משקיעה בעצמה: צ'ק פוינט מרחיבה את תוכנית הרכישה העצמית ב-2 מיליארד דולר

מאז החלה חברת אבטחת הסייבר לרכוש מניות של עצמה היא הוציאה כ-11 מיליארד דולר - שני שלישים משווייה הנוכחי

גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף
גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

לאורך השנים האחרונות, חברת אבטחת הסייבר הישראלית צ'ק פוינט  מייצרת כמויות גדולות של מזומנים, אך נוטה פחות לבצע רכישות גדולות, ומקצה סכומים הולכים וגדלים לרכישה עצמית של מניותיה. זהו צעד שמסמן שבחברה סבורים שההשקעה הטובה ביותר היא בה עצמה, גם אם מחיר המניה עלה לאורך השנים, וגם אם יש משקיעים שהיו מעדיפים לראות רכישת חברות גדולות לצורך האצת הצמיחה.

בסוף השבוע דיווחה החברה על הרחבת תוכנית הרכישה העצמית ב-2 מיליארד דולר נוספים, והתוכנית היא להמשיך ולרכוש מדי רבעון מניות בשווי של 325 מיליון דולר, כפי שעשתה החל מ-2018 (קודם לכן היקף הרכישה הרבעוני עמד על 250 מיליון דולר). התוכנית הנוכחית נועדה להמשיך את התוכנית הקיימת, שהחלה בפברואר 2020 ושצפויה להגיע לסיומה ברבעון הרביעי של 2021.

רכשה 188 מיליון מניות של עצמה

צ'ק פוינט, בניהולו של גיל שויד שהוא אחד ממייסדיה, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 16.5 מיליארד דולר. רכישה עצמית של מניות (Buy Back) מקטינה את מספר המניות של החברה, וכתוצאה מכך מגדילה את הרווח הנקי למניה. "תופעת לוואי" של תוכנית הרכישה העצמית בצ'ק פוינט היא ביסוס מעמדו של שויד כבעל המניות הגדול בחברה - משום שהוא זכאי להקצאות של אופציות, וכשמספר המניות הכללי יורד, שיעור ההחזקה שלו גדל.

מאז החלה צ'ק פוינט לרכוש מניות של עצמה (תוכנית שהחלה עוד בתחילת שנות ה-2000 והורחבה לאורך השנים) היא כבר הוציאה סכום של 11.1 מיליארד דולר על רכישה של כ-188 מיליון מניות צ'ק פוינט. המשמעות היא שבשנים האחרונות נרכשו מניות בסכום ששווה לכ-67% משווייה הנוכחי של צ'ק פוינט, כאשר בממוצע, מחיר המניה ברכישות הללו עמד על כ-59 דולר, לעומת המחיר הנוכחי שהוא כ-124 דולר.

רק בשנת 2020, לפי נתונים שפרסמה צ'ק פוינט בדוח המורחב שלה לפני מספר חודשים, היקף הרכישות העצמיות היה כ-1.3 מיליארד דולר, והמחיר הממוצע למניה היה דומה למחיר המניה כיום. בסוף חודש יוני היו לצ'ק פוינט בקופה לא פחות מ-4 מיליארד דולר, לאחר שייצרה במהלך המחצית הראשונה של השנה 638 מיליון דולר מפעילות שוטפת.