חוץ ממיץ ענבים: מס הסוכר צפוי להישאר בנוסח המקורי

יו"ר ועדת כספים אלכס קושניר אמר לגלובס כי אינו מתכוון לשנות את נוסחת המיסוי על משקאות הדיאט וכי החריג היחיד הוא בנוגע למיץ ענבים, שנמצא בבחינת רשות המסים • על משקאות שמכילים יותר מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל יוטל מס של שקל אחד לליטר, על משקה ממותק שכמות הסוכר בו נמוכה מ-5 גרם יוטל מס בסכום של 0.7 שקל לליטר

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מחר (ג') תתכנס ועדת כספים לישיבה נוספת בנושא המס על הסוכר ובסופה צפויות (אם לא יהיו הפתעות חדשות) הצבעות לאישור הצו. לגלובס נודע כי למרות הלחצים של חברות המשקאות לצמצם את המס ובראשן קוקה קולה ומנכ"ל החברה, לא צפוי להיות שינוי בנוסח הצו, למעט החרגת מיץ ענבים לקידוש. יו"ר ועדת כספים אלכס קושניר אמר לגלובס כי אינו מתכוון לשנות את נוסחת המיסוי על משקאות הדיאט וכי החריג היחיד הוא בנוגע למיץ ענבים, שנמצא בבחינת רשות המסים.

 מי שמייצגים את קוקה קולה בכנסת הם אנשי חברת הלובי ריפבליק ובפועל הם אלו האמונים על פעילות החברה וייצוגה במשכן. אולם בנושא הזה כך נראה, קוקה קולה העדיפה לפעול גם באופן ישיר מול חברי הכנסת, ובשבועות האחרונים נועד מנכ"ל החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה), ניר לוינגר, עם שורה של חברי כנסת חברי ועדת כספים בהם מרכז הקואליציה בוועדה ח"כ ולדימיר בליאק, ינון אזולאי, אופיר כץ ונוספים. במרכז הפגישות שנערכו, כך לדברי חברי הכנסת, עמדו ניסיונות השכנוע של לוינגר בנוגע להפחתת המיסוי על משקאות הדיאט, שחברת קוקה קולה מחזיקה במונופול עליהם. לכן טען לוינגר בפגישות שערך שמס הסוכר יפגע באופן ישיר דווקא בחברה שבניהולו. עוד עלה בדיונים עם חברי הכנסת כי כמו שבסופו של דבר ירד המס על המשקאות הרגילים מ-1.3 שקלים לליטר משקה לשקל, כך נדרש להוריד באופן יחסי את המס על הדיאט מ-0.7 שקלים לסכום נמוך יותר לליטר משקה.

"המס מידתי ונכון", טוען יו"ר הוועדה קושניר, שהוא עצמו סרב להיפגש עם לוינגר ולוביסטים שפועלים בנושא. הצו שיטיל מס על משקאות ממותקים צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר, ולהטיל מיסוי בגובה משתנה על משקאות ממותקים לפי תכולת הסוכר שבהם.

כאמור, על משקאות שמכילים יותר מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל יוטל מס של שקל אחד לליטר, על משקה ממותק שכמות הסוכר בו נמוכה מ-5 גרם יוטל מס בסכום של 0.7 שקל לליטר. מדובר בשיעור מס נמוך יותר מזה שהציגה תחילה הממשלה ודרשו אנשי המקצוע במשרד הבריאות, לאחר שהופחת ברגע האחרון בטרם חתימת שר האוצר על הצו.

מהחברה המרכזית נמסר: "לא נתייחס לדברים הממוחזרים, כשם שנהגנו מול כלי תקשורת אחרים אשר פרסמו כתבות בנושא לפני מספר שבועות".