כמה זמן נדרש לידיעה שגויה להתפשט? יותר מהר משלוקח לאוטובוסים להגיע להר מירון

כל מי שהיה מעורב אי-פעם במבצע שידורים חיים מהשטח, יודע שטעויות עלולות להתרחש • ועדיין, לדיווחים כמו זה שהיה בגלי צה"ל על 300 האוטובוסים שהגיעו להר מירון במוצ"ש, יכול להיות כוח הרסני • ביקורת תקשורת

אלפים משתתפים בלוויה של הרוג באסון הר מירון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
אלפים משתתפים בלוויה של הרוג באסון הר מירון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"כתבתנו הדס שטייף מוסרת כי הערב צפויים להגיע כ-300 אוטובוסים עם חוגגים נוספים להילולה. המשטרה נערכת בכוחות גדולים ומתוגברים למניעת אסון נוסף". הדיווח השגוי והמוטעה הזה, שנאמר בשבת במהדורת החדשות של השעה 10 בבוקר בגלי צה"ל, הסעיר את הרשתות החברתיות.

נבהיר כבר עכשיו: המידע הנכון, שאף שודר בהמשך, הוא שהמשטרה נערכה להגעתם של כ-300 אוטובוסים ריקים, שמטרתם הייתה פינוי של מי שנשארו במהלך השבת באזור מירון. אולם בדיוק כפי שאומר הפתגם - השקר מקיף את העולם, בזמן שהאמת עדיין שורכת את הנעליים.

למעשה, הייתה זו דווקא המהדורה של השעה 11 שזכתה לתהילה. הקלטה של החלק במהדורה שבו מסופר על אותם 300 אוטובוסים עלה בצילום וידאו לטוויטר, והבעיר גל של זעם כלפי החברה החרדית. "תקשיבו. מרתיח. יום אבל לאומי. דגל לחצי התורן. הלב שותת דם. בלי ציניות. ובמירון עוד חוגגים. 300 אוטובוסים הערב", צייץ העיתונאי בן כספית ליותר מ-250 אלף עוקביו, כשלדבריו מצורפת גם ההקלטה מגלי צה"ל.

ציוץ הביקורת של אילן אוסטפלד / צילום: צילום מסך
 ציוץ הביקורת של אילן אוסטפלד / צילום: צילום מסך

כספית היה הבולט והמוכר מבין המצייצים, אבל לגמרי לא היחיד. חיפוש של המילים "300 אוטובוסים" בטוויטר מביא עשרות, אם לא מאות תוצאות של מי שהיו בטוחים שמדובר במידע נכון, ובהסתמך עליו יוצאים במילים חריפות נגד הממשלה, המשטרה, ובעיקר נגד החברה החרדית. המידע השגוי הגיע לתפוצה כל-כך גבוהה, עד שאוזכר אפילו במהלך השידורים של חדשות 13.

בגלי צה"ל המשיכו להקריא את הדיווח גם במהדורות של 12:00 ו-13:00. רק בין השעה 13:00 לשעה 14:00 בצהריים החלה להתברר האמת. "לא יודע איזה חסידות מתכננת להגיע במוצ"ש לחגוג משהו, ואם יש כזאת (קשה לברר בשבת). במשטרה מכירים הגעה של 300 אוטובוסים ריקים לאסוף כמה אלפים שנותרו בהר מאירועי ל"ג בעומר", צייץ גיא ורון, כתב הצפון של חדשות 12.

"טעות אנוש מצערת"

לזכותו של כספית ייאמר שכבר לקראת 14:00 הוא צייץ כי "אומרים לי שהמבזק בגלי צה"ל שגוי, ושזה מבצע פינוי. מוחק הציוץ עד השלמת הבדיקה", וכעבור עוד שעה וחצי אף צייץ מחדש דברים של גיא קמלמכר, שכתב באופן מפורש כי הדיווח לא נכון.

גיא קמלמכר מעדכן כי הדיווח בגל"צ שגוי / צילום: צילום מסך
 גיא קמלמכר מעדכן כי הדיווח בגל"צ שגוי / צילום: צילום מסך

במהדורת החדשות בגלי צה"ל של השעה 14:00 כבר לא הוזכר הדיווח, והחל מ-15:00 והלאה הדיווח הובא בצורתו הנכונה, אם כי לא נאמר שמדובר בתיקון של שגיאה במהדורות קודמות.

גורמים בגלי צה"ל הסבירו לגלובס כי מדובר בטעות אנוש מצטערת, שנבעה מחוסר הבנה בין הכתבת לעורכי הדסק, וכי הטעות תוקנה ברגע שהם שמו לב אליה. אותם גורמים הזכירו כי גלי צה"ל הייתה התחנה הראשונה שהעלתה לאוויר גל פתוח כבר בשעה 1:10 בלילה שבין חמישי לשישי, אשר נמשך עד לכניסת השבת.

מחדשות 13 נמסר כי "המידע הנ"ל נאמר פעם אחת בלבד במהלך השידור החי, שהיה חלק מיום שידורים מיוחד של חברת החדשות. בדינמיקה של שידורים חיים מעין אלה נמצא כי המידע אינו מדויק, והדיווח תוקן בהמשך, כשנאמר שהאוטובוסים שמגיעים למירון נועדו לאסוף את המתפללים שנשארו במהלך השבת בצפון".

כוחו של השקר

אין סיבה שלא להאמין להסבריהם של אנשי גלי צה"ל וחדשות 13. כל מי שהיה מעורב אי-פעם במבצע שידורים שכזה, יודע שבמהלכו עלולות להתרחש טעויות. ועדיין, רגשות הכעס והשנאה כלפי החברה החרדית, יחד עם העובדה שהיה מדובר בשבת - יום שבו צייצנים מהמגזר הדתי והחרדי אינם נוכחים בטוויטר, ואין דרך ליצור קשר עם גורמים מהחברה החרדית בכדי לבדוק את המידע - גרמו לכך ששעות ארוכות תיבת התהודה המשיכה להפיץ פייק ניוז.

יותר מכך, גם לאחר שהמידע הנכון כבר החל לזרום לרשת, עדיין רבים סירבו לקבל אותו. כוחו של השקר, כך התברר שוב, חזק מזה של האמת. יכולת ההטעיה שיש לגופי החדשות, גם אם מקורה בשגיאה שניתן להבין, שוב הדגימה את כוחם ההרסני.

במדור "ביקורת התקשורת" של גלובס ננסה מדי שבוע לנתח אירועים תקשורתיים, להתחקות אחר הכוחות שמניעים את התקשורת, לאוורר החוצה פרקטיקות עיתונאיות שגורות, ולדון ביחסי הגומלין בין העבודה העיתונאית ה"רשמית" לרשתות החברתיות.  

 להיות גוף תקשורת שמבקר תקשורת זה מורכב בהגדרה, אבל נשתדל לבקר בשקיפות גם את עצמנו, ולהיות ענייניים והגונים גם כלפי המתחרים שלנו. מאוד נשמח לקבל רעיונות, הצעות וגם ביקורת לכתובת המייל gidon-d@globes.co.il.