התנגדות השרים לא עזרה: הממשלה אישרה את איכוני השב"כ

השרים גדעון סער, יפעת שאשא ביטון, אלי אבידר ואורנה ברביבאי התנגדו בהצבעה ואילו השרה קארין אלהרר נמנעה • לפי הערכת בכירים בקואליציה, הצעת החוק שתידרש כדי להמשיך את השימוש באיכונים לא תוכל לעבור בכנסת, משום שהרוב הקואליציוני הנדרש לאישורה מוטל בספק

שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהתנגד לשימוש באיכונים בממשלה הקודמת, דווקא תומך בו הפעם / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''
שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהתנגד לשימוש באיכונים בממשלה הקודמת, דווקא תומך בו הפעם / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''

לאחר דיון קולני במיוחד, איכוני השב"כ אושרו היום (א') למי שיימצאו חיוביים לנגיף הקורונה החדש עד ליום חמישי במסגרת תקנות לשעת חירום. השרים גדעון סער, יפעת שאשא ביטון, אלי אבידר ואורנה ברביבאי התנגדו בהצבעה ואילו השרה קארין אלהרר נמנעה.

לפי הערכת בכירים בקואליציה, הצעת החוק שתידרש כדי להמשיך את השימוש באיכונים לא תוכל לעבור בכנסת מאחר שהרוב הקואליציוני הנדרש לאישורה מוטל בספק. במהלך הדיון התפתח ויכוח בין השר אבידר לראש הממשלה בנט.

השר אבידר האשים את ראש השב"כ בשימוש באיכונים ואמר: "ראש השב"כ התאהב בכלי". בנט תקף אותו ואמר: "אל תדבר לגופו של ראש השב"כ, אל תכפיש אותו". אבידר התריס: "אני אגיד מה שאני רוצה", ואילו בנט שב וענה לו: "אתה לא תכפיש את ראש השב"כ שעושה עבודה מצוינת". לאור חילופי הדברים בין השניים בקואליציה עולה החשש כי אבידר יפרוש מהממשלה ויחזור לכנסת - שם יהפוך את הרוב הקואליציוני הרעוע בן 61 אצבעות, ל-60 בלבד, כשאבידר מצביע לפי צו מצפונו.

כאמור איכוני השב"כ עליהם החליטו השרים וראש הממשלה במסגרת דיון הקבינט אמש נועדו לשימוש בטווח שבו יש לעקוב אחרי חולים בודדים, אם תהיה התרחבות במספר הנשאים - השימוש בכלי ייפסק לטובת אפשרויות פיקוח אחרות. שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהתנגד לשימוש באיכונים בממשלה הקודמת, דווקא תומך בו הפעם - ויחד איתו שרים אחרים שהתנגדו אך לפני שנה וכעת מאפשרים את השימוש בהם. רגע לפני ההצבעה, תמר זנדברג, שחברה במפלגתו של הורוביץ, הודיעה כי היא לא יכולה לתמוך במהלך - ויצאה מהישיבה. 

בתוך כך, השרים טרם החליטו על הסכום הכספי שיידרש לצורך ההתמודדות עם הזן החדש של הנגיף. עם זאת, שר התיירות יואל רזבוזוב דרש אמש בישיבת הקבינט כי תתקבל תוך שבוע החלטת ממשלה לפיצוי לתיירות שתכלול את מורי הדרך, מארגני התיירות הנכנסת, ועזרה נוספת למלונות המתבססים על התיירות הנכנסת. מלבד זאת, שר התיירות המליץ לתת פיצוי כספי לישראלים שיוכיחו שבגלל הדרישה לבידוד (בחזרה לארץ) הם החליטו לבטל את הטיסה שלהם לחו"ל בתקופת החנוכה.

עוד הוחלט לבחון גם פיצוי לחברות התעופה הכולל רשת ביטחון לחברות התעופה ולמארגני התיירות הנכנסת עבור הזמנות שכבר בוצעו ויצטרכו להתבטל. במקביל, בניסיון להשתלט על הווריאנט הוחלט להקדים את הכניסה למלוניות לחוזרים ממדינות אדומות להיום בשעה שש בערב ולא בתוך 24 שעות מעת קבלת ההחלטה.