לראשונה: מפלגה תשלם פיצוי לאזרח בגין משלוח הודעות ספאם במהלך בחירות

ביהמ"ש אישר הסכם פשרה בין ימינה בראשות רה"מ נפתלי בנט לבין עו"ד אבישי אסטרין, לפיו המפלגה תשלם לו 3,500 שקל • זאת, מאחר שהמשיך לקבל מסרוני בחירות מהמפלגה למרות שביקש לא לקבלן • מפלגות מוחרגות מחוק הספאם, והתביעה הוגשה בטענה להפרת חוק הגנת הפרטיות • ימינה: ״אנו פועלים לפי החוק. ככל שנופלת תקלה תחת ידינו, איננו מתביישים לתקנה"

מסרוני בחירות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מסרוני בחירות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מפלגת ימינה, בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט, תשלם פיצוי במסגרת הסכם פשרה לאזרח שתבע אותה על משלוח הודעות ספאם במהלך הבחירות. בפעם הראשונה מפלגה תשלם פיצוי בגין משלוח מסרוני בחירות.

השופטת איילה גזית מבית משפט השלום בתל אביב אישרה הסכם פשרה בין ימינה לעו"ד אבישי אסטרין ,לפיו המפלגה תשלם לו 3,500 שקל. במסגרת ההסכם, ימינה חויבה למחוק כל מידע אודות אסטרין ממאגרי המידע שברשותה והתחייבה לא לעשות שימוש במספר הטלפון שלו במסגרת "רשימה שחורה". ימינה הצהירה, מבלי להודות בכתב התביעה, כי כל איסוף מידע שייעשה על-ידה ומשלוח הודעות יהיה בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות.

חוק הספאם, שנכנס לתוקף בדצמבר 2018, אוסר על משלוח הודעות שיווקיות ללא הסכמה מפורשת של הנמען. אולם הוא מחריג מתוכו את הפוליטיקאים והמפלגות, בנימוק שלא מדובר בהודעה המשדלת לרכוש מוצר או שירות.

במקרה הנוכחי אזרח מוטרד שדרש מהמפלגות שלא לקבל הודעות אך המשיך לקבלן, החליט לתבוע את המפלגות מכוח חוק הגנת הפרטיות. זאת, בשל אי-מחיקת הפרטים ושיגור ההודעות המהווה לטענתו הטרדה לפי חוק הפרטיות.

עו"ד אסטרין הגיש את התביעה במרץ השנה נגד ימינה, ש"ס, מרצ והכלכלית החדשה, בטענה כי הודעות המפלגות לא פסקו במהלך מערכת הבחירות גם לאחר שפנה אליהן ודרש להפסיק לקבלן. התביעות נגד יתר המפלגות עדיין מתנהלות.

לדברי עו"ד תום שנפ, בא-כוחו של התובע, "במהלך הבחירות האחרונות מפלגת ימינה שלחה לתובע מסרונים, למרות שביקש מפורשות לא לקבל הודעות מסוג זה. לאחר שהוגשה תביעה בנושא לבית המשפט, המפלגה בחרה לקחת אחריות על מעשיה".

עוד הוא הוסיף כי "מדובר בהישג יוצא דופן, כאשר בפעם הראשונה מפלגה תפצה אזרח על ספאם בחירות ששלחה אליו בניגוד לרצונו".

ממפלגת ימינה נמסר בתגובה: "עו"ד אסטרין פנה למפלגה לפני מספר חודשים, אך שלח את המכתב לביתו הפרטי של ראש הממשלה. מיד ברגע שהתוודענו לפנייתו, יצר היועץ המשפטי של המפלגה קשר עם הנ"ל וסיכם עמו על סכום פיצוי ששולם בסוף השבוע האחרון. כמו כן, הוסר מספר הטלפון הסלולרי של התובע מרשימות תפוצה של המפלגה. אנו פועלים בהתאם לחוק ולכל הכללים וההוראות ובליווי ייעוץ משפטי צמוד. ככל שנופלת תקלה תחת ידינו, איננו מתביישים לתקנה".