פייזר מעלה את תחזיות החיסונים לקורונה לאחר שהמכירות הכפילו עצמן

ההכנסות מהחיסון, בגובה 13 מיליארד דולר, הן החלק העיקרי במכירות יצרנית התרופות ברבעון השלישי של השנה

חיסון לקורונה / צילום: Associated Press, Darko Vojinovic
חיסון לקורונה / צילום: Associated Press, Darko Vojinovic

חברת התרופות פייזר  העלתה את תחזית המכירות שלה לחיסוני קורונה השנה לכ־36 מיליארד דולר, עלייה של כ־7% מהתחזית הקודמת, זאת לאחר שארה"ב החלה להתכונן להעניק את החיסון ל־28 מיליון ילדים בגילאים 5 עד 11.

יצרנית התרופות מניו יורק אמרה שתחזית המכירות שלה לחיסון שפיתחה בשיתוף החברה הגרמנית ביונטק (BioNTech) לוקחת בחשבון משלוחים של כ־2.3 מיליארד מנות חיסון השנה. החברות הגדילו את יכולת הייצור שלהן ועובדות עם חברות אחרות במדינות רבות בעולם לייצור החיסונים.

ההכנסות מהחיסון, כ־13 מיליארד דולר, היו התרומה הגדולה ביותר למכירות של פייזר ברבעון השלישי, שהגיעו בכללן ל־24 מיליארד דולר, יותר מכפול ממה שהיה בשנה הקודמת. יותר מ־75% ממכירות החיסון השנה היו למדינות זרות, והחיסון כבר הגיע ל־152 מדינות, כך אמר מנכ"ל פייזר אלברט בורלא בשיחת רווחים.

החיסון לילדים בארה"ב - מהיום

עדיין ישנו ביקוש רב בעולם לחיסון במדינות המקבלות את המלאי הראשוני ובאחרות שהחלו בחיסוני דחף (בוסטר), כמו גם אצל מדינות שעוד לא קיבלו חיסונים כלל. ארה"ב אישרה חיסונים נוספים להרבה מבוגרים בסיכון ובשבוע שעבר אישרה שימוש בחיסון לילדים מגיל 5.

בתוך ארה"ב, החיסון צפוי להיות זמין לילדים החל מהיום בחלק מהמדינות, לאחר שהמרכז למניעת מחלות והפצתן (CDC) אישר שימוש בחיסון אצל ילדים ביום שלישי בערב. התמיכה של ה־CDC הייתה הצעד האחרון לפני שניתן להתחיל לחסן ילדים קטנים, לאחר שמנהל המזון והתרופות הפדרלי (FDA) אישר שימוש בחיסונים גם שלא במסגרת בדיקות קליניות, בשבוע שעבר. חיסוני דחף של החיסון אושרו בספטמבר למבוגרים רבים שהם בקבוצות סיכון.

פייזר מתכננת לייצר עוד כארבע מיליארד מנות בשנה הבאה, אבל יש לה כעת הזמנות ל־1.7 מיליארד מנות. מספר ההזמנות מראה שהיא עומדת בביקוש, ומדינות שיש להן הכנסה נמוכה צריכות לסגור הסכמים על הזמנות לפני מדינות עשירות, כדי להימנע מלפגר אחריהן כפי שקרה בחלוקת החיסונים הראשונה בעולם, כך אמר בורלא בראיון.

"אנחנו כבר מייצרים הרבה יותר ממה שחזינו שיהיה נחוץ בהתבסס על ההזמנות שיש לנו", אמר בורלא. "אם יהיו הזמנות נייצר עוד בשנה הבאה".

ובזמן שנתוני פייזר וחוקרים אחרים הראו שמנה שלישית יכולה להגביר את ההגנה שמספק החיסון, מחקר שיבדוק מנה רביעית של החיסון עשוי להתחיל כבר באביב, כשנה לאחר שמשתתפי המחקר של החברה קיבלו את המנה השלישית, כך אמר מנהל המחקר המדעי בפייזר מיקאל דולסטן בראיון.

זה עשוי להביא לתוצאות שיתקבלו מוקדם מספיק כדי שאנשים יקבלו מנה רביעית לצד חיסוני השפעת השנתיים.

"זה באמת כדי להתכונן למה שאנחנו חושבים שיהיה מצב סביר מאוד שיצריך התחסנות כל שנה", אמר בורלא.

