גדעון סער: אור ירוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות

שר המשפטים ציין בראיון לרשת ב' כי אם שר הביטחון בני גנץ יביא את ההצעה להקמת ועדת החקירה, משרד המשפטים יתמוך בה • גנץ צפוי לחכות להסכמת חברי מפלגת ימינה לפני שיעלה את ההצעה לאישור

שר המשפטים גדעון סער / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שר המשפטים גדעון סער / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

שר המשפטים גדעון סער אמר היום (א') כי נתן אור ירוק מבחינתו להקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות, המכונה גם "תיק 3000". בראיון לתמר אלמוג ויגאל גואטה ברשת ב', הודיע סער כי ההסכמה להצעתו של שר הביטחון בני גנץ התקבלה לאחר עבודת מטה משותפת בין משרדו למשרד הביטחון. כעת, לאחר התייעצויות במשרד המשפטים שלהן היה שותף היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, הוחלט כי אם גנץ יביא את ההצעה, משרד המשפטים יתמוך.

עם זאת, לא ברורה עדיין עמדת ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת הפנים איילת שקד ומפלגת ימינה כולה בנושא הזה, ולכן צפוי כי גנץ לא יעלה את ההצעה עד לקבלת הסכמתם. אם יבחר לעשות זאת בלי ההסכמה מראש, עשוי להיווצר עימות חזיתי בקואליציה.

לדברי סער, המועד שבו גנץ יבחר להביא את הנושא הזה לממשלה הוא בידו, והיועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט מעורב בנושא. שר המשפטים הוסיף כי בתור ועדת חקירה ממלכתית, יהיו לה סמכויות נרחבות.

התנועה לאיכות השלטון, שעתרה לבג"ץ להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות, קראה לגנץ להביא את הצעה זו כבר בישיבת הממשלה הקרובה: "שבענו מהבטחות חלולות וזריקת אחריות בין השרים - הגיע הזמן למעשים. חייבים לפזר את הערפל סביב פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות המדינה. לא נשקוט עד שהוועדה תקום".

בחודש יולי סיכמו סער וגנץ לבחון יחד את האפשרות של הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשה, לא לפני שהיה ביניהם עימות קצר בשל התבטאויות תקשורתיות של גנץ שלא תואמו עם סער. בסוף יוני התקיימה שיחה אישית בין גנץ לסער, שבה אמר שר הביטחון ליו"ר תקווה חדשה כי הוא מעוניין מאוד לקדם את הקמת ועדת החקירה לפרשת הצוללות, וסער השיב לו שלא יעשה זאת בצורה תקשורתית והציע שיקדמו זאת בתיאום יחד עם היועץ המשפטי לממשלה - אולם גנץ בחר בגישה אחרת והוציא הודעות לתקשורת בנושא.

בסביבת גנץ תקפו אז את סער ואמרו כי הגיע הזמן שראשי הקואליציה יסירו את המסכות ויגידו אם הם תומכים או מתנגדים להקמת ועדת חקירה ממלכתית לרכש הצוללות. סער קיבל אז גיבוי מלא מחברי יש עתיד. בכיר במפלגתו של לפיד תקף את גנץ ואמר: "הגיע הזמן ששר הביטחון יפסיק עם הפרובוקציות בממשלה החדשה".