"סוף עידן נתניהו": כלי התקשורת העולמיים מדווחים על הדרמה הפוליטית בישראל

"משחקי הכס של ישראל בדרך למערכה האחרונה של נתניהו": המהפך הפוליטי מככב מאמש באתרי החדשות הבינלאומיים, וההודעה של לפיד לנשיא המדינה כי הצליח להרכיב קואליציה הפכה בתוך דקות מעטות לכותרות הראשיות

יאיר לפיד ובנימין נתניהו: התקשורת בעולם מדווחת על הדרמה הפוליטית בארץ / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
יאיר לפיד ובנימין נתניהו: התקשורת בעולם מדווחת על הדרמה הפוליטית בארץ / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

אחרי סיקור הצלחת מבצע החיסונים הישראלי נגד הקורונה, ואחרי התמונות הקשות מהעימות האלים והקצר בין ישראל לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי, שבה ישראל אמש לתפוס את הכותרות העולמיות - אך הפעם המהפך הפוליטי הוא שכיכב באתרי החדשות הבינלאומיים. רבים מכלי התקשורת העולמיים ליוו בסיקור מתגלגל לאורך הערב את הדרמה שהתרחשה בישראל, עד דקות לפני פקיעת המנדט להקמת ממשלה. ההודעה של לפיד לנשיא המדינה כי הצליח להרכיב קואליציה הפכה בתוך דקות מעטות לכותרות הראשיות.

"אחרי 12 שנות נתניהו - ממשלה חדשה בישראל", הכריזה מעט אחרי חצות (שעון ישראל) הכותרת הראשית של אתר "שפיגל" בגרמניה, שדיווח לקוראיו על ההתפתחויות האחרונות. התמונה הראשית הציגה את יאיר לפיד, שהוגדר כ"מנצח הגדול" של מלאכת הרכבת הקואליציה. ה"ניו יורק טיימס" הקדיש את שלוש הידיעות הראשיות של האתר לנעשה בישראל: "נתניהו על סף הדחה לאחר שיריביו הסכימו על קואליציה", הכריזה הכותרת הראשית, שציינה כי נתניהו הוא ראש הממשלה הישראלי שכיהן במשך הכי הרבה שנים, יותר מבן-גוריון.

הכותרת הראשית של אתר "שפיגל" בגרמניה / צילום: צילום מסך
 הכותרת הראשית של אתר "שפיגל" בגרמניה / צילום: צילום מסך

גם רשת CNN דיווחה כי ההסכמה לגבי הקואליציה החדשה, "סוללת את דרכו החוצה של נתניהו", כשהיא מלווה את הדיווח בתמונתו. למרות שלפיד הוא זה שהודיע על הרכבת הקואליציה, הסביר אתר רשת הטלוויזיה לקוראיו, "יהיה זה דווקא נפתלי בנט שיעמוד בראשות הממשלה בשנתיים הראשונות". רשת BBC הציגה בתמונה הראשית את תמונתו של בנט - דמות לא ידועה עדיין לרבים מהקוראים והצופים ברחבי העולם - ודיווחה גם היא על מה שמסתמן כ"סופה של כהונה של 12 שנים" של נתניהו. "עידן נתניהו בא לקצו", הכריז אחרי חצות גם ה"סטנדרד" האוסטרי, שדיווח על ההסכם "שהושג בשניות האחרונות".

כלי התקשורת הבינלאומיים התאמצו להסביר לקוראיהם עד כמה יוצאת דופן הקואליציה עליה הוכרז אמש. זו תהיה "קואליציה שישראל מעולם לא ראתה", דיווח כתב ה"פייננשייל טיימס", "היא נמתחת מהשמאל הקיצוני לימין האולטרה-לאומני, כאשר יש לה מטרה משותפת אחת - לסיים את הקריירה הפוליטית של נתניהו". העיתון אף השווה את הנעשה בפוליטיקה הישראלית לסדרות הוליוודיות. "משחקי הכס של ישראל בדרך למערכה האחרונה של נתניהו", דווח בו במהלך היום, עם תיאור מפורט כיצד "אוסף אקלקטי של מפלגות אופוזיציה חבר כדי להדיח את ראש הממשלה הוותיק".

