השופט של אליזבת הולמס מודאג מהחשאיות ועומד לפסוק בעניין גילוי המסמכים

חברת דאו ג'ונס הגישה לבית הדין בקשה לחשוף מסמכים שהוטל עליהם חיסיון

אליזבת הולמס, מייסדת תרנוס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
אליזבת הולמס, מייסדת תרנוס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

השופט הפדרלי המפקח על המשפט של מייסדת תרנוס אליזבת הולמס אמר אתמול |(ג') כי הוא מוטרד מרמת החיסיון סביב התביעה, וכי ייתכן שיפרסם מסמכים נוספים שכרגע אינם גלויים לציבור, בתגובה לבקשה של החברה שהיא המוציאה לאור של ה"וול סטריט ג'ורנל".

יותר משליש ממאות המסמכים שהוגשו במסגרת התביעה כרגע אינם פתוחים לעיון הציבור, על-פי בדיקה של העיתון.

שופט בית המשפט המחוזי אדוארד דבילה נתן לעורכי הדין המגנים על הולמס ועל ראמש "סאני" בלוואני, מנהל בכיר לשעבר בתרנוס וכמו כן בן זוגה של הולמס במשך תקופה מסוימת, ארכה של כמה ימים להציע גרסאות של המסמכים החסויים שעשויה להתפרסם לאחר השחרות של קטעים מסוימים מתוכם.

הולמס ובלוואני מואשמים כל אחד בנפרד ביותר מעשרה מקרים של הונאה אלקטרונית ומזימה לבצע הונאה אלקטרונית, במה שתובעים פדרליים מגדירים כמזימה לרמות משקיעים ומטופלים לגבי האופי של הטכנולוגיה של החברה.

בכתב האישום נטען כי השניים הציגו את יכולת מכשיר בדיקת הדם שפיתחה תרנוס לזהות באופן מדויק מגוון בעיות רפואיות על-ידי דגימת כמה טיפות דם בודדות מדקירה של האצבע, בזמן שידעו בפירוש שהבדיקה אינה אמינה, ושהבדיקות שהיא מבצעת מוגבלות.

בחירת חבר המושבעים במשפט של הולמס אמורה להתחיל ביום האחרון של אוגוסט בסן חוזה, קליפורניה, ומשפטו של בלוואני אמור להתקיים בשנה הבאה. שניהם הכחישו כי פעלו לא כשורה, וטוענים לחפותם.

קטעים נרחבים במסמכים הפליליים במקרה, שהחל לפני שלוש שנים, ניתנו לבית המשפט חתומים. בחודש שעבר חברת דאו ג'ונס, המוציאה לאור של ה"וול סטריט ג'ורנל", פנתה לבית הדין בבקשה לעשות את המסמכים גלויים לציבור.

הפנייה של דאו ג'ונס התמקדה במיוחד במסמכים חסויים הקשורים לבקשתה של הולמס להישפט בנפרד מבלוואני. כמו כן, בדאו ג'ונס חלקו על כך שאין מסמכים ציבוריים הקשורים לטענה של הולמס להגנה בגין מחלה נפשית, כולל פרוטוקול השימועים שלה ותמליל של בקשה של הממשלה לבצע הערכה פסיכולוגית של מצבה.

תובעים במשרד התובע במחוז הצפוני של קליפורניה אמרו בשימוע אתמול, שנעשה בשיחת וידאו, כי גם הם מוטרדים מהאיפול על המסמכים ומבקשים בהירות לגבי הנושאים עליהם מותר להם לדון בפני חבר מושבעים כשהמשפט של הולמס יחל.

"התנגדנו לחיסיון מההתחלה, וכמובן עמדתנו לא השתנתה", אמרה לשופט קלי וולקר, עוזרת לתובע ארה"ב. ככל שמתקרב המשפט, אמרה, "מגיעה נקודה בזמן בה זה כבר לא מעשי להמשיך לשמור על חיסיון המסמכים".

מאות מסמכים הרשומים בתמצית הרישום מראים שמדובר ב"מסמך חתום", ללא שום הסבר לתוכן המסמך, כך נמצא בבדיקה של דאו ג'ונס. בחלקם רשום תיאור קצר, כמו במסמך מוקדם הקובע את תנאי השחרור של הולמס בערבות של חצי מיליון דולר, אך המסמך עצמו אינו נגיש.

