חיזור גורלי: מה מציעים לבני גנץ ומה הסיכוי שיזוז מתיק הביטחון?

האגף הימני ב"גוש השינוי" מתעקש לקבל את תיק הביטחון, לנוכח הרוח הנושבת מממשל ביידן שעלולה לסכן את ההתיישבות ביהודה ושומרון • אלא שגנץ מתעקש להמשיך ולהחזיק בו, כאשר זהו התיק הבכיר היחיד שמפלגתו צפויה להחזיק

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

הקמת ממשלת האחדות: חוסר הסכמות על תיק הביטחון בגוש השינוי. בעוד יו"ר תקווה חדשה גדעון סער מעוניין לקבל את התפקיד לידיו, ל"גלובס" נודע כי השר הנוכחי, בני גנץ, לא מתכוון לוותר על התיק שבידיו, גם לא בתמורה לתיק שווה ערך.

המחלוקת, כך מתברר, אינה בין אישית בין סער לגנץ, אלא עומדת בבסיס הוויכוח בין הימין לשמאל בממשלה לעתיד: איזה תיקים הימין של סער ובנט רוצים לשמור בידיהם כדי לנווט את הממשלה בדרכם.

כאשר ברקע, הממשל האמריקאי הנבחר הוא זה של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן, גורמים במפלגות ימינה ותקווה חדשה טוענים הבוקר כי לא ניתן להפקיר את התיק בידיו של גנץ שעשוי להידרש לעמידה איתנה מול הדרישות מוושינגטון.

עוד טענו שם הבוקר כי סער יוכל להיות זה שישמור על האינטרסים של הימין בביטחון באופן הדוק יותר בממשלה הנוטה שמאלה ומול האתגרים של ההתיישבות ביהודה ושומרון הנתונה תחת אחריותו של שר הביטחון.

גנץ ובכירים אחרים במפלגתו נחושים לשמור על התיק, ודאי כאשר מדובר במפלגה המחזיקה בשמונה מנדטים וזה יהיה התיק הבכיר היחיד שיישמר בידיה. עוד טענו הבוקר בכחול לבן כי "לא יתכן שהאישיות הביטחונית הבכירה ביותר בגוש (רמטכ"ל לשעבר) לא תחזיק בתיק הביטחון".

החלופה אותה מבקשים לאשר בגוש היא שסער יאייש את תפקיד שר המשפטים, שבימים כתיקונם לא קוסם לגנץ, ואילו האחרון יישאר בתפקידו.

בימינה ובתקווה חדשה הגדירו כתיקים אסטרטגיים עבור הימין את תיקי הביטחון, חינוך, משפטים ולאחר מכן בעדיפות נמוכה יותר תיקים מוניציפליים כמו פנים ותשתיות.

כך לאחר שיו"ר ימינה נפתלי בנט ימונה לראש הממשלה, הם מעוניינים להשאיר בידיהם את החינוך והמשפטים. לתיק החינוך גם כן מספר טוענות לכתר - מצד אחד יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה ומנגד איילת שקד מימינה. המשפטים כאמור יישאר בידי סער אלא אם תושג פריצת דרך מול גנץ בנושא.

אתמול פרסמו בחדשות 12 כי נתניהו הציע לגנץ רוטציה שבה הפעם גנץ יהיה הראשון בתפקיד. גנץ השיב לנתניהו כי הוא לא רואה התכנות לביצוע וכמובן בבסיס לכך היא החשדנות וחוסר האמון העמוק בין השניים - נוכח הפרות הבטחות סדרתית של נתניהו.

גנץ יכול להרשות לעצמו להטיל וטו על תיק הביטחון שכן הוא היחיד מבין השלושה (סער ובנט) שלא ניזוק ממקרה של בחירות נוספות, להיפך - הדבר רק מקרב אותו לכיסא ראש הממשלה.