שבוע לפני הבחירות לנשיאות בלשכת סוכני הביטוח: בית הדין דורש לדחותן בחצי שנה

בית הדין של לשכת סוכני הביטוח החליט לפסול את ועדת הבחירות המרכזית, בראשות היו"ר החיצוני עו"ד חיים קנט, בטענה כי לא פעלה על פי תקנון הלשכה ולדחות את הבחירות בחצי שנה • בוועדת הבחירות וגם המועמד שלמה אייזיק טוענים שההחלטה אינה בסמכות בין הדין

אודי הוד ושלמה אייזק / צילום: רמי זרנגר
אודי הוד ושלמה אייזק / צילום: רמי זרנגר

ביום רביעי הבא היו אמורים כ-5,000 חברי לשכת סוכני הביטוח לבחור את הנשיא הבא של הלשכה, וכן את חברי המועצה שלה. אולם הבוקר (ה') הטיל בין הדין הארצי של לשכת סוכני הביטוח פצצה כשהודיע כי הוא פוסל את ועדת הבחירות המרכזית ולכן הבחירות יידחו בחצי שנה. זאת, בטענה כי התגלו אי סדרים בהתנהלותה של ועדת הבחירות, בראשה עומד גורם חיצוני - עו"ד חיים קנת, וכי היא פעלה בניגוד לתקנון לשכת סוכני הביטוח.

ההחלטה התקבלה במסגרת עתירה שהוגשה לבית הדין על ידי יו"ר ועדת ביקורת בלשכת סוכני הביטוח. בנימוקי החלטת בית הדין נכתב כי ועדת הבחירות חסרת תוקף, כיון שבתקנון העמותה של לשכת סוכני הביטוח ישנם הוראות מפורשות להתנהלות ועדת הבחירות והיא לא נהגה על פי הן.

נציין כי  בחודש מרץ הודיע נשיא הלשכה לשעבר ליאור רוזנפלד כי הוא מתפטר כשמונה חודשים לפני תום הקדנציה, ומאז מתנהלת לשכת סוכני הביטוח בהובלת נשיא זמני - יוסי אנגלמן. לכן, רבים מקרב סוכני הביטוח חברי הלשכה ציפו לבחירות על מנת שבסופן ימונה נשיא קבוע ללשכה.

"בתקנון הלשכה, תחת הכותרת 'ועדת הבחירות המרכזית', כתוב במפורש ואין צורך לפרש אותו, כיצד תמונה הוועדה. בסעיף 2.1 כתוב במפורש שהוועדה תמנה 9 חברים לפי החלוקה הבאה: בראש הוועדה יעמוד עו"ד חיצוני ותחתיו יהיו שישה נציגים, אחד מכל מחוז של הלשכה, שתיבחר המועצה הארצית מבין רשימה שיציג לה הוועד המנהל", מוסבר בהחלטת בית הדין, המונה את אב בית הדין ירון פל ואת חברי בית הדין בועז מועלם ועו"ד ישראל אליוביץ'. שני הנציגים הנוספים בוועדת הבחירות הם היועץ המשפטי של לשכת סוכני הביטוח ומזכירת ועדות הלשכה.

"התברר שנפל פגם מהותי בוועדת הבחירות המרכזית וזאת לאחר שנציגת מחוז התפטרה בתאריך 6/6/2021 ומאותו היום נכללו בוועדה רק חמישה נציגים שאושרו ע"י המועצה ולא שישה נציגים, כמתחייב בתקנון. התקנון עוד מפרט שמספר הנציגים ישתנה בהתאם לשינוי מספר המחוזות. בפועל לא היה שינוי ולכן היו חייבים להיות בוועדה שישה נציגים ולא חמישה כפי שאושרו ע"י המועצה. אין זה משנה ממה נובעת התקלה או מי אשם בכך, עובדה שהוועדה לא הייתה קיימת לפי התקנון החל מחודש יוני", הוסבר עוד.

זהו טיעון שיש בו מן התמוהה, כיוון שלאחר עזיבתו של הנשיא לשעבר רוזנפלד את הוועד המנהל, מתנהל הוועד עם 14 חברים, כאשר על פי התקנון הוא אמור למנות 15. לכן עולה השאלה האם גם ההחלטות שהוא קיבל אינן עומדות בהוראות התקנון.

"ניסינו למצוא סדק לתיקון התקלות אך התקנון גובר על הכל"

אולם זו לא הסיבה היחידה בגינה מורה בית הדין לדחות את הבחירות, בהן מתמודדים שניים - שלמה אייזיק, מייסד ומנכ"ל קבוצת יונט ומבעלי קבוצת הכדורסל הפועל חולון, ואודי הוד, הפעיל בלשכת סוכני הביטוח שנים רבות.

