5 בתי קלייה ממכרים שאחריהם הקפה שלכם לא יהיה אותו דבר

אנשים שלוקחים את הקפה שלהם ברצינות יסתחררו מבתי הקלייה הארטיזנליים הלא-מתועשים האלה, שבהם מטפלים באהבה בפולים מאינדונזיה ועד הונדורס

קפליקס, מחלוצי הקלייה האיכותית. סניף מרחביה בתל אביב / צילום: רוני כספי
קפליקס, מחלוצי הקלייה האיכותית. סניף מרחביה בתל אביב / צילום: רוני כספי

פעם, כמעט בעולם אחר (שנות ה-80 קראו לו), הגאווה הקולינרית הגדולה ביותר בישראל הייתה אוכל שהוכן בקלות ומהר, רצוי מהמיקרוגל. על קפה איכותי לא היה כמעט מה לדבר. 30 שנה והמון כוסות אספרסו מאוחר יותר, ובהמשך גם משקאות פילטר משודרגים, ומפת ישראל משובצת בבתי קלייה ארטיזנליים, בהם נקלים פולים מחלקות יחידניות, מטנזניה ואינדונזיה ועד לגבעות של ניקרגואה והונדורס.

המחקר של הסוציולוגית נועה ברגר (33) עוסק בין השאר במעבר הזה בעולם מקפה מהיר לקפה איכות (ספשלטי קופי באינגלוז) ובמילים אחרות: מקפה שמוזגים על הדרך לקפה שקונים וצורכים בהרבה רגש.

מהפכת האיכות הגיעה בעשור הקודם גם לישראל. ברגר, שחזרה משהות ארוכה בצרפת קצת לפני הקורונה, מספרת על רנסנס מקומי שהגיע באיחור אך בהיקף נרחב. את רשמיה וגם מדריך להיכרות מעמיקה יותר עם עולם הקפה היא מגישה בשלישיית מפגשים בני שעתיים שמשלבים הרצאה וטעימות (פרטים בעמוד האינסטגרם של ברגר: noa_berger) ב"קופי שופ 51" התל אביבי.

קבלו שש המלצות לקפה ארטיזנלי מבתי קלייה עצמאיים, ששווה לנסוע אליהם במיוחד. 

קליית קפה. פולים מחלקות יחידניות, כמו יין / צילום: Shutterstock
 קליית קפה. פולים מחלקות יחידניות, כמו יין / צילום: Shutterstock

טלק | חיפה

טלק (מבוטא כמו עאלק), נמצא בשוק תלפיות המתחדש בעיר התחתית בחיפה, ומגיש קפה בקלייה אישית בעיר שבמשך שנים הייתה מרכז היסטורי ליייצור קפה איכות (אוא הוותיקה עדיין פועלת כאן) ובתי קפה בהשראה מרכז אירופית.

מהחלל הזערורי, טלק עבר לאחרונה למרפסת שמשקיפה לים ושבעיבוריה מעדניה נהדרת "מלמעלה" שעל האוכל שלה אמונה השפית הצעירה (והמוכשרת!) רבקה ויסנפלד. בכלל - השוק עתיר יוזמות האוכל הקטנות והארטיזנליות הקטנות שווה ביקור מיוחד למי שמוצא את עצמו בעיר.

טלק ומלמעלה (mile mala), שוק תלפיות חיפה. פתוח בשבת

נעימה | חיפה

עוד בחיפה, בית קפה וקלייה מינימליסטי וחדש-דנדש שנמצא ברחוב הסמוך לנמל. הדגש פה הוא על משקאות פילטר, לא משנה מאיזו עדה.

נעימה. דרך יפו 49 חיפה. פתוח בשבת

קפליקס | תל אביב

מבתי הקלייה הראשונים בישראל שהוקמו במסגרת מהפכה האיכות בתחום הקפה ("הגל השלישי") - ועדיין מהטובים בהם, למשקאות פילטר, אספרסו, מוגז קלות (ניטרו) וטייקאווי של פולים קלויים עד הבית. מדי יום מוצעות ללגימה שתי תערובות משתנות שנקלות במקום - כאשר לרוב האחת היא מאפריקה והשנייה ממרכז אמריקה.

הסניף היפואי בשכונת נוגה נהנה ממיקום חדש בשנה האחרונה ומעיצוב נעים וחמים. סניפים נוספים אפשר למצוא בשוק לוינסקי ובשאול המלך בואך זמנהוף, לא רחוק מכיכר דיזנגוף - אה כן, וגם סניף ברלינאי במזרח העיר. שווה.

קפליקס cafelix.de. סגור בשבת

קופי לאב | תל אביב

בית הקפה קופי לאב (coffee lab) המתוק שבמתחם המלאכה שבשדרות הר ציון, מול שכונת שפירא - הוקם על ידי הבריסטה דולב גולדברג שנפטר לפני כשנתיים מסרטן. את מפעל חייו ממשיכים כיום לתפעל הוריו, שהפכו אותו לאבן שואבת לאמנים ולתושבים מהאיזור המתחדש. מלבד קפה וטייק אווי של פולים, נמכרות כאן גם קפסולות למכונות אספרסו מקפה שנקלה במקום.

קופי לאב. הר ציון 108 תל אביב. סגור בשבת

פורטופינו וחותם הקפה | רמת השרון

מבחינה קולינרית, רמת השרון הבורגנית ניחנה במספר מרשים של מקומות אוכל ביחס לגודלה - ממסעדת השף הנהדרת אלטער, על גינת הירק הגדולה במרכז רחוב סוקולוב ועד לאוכל הטריפוליטאי של חיים זוארץ במסעדת דיה - והשניצל של אהרון בשכונת קדמה.

גם בתחום הקפה לא מכזיבה המושבה. בעשור הקודם הוקם כאן, במרחק בניין מאלטער, "חותם הקפה" בית הקלייה והקפה על ידי אילן שנהב, מקים אילנ׳ס ומחלוצי רשתות הקפה האיכותיות בתל אביב בשנות התשעים. האווירה אגבית, הקפה - זה כבר סיפור אחר ופיצוי נהדר לשאון הרחוב הראשי.

ברחוב המקביל אוסישקין הוקם בית קפה של בית הקלייה "פורטופינו" מעמק חפר, שנהנה מפופולריות בקרב המקומיים (ובא לידי ביטוי בשירות קצר הרוח, או שאולי זו רוח העמק העמלה ששורה על הבריסטות והמלצרים). מי שאוהב פולים בקלייה כהה יחסית בסגנון איטלקי יהנה מהאספרסו.

 חותם הקפה. סוקולוב 81 ■ פורטופינו. אוסישקין 56 רמת השרון

רוסטרס | מירושלים ועד באר שבע

רוסטרס היא רשת בתי קפה שהחלה את דרכה במקום בו היה סניף קפליקס בשוק מחנה בירושלים. בשנים האחרונות היא מתרחבת עם מיקומים נוספים בעיר, וביישובים נוספים.

בשנה שעברה הוקם סניף שלה, ראשון מסוג הגל השלישי, בבאר שבע (ובהמשך יצטרף לרשת גם סניף שיבקש לגאול את השיממון של מודיעין). חובבי פילטרים מקלייה בהירה - זה המקום שלכם.