הניו יורק טיימס: "נתניהו על סף הדחה לאחר שיריביו הסכימו על קואליציה" / צילום: צילום מסך
 הניו יורק טיימס: "נתניהו על סף הדחה לאחר שיריביו הסכימו על קואליציה" / צילום: צילום מסך

כלי התקשורת תיארו את עזיבת נתניהו, שאותה סייגו כ"מסתמנת" ו"אפשרית" בשלב זה, כרגע מכונן בציבוריות הישראלית. רבים מהם ציינו כי שלט ב-15 מתוך 25 השנים האחרונות - "יותר ממייסד המדינה דוד בן-גוריון". "זה מסתמן כסופו של עידן נתניהו לעת עתה", דיווח כתב העיתון הגרמני FAZ מתל-אביב, שציין כי לפיד ובנט מתכוונים להביא להשבעת הממשלה "בהקדם האפשרי". "ארבע מערכות בחירות הותירו את הישראלים עייפים וחוששים מחמישית", נכתב.

כאמור, בשביל כלי תקשורת רבים זו היתה ההזדמנות להציג בפני קוראיהם בפעם הראשונה את מי שעשוי לכהן בקרוב כראש הממשלה הבא של ישראל - נפתלי בנט. רובם הציגו אותו כ"מיליונר מתחום ההיי-טק" ואת מפלגת "ימינה" הגדירו רבים מהם כ"אולטרה-ימנית". "המיליונר האולטרה-לאומן שעשוי לרשת את נתניהו", הגדירה את בנט הרשת הכלכלית CNBC. כלי תקשורת רבים ציינו התבטאויות עבר בהן אמר כי הוא "ימני יותר מביבי", ואת תמיכתו בסיפוח חלקים גדולים מהשטחים הכבושים. "הוא הצטרף לפוליטיקה אחרי שמכר את הסטארט-אפ שלו ב-145 מיליון דולר", דיווחה הרשת.

"נפתלי בנט הוא יזם היי-טק הידוע בהתעקשותו שלעולם לא צריכה להיות מדינה פלסטינית ושעל ישראל לספח את רוב הגדה המערבית", נכתב ב"ניו יורק טיימס". העיתון ציין כי בנט הוא בן למהגרים מארה"ב, "עשיר באופן עצמאי" וכי הוא "יחסית בלתי ידוע או מנוסה בפוליטיקה העולמית". הוא הצליח לרשום הישג חריג אפילו בפוליטיקה הישראלית, נכתב, כשהשיג את כיסא ראש הממשלה "עם שבעה מושבים מתוך 120 בסך הכל".

הרפובליקה: "בישראל, קואליציית אנטי-נתניהו נולדה" / צילום: צילום מסך
 הרפובליקה: "בישראל, קואליציית אנטי-נתניהו נולדה" / צילום: צילום מסך

ה"גרדיאן" הבריטי התרכז דווקא בלפיד, אותו הגדיר כ"מגיש לשעבר בטלוויזיה, פוטוגני, הפופולרי בקרב ישראלים חילונים ממעמד הביניים" העיתון ציין את תמיכתו של לפיד בפתרון שתי המדינות, ואת המתח הפנימי בתוך הקואליציה בנושא זה בין השותפות השונות. "שבעה נגד נתניהו", הגדיר העיתון "די ולט" את ההסכם הקואליציוני.

כלי התקשורת הקפידו לציין כי על הממשלה החדשה, אם תוקם, לזכות ראשית בהצבעה בכנסת, וכי יש לפחות שבוע עד שהיא תושבע. "בזמן זה יכולים להגביר את הלחץ על אלמנטים בתוך הקואליציה המסתמנת", דיווח השבועון "שפיגל", והעריך כי נתניהו "יעשה כל שביכולתו" לטרפד את ההקמה ברגע האחרון.

באיטליה, הכותרת הראשית של ה"קוריירה דלה סרה" הזכירה גם היא את תום עידן נתניהו, אך דיווחה גם על "הזוג המוזר בנט ולפיד" - ש"נולדו כדי להתקוטט אחד עם השני". ה"רפובליקה" הציג את תמונות ראשי כל המפלגות החברות בקואליציה, כולל את זו של מנהיג רע"מ מנסור עבאס, תחת הכותרת "בישראל, קואליציית אנטי-נתניהו נולדה".