קידוח תמר | בלעדי

מכירת המניות ב"תמר" לחברה מאבו דאבי נבדקת בוועדה לענייני ביטחון

הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות שבמשרד האוצר בודקת את העסקה למכירת 22% ממאגר "תמר" לחברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי • הוועדה נדרשת לבדיקת עסקאות בהיקף של 25% ומעלה, אך נענתה לבקשת מינהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה לקיום הבדיקה

קידוח "תמר" / צילום: יח''צ
קידוח "תמר" / צילום: יח''צ

ועדה מיוחדת שבודקת היבטים ביטחוניים בהשקעות זרות בודקת בימים אלה את עסקת הענק למכירת 22% ממאגר הגז הטבעי "תמר" מידי דלק קידוחים לחברה מאבו דאבי תמורת 1.025 מיליארד דולר - כך נודע לגלובס.

הבדיקה בוועדה נעשית לאור בקשה בנושא שהעביר לידיה גיא סמט, שמשמש כראש מינהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה. לפי החוק, הוועדה בודקת עסקאות בהן השליטה של גורם לא ישראלי היא מהיקף של 25% ומעלה. היות שהרכישה היא של 22%, הוועדה לא הייתה מחויבת לבדיקה באופן אוטומטי, ולכן בין היתר הועברה הבקשה, שנענתה בחיוב.

מדובר בוועדה שהממשלה הורתה להקימה בשנת 2019. כיו"ר הוועדה מכהנת הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, כאשר היא כוללת גם נציג בכיר מהמל"ל ונציג בכיר ממשרד הביטחון. כן משתתפים בה משקיפים ממשרד החוץ, משרד הכלכלה, המועצה הלאומית לכלכלה ונציג נוסף ממשרד האוצר.

מובדאלה פטרוליום פועלת מזה כעשור והיא בבעלותה של מובאדלה השקעות. מדובר באחת מ-4 קרנות השקעה לאומיות ששייכות לממשלת אבו דאבי. החברה פועלת בתחומי חיפושי והפקת גז טבעי ומחזיקה מאגרים במספר מדינות.

מי שבירכו על הבדיקה הם אנשי ארגון "לובי 99", שפנו מוקדם יותר השנה למשרד האנרגיה בבקשה כי אלה יקדמו דיון בוועדה המדוברת. "בחינת השקעות זרות נהוגה ברובן המוחלט של המדינות המפותחות, ועל מדינת ישראל לעמוד ברף הבינלאומי הנוהג לעניין הנהגת מנגנונים של פיקוח על השקעות זרות, בפרט כשמדובר בהשקעה ממשלתית זרה, ועל אחת כמה וכמה כשכינון היחסים בין המדינות טרם עמד במבחן הזמן".

במשרד האוצר אישרו כי הוועדה אכן קיבלה את בקשתו של סמט ומבצעת בדיקה לעסקה. עם זאת, לגבי תוכן הדיונים והצפי להימשכותם נמסר כי "דיוני הוועדה לבחינת השקעות זרות הם חסויים, ולא נוכל להתייחס לתוכן הדיונים ולעצם קיומם".