אישום: שיווק זירת מסחר לא מפוקחת וגייס השקעות באמצעות מצגי שווא

לפי כתב האישום, במהלך 2019 הפנה אסף טל את לקוחותיו לזירת הסוחר האוסטרלית פפרסטון אף שידע כי היא אינה בעלת רישיון, והניע אותם להשקיע בה • כתב האישום מייחס לו עבירות של ניהול תיקים ללא רישיון, הפניה לזירת סוחר לא מפוקחת וקבלת דבר במרמה • עורכת דינו: "לא הייתה לו שום כוונה להונות או לרמות"

כתב אישום / אילוסטרציה: Shutterstock, New Africa
כתב אישום / אילוסטרציה: Shutterstock, New Africa

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ב') כתב אישום נגד אסף טל, הנדסאי אלקטרוניקה, בהשכלתו בגין עבירות של ניהול תיקים ללא רישיון, הפניה לזירת סוחר לא מפוקחת וקבלת דבר במרמה.

על-פי כתב האישום שהוגש לבית המשפט הכלכלי בתל אביב, במהלך שנת 2019 הפנה טל את לקוחותיו לזירת הסוחר האוסטרלית פפרסטון, שאינה בעלת רישיון זירת סוחר ולפיכך אינה מפוקחת על-ידי רשות ניירות ערך. פפרסטון מפוקחת על-ידי רשות ניירות הערך האוסטרלית אך אינה בעלת רישיון זירת סוחר, ולכן אינה מפוקחת על-ידי הרשות הישראלית. במאי 2015 נכנס לתוקף תיקון לחוק ניירות ערך שקבע כי נדרש רישיון זירה מרשות ניירות ערך.

בכתב האישום נטען כי טל ידע כי פפרסטון אינה בעלת רישיון, אך הניע את לקוחותיו להשקיע בזירה, אותה הציג כבנק השקעות בינלאומי אמין וותיק. טל הסביר ללקוחותיו כי הוא עובד מול פפרסטון היות שתנאי המסחר בה הם הטובים ביותר עבור המשקיעים, וההשקעה בה משתלמת במיוחד, בין היתר בשל העובדה שהיא "מתחת לרדאר" של רשויות המס הישראליות.

עוד נטען כי טל, שלא החזיק ברישיון לניהול תיקים, ניהל בעבור הלקוחות את חשבון המסחר בזירה וגייס את הלקוחות באמצעות הצגת מצגי שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים במסחר ובפעילותו. טל נהג לשווק את המסחר בזירה כהשקעה שמניבה תשואה גבוהה בסיכון נמוך, ולהציג את עצמו בתור סוחר מקצועי וותיק שמומחה למסחר בזהב. בפועל, טל מעולם לא סחר באופן מקצועי בשוק ההון, לא אחז בניסיון או בהכשרה פורמלית בתחום, ורוב החשבונות שניהל היו מופסדים.

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד הדר קולה ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ונחקר על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

עו"ד מיכל דיאמנט, המייצגת את טל  מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרה בתגובה: "מדובר באדם נורמטיבי ששיתף פעולה לכל אורך החקירה. הוא פעל בתום-לב ובשקיפות, ולא הייתה לו שום כוונה להונות או לרמות. את כל טענותיו של טל נציג בבית המשפט, ואנו סבורים כי לאחר בחינה מעמיקה של הדברים, יובהר כי לא נפל כל רבב במעשיו". 

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי בראשיתו, אסף טל לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.