החברה הודיעה לאחרונה שנמצא במחקר רחב היקף שמנה שלישית של החיסון היא בטוחה ומספקת הגנה נוספת נגד חולי בקורונה עם תסמינים.

תוצאות הניסוי בתרופה לקורונה צפויות בקרוב

ההכנסות מהחיסון בגובה 13 מיליארד דולר היו כאמור התרומה הגדולה ביותר למכירות הרבעון השלישי של פייזר, שהגיעו ל־24 מיליארד דולר, יותר מכפליים מהנתון של השנה הקודמת. יותר מ־75% ממכירות החיסון השנה היו ממכירות בינלאומיות, והחיסון כבר הגיע ל־152 מדינות, אמר בורלא.

פייזר אומרת שהיא מצפה לתוצאות ראשונות לגבי הניסויים שלה בתרופה נגד נגיף הקורונה, שנמצאת בשלב מתקדם של בדיקה, עד סוף הרבעון הראשון של 2022. חוקרים בודקים את התרופה גם אצל אנשים מחוסנים וגם אצל לא מחוסנים, וגם אצל אנשים בקבוצות סיכון נמוך, והתוצאות יכולות לבדל את התרופה החדשה מתרופה מבטיחה שמייצרות החברות Merck ו־Ridgeback Therapeutics ונמצאת בימים אלה בבחינה של ה־FDA.

החברה גם החלה לספק נתונים מדעיים ל־FDA, אם כי לא ביקשה אישור רשמי עדיין. בורלא אמר שאם תקבל אישור, פייזר יכולה לספק מנות של התרופה כבר השנה.

פייזר מצפה שעד 150 מיליון מבוגרים ברחבי העולם עשויים להזדקק לתרופה האנטי־נגיפית בגלל הדבקות ומגע מקרוב, כך אמרה נשיאת מחלקת התרופות בחברה אנג'לה הואנג. היא אמרה שישנו פוטנציאל גם למכירות לטווח ארוך של התרופה ולחוזים ממשלתיים לייצורה על מנת לשמור מאגרים שלה.

בפייזר חוזים מכירות בשווי 29 מיליארד דולר בשנה הבאה כתוצאה ממכירת 1.7 מיליארד המנות, וזה משקף את העמידות של מכירות לטווח ארוך ואת מאמצי המדינות לצמצם את הפצת הנגיף בחודשי החורף. בורלא אמר שהרבה מדינות יקנו מנות לילדים. ההכנסות בשנה הבאה צפויות להיות אפילו גבוהות יותר בגלל שהתחזית משקפת הסכמי מלאי שנחתמו רק עד אמצע אוקטובר.

אם המכירות יתממשו, הן עשויות להפוך את החיסון של פייזר וביונטק למוצר הרפואי הנמכר ביותר בכל הזמנים. תרופת המרשם הנמכרת ביותר בשנים האחרונות הייתה Humira, התרופה האנטי־דלקתית של חברת AbbVie, שנמכרה בשווי של כמעט 20 מיליארד דולר ב־2018.

פייזר מתחלקת בהכנסות ממכירת החיסון עם ביונטק.

חיסון קורונה בישראל / צילום: אדוה זגורי לע''מ
 חיסון קורונה בישראל / צילום: אדוה זגורי לע''מ

התחזית לחיסון של פייזר משקפת את ההעדפה של החיסון על פני החיסונים המתחרים. כמעט 200 מיליון אמריקאים מחוסנים באופן מלא, ויותר מחצי מהם קיבלו זריקות של פייזר וביונטק. רוב האחרים קיבלו את החיסון שמייצרת חברת מודרנה, המשתמש גם הוא בטכנולוגיית mRNA.

פייזר כבר הפיצה 2 מיליארד מנות חיסון בינתיים והיא בדרכה לייצר 3 מיליארד מנות נוספות.

מנכ"ל פייזר: "יש ממשלות שהן טובות יותר מאחרות, זו הבעיה"

בראיון, בורלא עודד מדינות עניות להבטיח לעצמן מלאי - במחירי הנחה או במחיר עלות - לשנה הבאה, בגלל שהוא רוצה להימנע מעוד שנה בה הן מפגרות אחרי המדינות העשירות יותר. הוא אמר שהוא מקווה שארגון הבריאות העולמי ותוכנית Covax לחסן מדינות עניות יעזרו בכך.

