אושר פרויקט סולארי במאגרי המים של קיבוץ מעיין צבי

הוועדה המחוזית חיפה אישרה בזמן שיא של 9 חודשים את התוכנית של החברות טראלייט וסינרג'י בשיתוף אגודת מי חוף הכרמל להקמת מתקנים פוטו-וולטאים על גבי מאגרי המים בקיבוץ מעיין צבי שליד זכרון יעקב בהספק של 26 מגהוואט

מאגרי מים של קיבוץ מעין צבי / צילום: מי חוף כרמל
מאגרי מים של קיבוץ מעין צבי / צילום: מי חוף כרמל

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, אישרה למתן תוקף את התוכנית לקירוי מאגרי-מים במתקנים פוטו-וולטאיים בקיבוץ מעיין צבי. התוכנית היא ביוזמת המועצה האזורית חוף הכרמל ואגודת "מי חוף כרמל" שחברה לחברה משותפת של שתי יזמיות מתחום האנרגיה - סינרג'י וטראלייט.

התוכנית משתרעת על פני שטח כולל של כ-587 דונם, והיא ממוקמת במאגרי מעיין צבי, מצפון למחלף זיכרון יעקב, בסמוך וממזרח לדרך מס' 2. התוכנית שקודמה בפרק זמן קצר מאוד, 9 חודשים בלבד, כוללת הקמת מתקנים פוטו-וולטאים בהספק של 26 מגהוואט בקירוי מלא של המאגר המזרחי וקירוי עד-50% משטח המאגר המערבי. בנוסף לקירוי המתקנים הפוטו-וולטאים, התוכנית מציעה הסדרת יעוד קרקע של המאגר המזרחי, הסדרת הגדר ההיקפית והסדרת חלק מהמתקנים שנמצאים בצמוד למאגר המערבי ונדרשים לצורך תפעול המאגר.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה, איתמר בן דוד, ציין כי "התוכנית משלבת בין צורכי האנרגיה הירוקה ואנרגיות מתחדשות, צורכי משק האנרגיה בישראל, הצרכים הכלכליים והחקלאיים של יישובי המועצה תוך שימור ערכי הטבע באזור".

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, הוסיף: "מסמך המדיניות לקירוי פוטו וולטאי שלנו מעמיד את חוף הכרמל בחזית המעבר לאנרגיות מתחדשות, ולמאבק במשבר האקלים והשלכותיו. התב"ע שאושרה היא חלק בלתי-נפרד מהמהלך הזה, שהבשיל במהירות וביעילות שיא הודות ליו"ר הוועדה איתמר בן דוד וצוותו. הוועדה המחוזית לתכנון ובניה הם השותפים הטובים ביותר שיכולנו לבקש, ואין לי ספק שיחד נמשיך לפעול על מנת לקדם את חוף הכרמל ואת האזור כולו".

אסיף איזק, ראש מועצת חוף הכרמל / צילום: באדיבות דוברות המועצה
 אסיף איזק, ראש מועצת חוף הכרמל / צילום: באדיבות דוברות המועצה

רק בחודש שעבר נחנך מתקן פוטו וולטאי צף במאגר הבונים, שגם הוא נמצא בשטח השיפוט של המועצה. כמו הפרויקט במעיין צבי, גם הפרויקט שבמאגר הבונים הינו בייזום של אגודת מי חוף הכרמל כששותפתה בפרויקט הזה היא שיכון ובינוי אנרגיה.