עדויות כי צפון קוריאה הפעילה מחדש את הכור הגרעיני ביונגביון

פקחים מצביעים על עדויות להפעלה מחדש של המפעל לעיבוד פלוטוניום, שהיה סגור מאז 2018

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און / צילום: Reuters, KCNA
מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און / צילום: Reuters, KCNA

צפון קוריאה ככל הנראה חידשה את הפעילות בכור ייצור הפלוטוניום שלה ביונגביון, צעד שעשוי לאפשר למדינה המבודדת להגדיל את ארסנל הנשק הגרעיני שלה, כך נמסר מסוכנות האו"ם לאנרגיה גרעינית.

ההתפתחות הזו, שנכללה בדוח השנתי של הסוכנות על פעילויותיה הגרעיניות של צפון קוריאה, מוסיפה אתגרים חדשים למדיניות החוץ של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לצד הנסיגה המסוכנת של ארה"ב מאפגניסטן ושיחות מדשדשות מול איראן על שחזור הסכם הגרעין מ־2015.

"מתחילת יולי, היו סימנים, כולל הוצאת מי קירור, המצביעים על הפעלת הכור", נכתב בדוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

הכור ביונגביון כנראה לא פעל מדצמבר 2018 עד תחילת יולי 2021, כך נכתב בדוח. הסימנים לכך שהכור פעיל כעת שוב נצפו במקביל לסימנים לכך שצפון קוריאה משתמשת במעבדה הקרובה אליו להפרדת פלוטוניום מדלק גרעיני משומש שהוצא מהכור.

הסוכנות, שפקחיה סולקו מצפון קוריאה ב־2009, תיארה את שתי ההתפתחויות כ"מטרידות ביותר" וכמהוות הפרה ברורה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם.

נציג בכיר של ממשל ביידן אמר שארה"ב שותפה לדעה שמדובר בהתפתחות מדאיגה. "הדוח הזה מדגיש את הצורך הדחוף בדיאלוג ודיפלומטיה כדי שנוכל להגיע לפירוז המלא של חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני", אמר הנציג.

במשלחת הצפון קוריאנית לאו"ם לא הגיבו לבקשת תגובה.

צילום לוויין של הכור ביונגביון / צילום: Associated Press, Planet Labs Inc.
 צילום לוויין של הכור ביונגביון / צילום: Associated Press, Planet Labs Inc.

לביידן יש עניינים דחופים יותר מצפון קוריאה

"נראה שצפון קוריאה חזרה לייצר פלוטוניום לתוכנית הנשק הגרעיני שלה", אמר גארי סיימור, מנהל מרכז קראון ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת ברנדייס.

"בזמן שצפון קוריאה כבר מחזיקה מצבור לא קטן של כלי נשק גרעיניים, זה מצביע על כך שהיא מבקשת להגדיל את הארסנל שלה", אמר סיימור, לשעבר מומחה במועצה לביטחון לאומי על כלי נשק להשמדה המונית.

בממשל ביידן אמרו שהממשל מתכונן להיכנס לשיחות עם פיונגיאנג על תוכנית הנשק הגרעיני שלה, אבל צפון קוריאה בינתיים לא מגיבה לפניות מוושינגטון.

הבית הלבן הסביר את גישתו כניסיון למצוא אסטרטגיה "מאוזנת" שתמצא מסלול אמצע בין מפגשי הפסגה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לבין הגישה של קודמו ברק אובמה להמתין בסבלנות.

בכירים לשעבר אמרו, עם זאת, שציפייה לשיחות עם צפון קוריאה פחות דחופה לנשיא ביידן לעומת חיפוש אחר דרך להחייאת הסכם הגרעין האיראני, התמודדות עם ההשלכות של היציאה מאפגניסטן והמשך דיונים על התחמשות עם רוסיה.

"הפעולות ביונגביון מראות שאסור להתעלם מתוכנית הנשק הגרעיני של צפון קוריאה והיא צריכה להיות עדיפות גבוהה יותר לממשל ביידן", כך אמר ג'ואל וויט, לשעבר בכיר במחלקת המדינה וכיום עמית במרכז סטימסון, מכון מחקר בוושינגטון.

זיגפריד הקר, מנהל לשעבר של המעבדה הלאומית בלוס אלמוס ומומחה לתוכנית הגרעין של צפון קוריאה, העריך שבידי המדינה בין 20 ל־60 כלי נשק גרעיניים המשתמשים בפלוטוניום ואורניום מועשר.

"קים ג'ונג און מעריך שהסיכוי להסכם גרעין נמוך"

בזמן המפגש בין הנשיא לשעבר טראמפ עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און בהאנוי, הצד הצפון קוריאני הציע לסגור את המתקנים ביונגביון, כולל הכור ומתקנים נוספים בתמורה להקלה משמעותית בסנקציות. ממשל טראמפ דחה את ההצעה בטענה שהיא בלתי מספקת.

"נראה שחוסר הפעילות של מתקני מפתח ביונגביון קשורה להצעתו של קים ג'ונג און בפסגה בהאנוי לסגור את יונגביון", אמר רוברט איינהורן, לשעבר בכיר במחלקת המדינה שעסק במשא ומתן עם צפון קוריאה. "חידוש הפעילות בכור ובמתקן העיבוד עשויה להיות אינדיקציה לכך שהוא רואה שהסיכוי להסכם גרעין נמוך".

ביוני, מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי אמר שהסוכנות ראתה אינדיקציות לכך שנעשה עיבוד מחדש להפרדת הפלוטוניום מדלק גרעיני משומש. עם זאת, בזמנו, לא היו סימנים לכך שהכור ביונגביון חזר לפעולה.

בינואר, מנהיג צפון קוריאה הציג תוכנית למודרניזציה של הטכנולוגיה הגרעינית, כולל פיתוח כלי נשק גרעיניים מזעריים וצוללות המונעות בכוח גרעיני.

קים ג'ונג און מתמודד עם צרות מבית, והודה בכך שבקיץ היה מחסור במזון במדינה, המתמודדת עם סנקציות בינלאומיות קשות ועם סגירת גבולותיה בשנה שעברה על מנת לשלוט בהתפשטות נגיף הקורונה.

השליח של ממשל ביידן לצפון קוריאה אמר אתמול (ב'), במהלך נסיעה לדרום קוריאה, שהוא מוכן להיפגש עם דיפלומטים של הצפון בכל עת והדגיש שלוושינגטון אין שום "כוונות זדון" לגבי פיונגיאנג.