אסור שאסון כזה יעבור ללא שינוי בתרבות השלכת האחריות

האם היו טעויות מצד המשטרה שהובילו לאסון, או שהיא בסך הכל ניסתה ככל יכולתה לשלוט בהמון לא ממושמע ולא הצליחה? • המשטרה, ככל והיו לה כשלים במסגרת האירוע, הם יתוחקרו לאורך ולרוחב, ויהיו גם מי שיקחו אחריות וישלמו את המחיר. אבל דווקא הצד האחר, הציבור החרדי, שם מסופקני מאוד אם נראה הסקת מסקנות וקבלת אחריות כלשהי

מתפללים בסמוך למקום האסון בהר מירון \ קרדיט צילום: AP ,Sebastian Scheiner
מתפללים בסמוך למקום האסון בהר מירון \ קרדיט צילום: AP ,Sebastian Scheiner

האסון נורא. מוקדם מדי להתחיל לדבר על אשמים, השמות עדיין לא כולם פורסמו ומשפחות רבות נעות בין תקווה ליאוש עם כל שביב מידע נוסף על גורל הפצועים. הגרסאות עדיין טריות והחקירה הראשונית מן הסתם בעיצומה. האם היו טעויות מצד המשטרה שהובילו לאסון, או שהיא בסך הכל ניסתה ככל יכולתה לשלוט בהמון לא ממושמע ולא הצליחה, כל זה עוד מוקדם מאוד לקבוע ויש המון פרטים לברר.

אבל את עצם העובדה שהכתובת הייתה על הקיר מזה שנים רבות באזהרות של אינספור מומחים, ואפילו סתם אנשים בעלי שכל ישר שראו וחוו את המתרחש, על זה אין וויכוח. מתחם הקבר במירון מאד מוזנח, לא בטיחותי ובו יש הרבה טלאים ותוספות ללא איזשהו היתר או פיקוח. המדינה רצתה לקחת את האחריות על המקום, להשקיע ולבצע התאמות הכרחיות עבור מקום המתאים לאירועים המוניים, אך נתקלה בהתנגדות. כבר שנים יש תוכניות ואפילו תקציבים בדיוק כדי למנוע את ההתרחשות הזו, אבל יש מי שהחשש מפני חס וחלילה אובדן שליטה על המקום והכנסותיו היו חשובים לו יותר מאשר המניעה של מקרה אסון.

אבל זה ממש לא נגמר בזה. רגע אחרי האסון כבר יצאו דוברים חרדיים בהאשמות כלפי המשטרה. כאמור, עדיין מוקדם לקבוע איך ומה היה חלקה של המשטרה באסון. אבל, כדי שאפשר בכלל יהיה לבוא בטענות כלשהן כלפי המשטרה, המינימום ההכרחי שצריך להראות זה שהיו למשטרה כלים לעבוד.

יותר ממה שמטרידים הסרטונים מהאירוע עצמו, אותי הטרידו במיוחד סרטונים אחרים מלפני ואחרי האירוע. סרטון שבו צועקים על השוטרים "נאצים" רק כי הם ניסו למנן את מספר הנכנסים לציון הקבר. הסרטון הכי מטריד בעיני צולם כחצי שעה לאחר האירוע, כשכבר ברור לגמרי שמדובר באירוע רב נפגעים והמשטרה מנסה לפזר את האנשים בתוך הציון, ולמרבה הפלא שוטרים נאלצו להפעיל כוח ולגרור שם אנשים החוצה. אם בסיטואציה איומה שכזו נתקלת המשטרה בהתנגדות רבתי, איך בדיוק יהיה בכוחה לאכוף סדר ולמנוע אסונות?

משטרה שפועלת בתנאים כאלה של חוסר שיתוף פעולה, היא לא גוף שאפשר להאשים באחריות כללית לאירוע. אולי אסור היה לה בכלל לקחת אחריות על האירוע, אבל בכל מקרה האחריות לדעתי היא קודם כל על תרבות אי שיתוף הפעולה עם הרשויות והאחראים לסדר והבטיחות. האחריות וגם האשמה נמצאות קודם כל בזלזול באזהרות גורמי המקצוע. בדיוק כמו שראינו בפארסת הקורונה.

ברור לי שהמשטרה, ככל והיו לה כשלים במסגרת האירוע, הם יתוחקרו לאורך ולרוחב, המסקנות יוסקו, ויהיו גם מי שיקחו אחריות וישלמו את המחיר. אבל דווקא הצד האחר, הציבור החרדי, שם מסופקני מאוד אם נראה הסקת מסקנות וקבלת אחריות כלשהי. וכי מישהו הסיק מסקנות ממאות המתים המיותרים בקורונה בציבור החרדי ביחס הגבוה משמעותית משאר הציבורים? מישהו שילם מחיר כלשהו? כמובן שלא.

נכון שהכל משמיים, ומי שנפטר הוא מי שנגזר עליו למות. אבל חובת ההשתדלות היא בדיוק החובה עלינו כאנשים שלא לסמוך על הנס, ולעשות כל השתדלות בדרך הטבע כדי לעשות טוב ולמנוע אסונות. רק מי שעשה את כל מה שהוא צריך ויכול לפי דרך הטבע כדי למנוע אסון, רק הוא יכול לדבר על גזירה משמים וכוח עליון.

לא פשוט לבקר את הציבור החרדי בימים שיש כנגדו הסתה תקשורתית בלתי מוצדקת, שאף מיתרגמת לאלימות. לא ישמח אותי בכלל לדעת שהטור הזה ישותף על ידי גורמים שיש בהם אלמנטים אנטישמיים, כביכול הנה ראיה שהחרדים בעייתיים. אני בוחר כל יום מחדש להישאר חרדי כי המעלות גדולות על החסרונות. אבל, בחסרונות צריך לטפל, ובמיוחד בחסרונות שעולים בחיי אדם כל כך רבים. ויפה שעת אחת קודם.

הכותב הוא איש הייטק ופובלציסט חרדי