התחליף לעסקי הקריפטו של משה חוגג: לבלב מלאכותי

קמן קפיטל פועלת למזג לתוכה את חברת הביומד בטאלין, שניסתה להנפיק ללא הצלחה

משה חוגג / צילום: יונתן בלום
משה חוגג / צילום: יונתן בלום

במקום פעילות קריפטו לבלב מלאכותי: לאחר שהשלד הבורסאי קמן קפיטל נכשל לאחרונה בניסיון למזג לתוכו את פעילות מטבעות הקריפטו של איש העסקים משה חוגג, הוא מקדם כעת עסקת מיזוג עם פעילות חברת הביומד בטאלין תראפיוטיקס.

בטאלין עוסקת בפיתוח לבלב מתאי גזע, וניסיון מיזוגה לקמן קפיטל מגיע לאחר שהנפקת מניות ראשונית שניסתה לבצע לא התרוממה מאז פרסמה טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה בחודש אפריל האחרון. עם בעלי חברת הביומד נמנים המייסד שוקי הרשקוביץ ובני משפחתו, מומחה הסייבר זוהר פנחסי, משפחת היהלומנים פוזיילוב וכמה נוספים.

הצדדים חתמו בימים האחרונים על מזכר עקרונות לא מחייב, הכפוף לכמה תנאים, שבמסגרתו תמוזג פעילותה של בטאלין לקמן קפיטל תמורת הקצאת 75% ממניות קמן קפיטל לבעלי בטאלין לאחר המיזוג. טרם המיזוג המתוכנן מחזיק יואל יוגב, יו"ר ומנכ"ל קמן קפיטל, כ-67% מהון החברה.

לקראת מהלך המיזוג המתוכנן, בעלי מניות קמן קפיטל צפויים להתכנס בימים הקרובים לאסיפה שבה יתבקשו בין היתר לאשר את הקצאת המניות לבעלי בטאלין, וכן לאשר המרת חוב קיים של עד 2.5 מיליון שקל שיש לחברה כלפי יוגב, למניות החברה.

צברה הפסדים של 18 מיליון שקל

כמו רבות מחברות הטכנולוגיה הצעירות שביקשו ליהנות מגל ההנפקות הפוקד את ת"א כבר יותר משנה, ניסתה בטאלין להגיע לבורסה כשמצבה הפיננסי מאתגר ולפני שפעילותה התחילה לייצר הכנסות, משום שהחברה טרם השלימה את המחקר ואת פיתוח מוצריה.

את דוחותיה הכספיים מעטרת הערת "עסק חי" מצד רואי החשבון, שגם מפנים את תשומת לב המשקיעים להפסדים של יותר מ-18 מיליון שקל שצברה מאז החלה לפעול בשנת 2015, וכן מציינים, כי המשך פעילותה תלוי בין היתר, "ביכולתה לגייס מקורות מימון שונים".

נערכת לשלב הניסויים בבני אדם

בטאלין, כאמור, פיתחה לבלב מלאכותי, המבוסס על תאי לבלב אנושיים. את הלבלב המלאכותי ניתן להשתיל אצל חולי סוכרת מסוג 1 ו-2, שאינם מצליחים להפריש אינסולין באופן עצמאי. כמו כן ניתן להשתמש ברקמה המלאכותית כדי לבחון תרופות לסוכרת. עד היום נכשלו רוב הניסיונות להשתיל תאים בחולי סוכרת כדי להחליף את תפקיד הלבלב שהפסיק להפריש אינסולין.

עד כה השלימה החברה ניסויים בחיות, והיא נערכת לשלב הניסויים בבני אדם. המוצרים, על פי טיוטת התשקיף שלה, צפויים להגיע לשוק לא לפני 2025 למוצר הראשון ו-2027 לדור השני של המוצר.

ההסכם שבוטל מול משה חוגג

קמן קפיטל עלתה לכותרות בחודשים האחרונים בעקבות ניסיונה לצקת לתוכה פעילויות בתחומי המטבעות הדיגיטליים והבלוקצ'יין של איש העסקים משה חוגג. להשקעתו של חוגג, שכבר מונה למנכ"ל משותף של קמן קפיטל, תכננו להצטרף גם ציון קינן, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, אייל לפידות, לשעבר מנכ"ל הפניקס, ועו"ד צבי אגמון.

אולם, אחרי עיכובים חוזרים ונשנים בהשלמת העסקה, שמאז פורסמה לראשונה גררה ביקורת מטעמים שונים, ובין היתר העלתה דרישה להבהרות מצד רשות ני"ע ופנייה לבימ"ש על-ידי דח"צית בקמן קפיטל, בחודש אוגוסט החליט חוגג לבטל את ההסכם מול קמן קפיטל ולהתפטר מתפקיד המנכ"ל. מניית קמן קפיטל, הנסחרת כיום ברשימת השימור של הבורסה, משקפת לחברה שווי של כ-25 מיליון שקל בלבד.