"ב-10 בנובמבר כותב במפורש יו"ר ועדת הבחירות שלאחד הנציגים בוועדה, אין אישור מהמועצה להיות חבר בוועדת הבחירות, כפי שמחייב התקנון. במכתבו כותב יו"ר הוועדה שב-5 ביולי התכנס הוועד המנהל וביקש למנות נציג חדש לוועדה. בבדיקה שנערך בפרוטוקול הישיבה, זה אינו מופיע, וגם אם כן, זה לא היה מועיל כיון שלא ועד המנהל מאשר את הנציג, אלא המועצה ובפועל לא הובאה בקשה כזו למועצה ולא אושרה", הסבירו בבית הדין של לשכת סוכני הביטוח.

"בית הדין שקל בכובד ראש לפני שקיבל את ההחלטה לדחות את הבחירות. יו"ר בית הדין התייעץ עם מספר משפטנים בכירים, פרופ' למשפטים, שופט בדימוס, ועוד מספר עורכי דין, כדי לנסות למצוא 'סדק' בתקנון ולאשר את התקלה, אולם התקנון גובר על הכל. יש לציין שרק בימים האחרונים התברר ע"י חבר לשכה שלאחד החברים בוועדת הבחירות אין אישור מהמועצה לשמש כחבר, ולכן לא יכולים לטעון על שהות בטיפול בתקלה. אין ספק שוועדת תקנון צריכה לעשות שינויים בתקנון, כדי למנוע בעתיד תקלות מהותיות מהסוג שהתברר במקרה זה", ציינו חברי בית הדין.

"בית הדין אינו מעוניין להאשים אדם זה או אחר בתקלה המהותית בוועדת הבחירות, אולם ממליץ שבעתיד יינתן לחברי ועדת הבחירות 'כתב מינוי' לוועדה, כך שנושאים מהותיים לא 'יפלו בין הכיסאות'. תקנון עמותה צריכים לקיים ככתבו וכלשונו", חתמו חברי בית הדין את הודעתם וציינו כי בית הדין ישלח לרשם העמותות את החלטתו.

מסתמן: המועמדים בוחנים אמצעים משפטיים כדי לקיים את הבחירות

בשעות אחר הצהריים פנה אייזיק להוד והציע כי השניים יגישו עתירה משותפת לבית המשפט על מנת לקיים את הבחירות כסדרן. "אני מביע אמון מוחלט בוועדת הבחירות ומעוניין לקיים את הבחירות כסדרן. ככל שאדרש לכך, אעתור לבית המשפט על מנת לשמור על ההליך התקין בבחירות ללשכת סוכני הביטוח. אני קורא לאודי הוד להצטרף אליי לעתירה על מנת להביע אמון מוחלט בוועדת הבחירות ולטובתם של כלל הסוכנים החברים בלשכה".

מהמטה של הוד נמסר בתגובה: "הנחיתי את עורכי הדין שלי לפעול בכל האמצעים המשפטיים על מנת לקיים את הבחירות במועדן".

מטעמו של המועמד שלמה אייזיק, נמסר כי "בית הדין למשמעת (ובדגש על משמעת) של לשכת סוכני הביטוח בישראל שגה מלכתחילה כאשר דן בעתירה העוסקת בבחירות למוסדות הלשכה כאשר אין לבית הדין הסמכות לדון בעתירה זו כלל. בהתאם לחוק העמותות לכל עמותה נדרש כי יהיה תקנון ודין התקנון כדין חוזה בין העמותה לבין חבריה ובינם לבין עצמם. ללשכת סוכני הביטוח, בהיותה עמותה רשומה, קיים תקנון המסדיר את זכויות וחובות החברים בה, לרבות עניינים הקשורים במוסדותיה של הלשכה. בתקנון הלשכה קיים נוהל הבחירות ולפיו נקבע באופן מפורש ושאינו משתמע אחרת כי ועדת הבחירות המרכזית היא הגוף הבלעדי המוסמך לעסוק בעניינים הקשורים בניהול ופיקוח הבחירות. משכך, כל עוד יו"ר ועדת הבחירות לא הורה אחרת, הבחירות למוסדות הלשכה יתקיימו כסדרן בתאריך 24.11.2021 וחברי לשכת סוכני הביטוח בישראל יכריעו בקלפי".

מהמטה של אודי הוד נמסר בתגובה: "אנחנו מתנגדים בתוקף לביטול הבחירות, מכל סיבה אשר תהיה. בשבועות האחרונים הפופולריות של אודי הוד והתוכניות שלו לאיחוד השורות בקרב סוכני הביטוח צוברות תאוצה. אודי הוד נוסע בכל רחבי הארץ, משקיע מאמצים גדולים מאוד מול פעילים וברתימת סוכנויות ביטוח למען ניצחון בבחירות. אודי הוד נחוש בתכניותיו להיות נשיא הלשכה ולעבוד למען סוכני הביטוח בנחישות ובחריצות".

תגובת לשכת סוכני הביטוח: "קיבלנו את החלטת בית הדין. נלמד את פסק הדין ונגיב בהתאם".