הפרשה מסתעפת: גם רמי לוי נחקר במשרדי רשות התחרות

חקירת רשות התחרות עולה שלב: גם מנכ"ל יבואנית המזון הגדולה דיפלומט ומנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי נחקרו באזהרה • אתמול נחקרו שורת בכירים בשטראוס ובשופרסל • החשד: ניסיון לתאם מחירים באמצעות הצהרות בתקשורת ובדוחות הכספיים

רמי לוי מגיע למשרדי רשות התחרות / צילום: יוסי כהן
רמי לוי מגיע למשרדי רשות התחרות / צילום: יוסי כהן

אתמול (ג') התפוצצה הפרשה שבמרכזה חשד לתיאום מחירים בין ענקיות המזון בישראל. חוקרי רשות התחרות פשטו על משרדי שטראוס ושופרסל, וחקרו שורת בכירים, בהם מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. זאת לאחר חקירה סמויה שביצעה הרשות בתקופה האחרונה. לאחר הפשיטה בחברות, החליטו החוקרים לזמן לחקירה גם את המנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי, אייל רביד.

כעת נודע כי גם מנכ"ל דיפלומט, נועם וימן, נחקר בפרשה. שניהם זומנו למסור עדות, אך לאחר שהתייצבו במשרדי הרשות, התברר כי הם נחקרים באזהרה. רמי לוי, איש העסקים ובעלי רשת השיווק רמי לוי שיווק השקמה, הגיע גם הוא לחקירה למשרדי רשות התחרות. הצפי הוא שבעלי תפקידים נוספים ייחקרו בימים הקרובים.

להתייצבותו של לוי במשרדי רשות התחרות קדם היום (ד') דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת על יוקר המחיה בישראל. בין המשתתפים נכח גם מנכ״ל שופרסל איציק אברכהן שנחקר אתמול. לוי, שנכח אף הוא בדיון, צעק על חברי הכנסת אופיר סופר ורם שפע, והוצא מהמקום. 

על רקע חקירת רשות התחרות נרשמות ירידות במניות החברות שפורסם כי בכירים בהן זומנו למתן עדויות או שנחקרו באזהרה. מניית רמי לוי  מאבדת למעלה מ-3%, שטראוס יורדת ב-0.6%, ויקטורי ודיפלומט  יורדות ב-2.3%. שופרסל נסחרת ביציבות ואף בעלייה קלה.

בלב החקירה עומד חשד נגד שופרסל ושטראוס לתיאום מחירים בניגוד לחוק התחרות, בעקבות פרסומים בתקשורת ובדוחות הכספיים. בכירי החברות הגדולות שנחקרו היו מעורבים בתקופה האחרונה באמירות פומביות בנוגע לעליות מחירים צפויות.

מנכ"ל ויקטורי אייל רביד נחקר אתמול במשך שעות ארוכות, עד שעות הערב, אודות פוסט שפרסם ב-27 באוקטובר בעמוד הפייסבוק שלו, בו הזהיר מעליית מחירים. "את הדברים האלה צריך לכתוב בצורה ברורה ומפורשת, כדי שאף אחד לא יגיד שהוא לא ידע, שאף אחד לא יגיד שהגזרות האלה נפלו עליו בהפתעה. ימים קשים לפנינו, אפשר להגיד שלפנינו ממש צונאמי של עליות מחירים", כתב רביד.

"מחירי הדלק עומדים לזנק, בממשלה העבירו מס חדש על כלים חד-פעמיים לצד מס נוסף על משקאות ממותקים. אלו רק חלק מהגורמים שיכבידו על הכיס של כולנו. ואם זה לא מספיק, גם הקורונה וההשפעות שלה עוד כאן, הספקים כבר הודיעו שאחרי עשור שבו לא העלו מחירים, כבר אין להם ברירה".

רביד ציין כי בויקטורי יעשו "ככל יכולתנו בכדי להוזיל את הסל המשפחתי, לתת מבצעי עומק משתלמים, להילחם בספקים ולהעמיק את היבוא המקביל".

דיפלומט מסרה הבוקר לבורסה כי "ביום 9 בנובמבר 2021 נחקר מר נעם וימן, מנכ"ל החברה ומבעלי השליטה בה, בחשד לביצוע עבירות לכאורה בניגוד לחוק התחרות הכלכלית, תשמ"ח-1988. בסיומה של החקירה לא הותלו כל תנאים מגבילים על מר וימן.
להערכת החברה, עם בירור העובדות יתברר כי בהתנהלותו של מר וימן או של החברה לא נפל כל רבב".

גם ויקטורי דיווחה הבוקר לבורסה על החקירה וציינה כי "החברה מעריכה כי לחקירה לא תהיה השפעה על פעילות החברה ו/או מנכ"לה".

כזכור, חוקרים מטעם רשות התחרות פשטו אתמול עם צווי חיפוש על משרדי שופרסל ומשרדי שטראוס, אספו מסמכים, מחשבים וחומרים נוספים. בימים אלה מנוהלת רשות התחרות בידי עו"ד מיכל כהן, היועצת המשפטית של הרשות, המכהנת כממלאת-מקום מאז עזיבתה של עו"ד מיכל הלפרין.

*** חזקת החפות: הנחקרים הם בגדר חשודים בלבד, ועומדת להם חזקת החפות.