פורד צופה כי 40% מכלל המכוניות בעולם יהיו חשמליות לגמרי עד 2030

מנכ"ל החברה ג'ים פארלי רוצה גם להרחיב את השירותים הדיגיטליים ולהגדיל את ההכנסות ממכירות ללקוחות עסקיים

מכונית חשמלית פורד think / צילום: יח"צ
מכונית חשמלית פורד think / צילום: יח"צ

מניות פורד עלו לרמה הגבוהה ביותר כמעט חמש שנים, לאחר שיצרנית הרכב הציגה אסטרטגיה ממוקדת־טכנולוגיה לחשמל את רוב הדגמים שלה ולהגדיל משמעותית את עסקי המשאיות ורכבי ההובלה.

פורד מסרה כי היא מתכוונת להגביר את ההוצאה על פיתוח כלי רכב חשמליים ל־30 מיליארד עד 2025, בערך שליש יותר ממה שחזתה מוקדם יותר השנה. הגידול בהוצאה - סך-הכול שכולל גם כסף שיצא בשנים האחרונות - מונע על-ידי תוכניותיה של פורד להתחיל בסופו של דבר לייצר סוללות בעצמה, כולל בשני מפעלים לתאי סוללות בארה"ב, ביחד עם חברת SK Innovation מקוריאה.

מנהלי פורד אמרו למשקיעים במצגת מקוונת כי הם צופים כי 40% ממכירות החברה בעולם יגיעו מכלי רכב חשמליים לחלוטין עד 2030. פורד גם שואפת להגדיל את ההכנסה ממכירת מכוניות ושירותים ללקוחות מסחריים בשני שליש, לסכום של 45 מיליארד דולר עד שנת 2025.

מחיר מניית פורד  עלה ב־8.7% והגיע ל־13.92 דולר במסחר ביום רביעי השבוע, הרמה הגבוהה ביותר מאז לפחות אמצע 2016.

האסטרטגיה שהוצגה ביום רביעי מחברת בין שלוש עדיפויות עיקריות שמנכ"ל פורד ג'ים פארלי הדגיש מאז שנכנס לתפקיד באוקטובר: כלי רכב חשמליים, שירותים דיגיטליים ומינוף הכוח של פורד בקרב לקוחות מסחריים, כמו קבלנים, חברות חשמל וגז וציים ממשלתיים.

פארלי אמר כי הכנסת כלי רכב נטענים נוספים למגוון הדגמים של פורד מגדילה את יכולת החברה לשגר כלפי מטה שירותים חדשים ומאפיינים למכונית, כמו למשל להוסיף יכולת נהיגה ללא ידיים על ההגה במצבים מסוימים. הוא אמר כי שירותים מסוג זה יהיו אמורים לייצר הכנסה חוזרת ממנויים ותאפשר לפורד שתהיה לה מערכת יחסים של "תמיד עובדים" עם הלקוחות, ולא את מה שנהוג בתעשייה באופן מסורתי, לחכות שבעלי מכוניות יבואו לרכוש כלי רכב נוסף.

"אלה לא מכוניות חשמליות, אלה מכוניות דיגיטליות", אמר פארלי. "זה החלק הדיגיטלי שבאמת פותח את האפשרות הזו".

יצרנית הרכב השנייה בגודלה בארה"ב לפי נפח מכירות אומרת כי הקימה חברה בתוך החברה הנקראת Ford Pro ומשרתת לקוחות עסקיים המחזיקים ציים גדולים של כלי רכב. פורד אמרה כי היא צופה לגדול מהר בתחום הזה על-ידי כך שתוסיף דגמים חשמליים חדשים, כמו ה־F-150 שנחשפה בשבוע שעבר, וגם שירותים חדשים לעזור ללקוחות האלה לעבוד ולעקוב אחרי הציים שלהם.

פורד גם מסרה כי תציע גרסאות חשמליות של כמה מכלי הרכב ברמות הגבוהות שלה מתישהו בעשור הקרוב, כולל הפורד אקספלורר והלינקולן אביאטור.

פארלי אמר כי השילוב של הימורים על צמיחה ותיקון בעיות מתמשכות בעסקי הליבה של פורד יגדילו את הרווח לאורך זמן. פורד הודיעה כי היא צופה להגיע לרווח תפעולי של 8% בשנת 2023, לעומת כ־4% בשנים האחרונות. בעבר קבעה החברה את השיעור של 8% כמטרה אבל לא היה תאריך יעד לכך.

ביום רביעי הודיעה פורד כי קיבלה 7,000 הזמנות למשאית החשמלית החדשה שלה, מאז הוצג הדגם, המכונה לייטנינג (Lightning), ב־19 במאי. בשבועות שאחרי ההשקה היה ראלי במניות החברה, ואחד השיאים בו היה ביקור במפעל של הנשיא ג'ו ביידן.

הדגם החדש זכה להערכת אנליסטים בוול סטריט, שאמרו כי המחיר ההתחלתי הנמוך מהמצופה שלו, כ־40 אלף דולר, אמור לעזור לפורד להיאבק בכמה סטארט־אפים בתחום משאיות הפיק־אפ החשמליות הצפויים להיכנס לשוק.

"זה חיוני שפורד תגיע ראשונה למשאיות חשמליות כעת, כדי שתוכל לשמור על הדומיננטיות שלה בתחום רכבי הפיק־אפ לאורך זמן, אמר ג'וסף ספאק, אנליסט בחברת RBC Capital בהודעה למשקיעים השבוע.

פורד האיצה את שאיפותיה בתחום המכוניות החשמליות בניהולו של פארלי, שהחל את הקריירה שלו בטויוטה ועבד בפורד שנים ארוכות כמנהל שיווק.

תחת המנכ"ל הקודם ג'ים האקט, שפרש בשנה שעברה, מנהלים בכירים אמרו כי לא ראו צורך בהבאת ייצור של תאי סוללה למפעל עצמו. פארלי שינה כיוון עם העסקה המתוכננת עם SK, ואמר כי הוא רוצה שליטה טובה יותר באספקת הסוללות של פורד.

פורד מסרה כי הבטריות הייחודיות שלה, הנקראות IonBoost, יאפשרו לה להקטין את עלות חבילות הסוללה ב־40% עד אמצא העשור. פארלי אמר כי פורד גם מפתחת מה שנקרא סוללות מצב מוצק, שלא מעבירות יונים דרך נוזל, ותהיה להם ספיקת אנרגיה גבוהה יותר ועלות נמוכה יותר.

עדיין, ישנם אנליסטים הטוענים כי אסטרטגיית הרכבים החשמליים של פורד מפגרת אחרי זו של ג'נרל מוטורס ופולקסווגן, המספקת את טכנולוגיית המכוניות החשמליות שלה לפורד לשימוש עתידי באירופה. גם ג'נרל מוטורס וגם פולקסווגן הציגו לוחות זמנים דחוקים יותר להעברת מגוון הדגמים שלהם לחשמל ולמעבר מהיר יותר לייצור תאי סוללה.

מוקדם יותר השנה הודיעה ג'נרל מוטורס כי היא מתכננת להוציא כלי רכב המונעים בדלק ובדיזל מאולמות התצוגה בכל העולם עד 2035.

מנהל הכספים בפורד, ג'ון לולר, אמר שהצעדים האחרונים של החברה לחשמל את ה־F-150 ולהיכנס לייצור סוללות, והביקוש הגבוה לרכב מדגם Mach-E, מראים שפורד לא נמצאת מאחורי יריבותיה.