"במהלך המשפט הבעתי חשש מסוים לגבי החיסיון ההולך וגובר של המסמכים בו", אמר אתמול השופט דאבילה, והוסיף כי הוא מקבל בברכה את הפנייה של דאו ג'ונס כדי שהצדדים יוכלו לבחון את המסמכים, וכדי לקדם את "זכות הציבור לדעת שאין שום דבר הפוגע בהתנהלות בית המשפט".

דאבילה אמר כי הוא החל כבר לעבוד על גרסאות משלו של המסמכים החסויים על-מנת לאפשר את חשיפתם לציבור.

עורכי הדין של הולמס ובלוואני ביקשו יותר זמן לעבור על המסמכים החסויים ולהציע השחרות משלהם, אבל השופט אמר שהימים שנותרו עד סוף השבוע הנוכחי אמורים להספיק להם.

אף אחד מעורכי הדין של הולמס מהמשרד וויליאמס וקונולי מוושינגטון לא נכחו בשימוע אתמול, והיועץ המקומי שלה, ג'ון קליין, אמר שהוא קיבל את המשימה לחשוף את המסמכים לבדו.

ג'פרי קופרסמית', עורך דין של בלוואני, אמר שישנם נושאים רגישים בחומרים שצריכים להישאר חסויים, "אבל אולי לא הכול". קליין אמר שגם הוא חושב שניתן לגלות חלק מהמסמכים.

תובעים בדימוס ופרופסורים למשפט פלילי הביעו ספקנות לגבי רמת החיסיון בתיק. "נראה לי מוזר שאתה מקבל איכשהו אפשרות לערוך בעצמך את תמצית הרישום", אמרה קארן מוריסון, מרצה במכללת ג'ורג'יה סטייט למשפט שהייתה תובעת פדרלית במשך חמש שנים. "זה לא עמוד אינסטגרם".

סיבה אחת נפוצה להטלת איפול בתיקים פליליים היא כשנמצא עד המשתף פעולה עם התביעה, וזהותו מוסתרת על-מנת להגן עליו - משהו שלא נראה שקרה במקרה של תרנוס. עורכי הדין אמרו גם שישנם רישומים בנקאיים, פיננסיים ובריאותיים שלעתים קרובות מוטל עליהם חיסיון במקרים פליליים של צווארון לבן.

סטיבן זנסברג, עורך דין המייצג את חברת דאו ג'ונס, אמר בשימוע שההחלטה להטיל חיסיון על המסמכים צריכה להתבסס על הרעיון "שכל המסמכים המשפטיים אמורים לכתחילה להיות פתוחים לציבור", ושנטל ההוכחה לכך שיש להטיל חיסיון על משהו נופל על עורכי הדין המגישים את הבקשה להסתיר אותם מעין הציבור.

הולמס ותרנוס ניסו כבר בעבר להסתיר מסמכים ציבוריים שאמורים להיות גלויים. לדוגמה, כשחברת ההשקעות Partner Fund Management תבעה את תרנוס בבית הדין העליון של מדינת דלאוור ב־2016 על כך שהציגה את הטכנולוגיה שלה באופן לא מדויק בעת שביקשה מקרן הגידור השקעה בגובה 96 מיליון דולר, טענה תרנוס כי רבים מהמסמכים כללו חומר מסווג. תרנוס הגיעה להסדר עם Partner Fund שפרטיו לא נחשפו לציבור.

לאחר שה"ג'ורנל" ביקש לחשוף מסמכים באותה תביעה, השופט, סגן נשיא בית הדין טראביס לאסטר, הורה בסופו של דבר לתרנוס להגיש גרסאות ללא השחרות של רוב המסמכים הנוגעים למקרה, כולל כמה וכמה תצהירים.

הוא ציין כי הטענות של תרנוס לשמירה על חיסיון המסמכים כללו את חששה של החברה מכך שמושבעים בכמה תביעות תלויות אחרות יושפעו מכך.

"אם כבר, הטענה הזו מכירה בכך שישנו עניין ציבורי רב במקרה", כתב לאסטר בצו שהורה לתרנוס לגלות את המסמכים.