התוכנית, המנוהלת על ידי כמה ארגונים כולל יוניצ"ף וארגון הבריאות העולמי, נוצרה במטרה להציע למדינות עשירות ועניות כאחד גישה לחיסונים.

בורלא אמר ששלח מכתבים למדינות וביקש מהן לבצע הזמנות, ואמר שהן צריכות להיות יותר פרואקטיביות ממה שהיו בעבר.

"יש ממשלות שהן טובות יותר מאחרות", אמר. "זו הבעיה".

פייזר ויצרניות חיסונים אחרות מתמודדות עם ביקורת מצד מדינות, בכירי מערכת הבריאות ותומכי הגישה לתרופות שלא מספקים מספיק מנות למדינות בהכנסה נמוכה ובינונית. יש מדינות שאין להן כסף לסגור עסקאות עם החברות או את הידע הנחוץ לייצור חיסונים בעצמן, וזה מחייב אותן להסתמך על תוכנית Covax. מדינות שיש להן הסכמי מלאי גם הן נפגעו בגלל תשתיות שאינן מתאימות לשמירה על החיסונים בקירור הנחוץ.

רק 3.7% מהאנשים במדינות עם הכנסות נמוכות קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון נגד קורונה, על פי Our World in Data. ישנם מבקרים שהציעו שממשלות יוותרו על זכויות הקניין הרוחני על מנת לעודד ייצור, רעיון שחברות המייצרות חיסונים התנגדו אליו.

החיסון של פייזר וביונטק אמור להיות זמין בקרוב בארה"ב לילדים החל מגיל 5, לאחר שרשויות הבריאות בארה"ב בשבוע שעבר אישרו שימוש חירום בו כחיסון הקורונה הראשון לילדים. החיסון מאושר לגמרי לשימוש בקרב אנשים מעל גיל 16, ולשימוש חירום בקרב ילדים מגיל 12.

רגולטורים אמריקאים אישרו חיסוני דחף לאנשים שחוסנו בזריקות של פייזר וביונטק לפחות חצי שנה אחרי קבלת המנה השנייה, כל עוד הם מבוגרים או נמצאים בקבוצות סיכון עקב בעיות רפואיות או תנאי העבודה שלהם. מאז הרחיבו הרגולטורים את זמינות חיסוני הדחף גם לאנשים שקיבלו את הזריקות של מודרנה או של ג'ונסון את ג'ונסון.

החיסון של פייזר וביונטק התקדם בבדיקות קליניות וצלח רגולציה מהר יותר מחיסונים יריבים לשימוש אצל מבוגרים.

תוצאות ראשוניות של מחקר קליני של החיסון של פייזר וביונטק אצל ילדים בגילאים שנתיים עד 4 צפויות עד סוף השנה, בעוד שנתונים לגבי ילדים מגיל חצי שנה עד שנתיים יהיו זמיניות עד סוף הרבעון הבא, אמר דולסטן.

מודרנה  הודיעה לאחרונה שלא תבקש אישור לשימוש בחיסון שלה בקרב ילדים עד שה־FDA יאשר שימוש בו אצל בני נוער. ג'ונסון את ג'ונסון, המייצרת את החיסון השלישי שאושר לשימוש בארה"ב, חוקרת אפשרות לחסן נערים אבל לא התחילה מחקר של החיסון אצל ילדים קטנים.

מתחזקת גם בתרופות האונקולוגיות

פייזר העלתה גם את תחזית המכירות הכוללת שלה לשנה זו, וצופה מכירות של 81 או 82 מיליארד דולר, ורווחים של 4.13 עד 4.18 דולר למניה. החברה מייחסת את העלאת התחזית גם לחיסונים נגד קורונה וגם למומנטום שהיא חווה שאינו קשור אליהם.

חוץ מחיסון הקורונה, עלו מכירות פייזר ב־7% גם בתרופות אחרות. מכירות תרופות אונקולוגיות עלו ב־12% ליותר מ־3 מיליארד דולר, ומכירות הטיפול בסרטן השד Ibrance ותרופת סרטן הפרוסטטה Xtandi עלו גם הן. ההכנסות ממדללי דם עלו ב־21% ליותר מ־1.3 מיליארד דולר.

להוציא פריטים חד פעמיים, הרווח המאוזן של החברה לרבעון השלישי עמד על 1.34 דולר למניה. אנליסטים של וול סטריט צפו הכנסות של 22.58 מיליארד דולר ורווחים מאוזנים של 1.08 דולר למניה.