד מטופלים המתקשים לנשום נאלצים לחלוק מיטה בעודם מקבלים טיפול בחמצן. חדרי האשפוז והמיון צפופים ומלאים בחולים שרובם עם מסכות על הפנים, אולם הסכנה להידבקות בבתי חולים גבוהה. הרשויות מנסות להגביר בשבועות האחרונים את ייצור החיסונים בהודו - חלקם הגדול נעשה לפי הסכם עם אסטרהזנקה - וכבר הודיעו כי מ-1 במאי כל מבוגר מעל גיל 18 יוכל להתחסן. עד כה רק 8% מהאוכלוסייה קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון.

באירופה חוזרים לסגרים

התחלואה המזנקת בהודו מצטרפת לעובדה כי מגפת הקורונה מסרבת לדעוך גם בחלקים אחרים של העולם - כולל מדינות רבות באירופה ובאמריקה הלטינית. וכך, מספר מקרי הקורונה היומי ברחבי העולם גם הוא שובר שיאים.

אמריקה הלטינית עדיין מובילה במספר מקרי הקורונה ביחס לאוכלוסייה, וגם במספר מקרי המוות. 10 בני אדם למיליון תושבים מתים מדי יום ביבשת, לעומת 4 באירופה ו-0.7 באסיה. למעשה, שיעור התמותה באמריקה הלטינית שילש את עצמו מאז תחילת השנה. בברזיל נרשמים בימים האחרונים כ-70 אלף מקרי קורונה ביום, ומספר הקורבנות טיפס ליותר מ-67 אלף בחודש.

קרוב יותר לישראל, רוב מדינות אירופה נוקטות צעדי מנע כדי למנוע התפשטות חמורה יותר של הנגיף. בגרמניה אומץ החל משבת עוצר לילי - לראשונה בצורה כה מקיפה מאז תום מלחמת העולם השנייה - על רוב המדינה, מעשר בלילה ועד חמש בבוקר. הממשלה הפדרלית העבירה חוק המקנה לה סמכויות גורפות יותר להיאבק במגפה, וסגרה בתי עסק ומקומות ציבוריים במוקדי תחלואה. ביוון ישנו סגר מתמשך שכולל את השעיית הלימודים, צרפת גם היא חווה סגר והגבלות, וקפריסין הודיעה בסוף השבוע על סגר של שבועיים לפחות.

האיחוד האירופי כולו מתקדם באיטיות עם מבצע החיסונים, על רקע האזהרות הרפואיות מפני שימוש בחיסונים של אסטרהזנקה וג'ונסון אנד ג'ונסון, והחלטותיהן של מדינות שונות להימנע או להגביל את השימוש בהם לגילאים מסוימים. ברחבי האיחוד ניתנו עד כה כ-20 מנות חיסון ל-100 תושבים, לעומת 120 מנות ל-100 תושבים בישראל.