למה 19 דולר זה המחיר החביב על אפל

אפל גובה 19 דולר על רשימה ארוכה של פריטים בסיסיים • מטלית הניקוי היא רק המוצר החדש ברשימה

חנות של אפל בלונדון / צילום: Shutterstock
חנות של אפל בלונדון / צילום: Shutterstock

יש לאפל מוצר חדש שאנשים הזמינו מראש בכמויות כל כך גדולות שלא יגיעו משלוחים ממנו בזמן לחג המולד. מדובר במטלית ניקוי - שעולה 19 דולר.

המטלית הושקה באוקטובר אחרי שאפל השוויצה בקו החדש של הגאדג'טים שלה. הריבוע האפור עושי מ"חומר לא משייף" ונושא בגאווה את הלוגו של אפל. בניסיונות, עבדה המטלית בדיוק כמו מטליות מיקרופייבר אחרות שמחירן זול ביותר מחצי. אז למה המחיר הזה?

מטלית ניקוי של אפל / צילום: אתר החברה
 מטלית ניקוי של אפל / צילום: אתר החברה

מסתבר שאסטרטגיית התמחור של אפל לא מאפשרת למותגים להימכר מתחת לרף הזה. חוץ מהמטלית הקטנה יש 17 פריטים אחרים במיתוג אפל באתר של החברה - אוסף של כבלי טעינה, דונגלים המתחברים למחשב ומתאמים - שכולם עולים 19 דולר. חלק מהם, כמו האוזניות שיש להן חוט ומתאם הטעינה, נכללו פעם בחבילות של אייפונים חדשים.

הפריטים של אפל ב־19 דולר - לצד השעון של אפל, האיר־פודס וגאדג'טים קטנים אחרים - הם חלק מקטגוריה הולכת וגדלה של מוצרים לבישים ואקססוריז לבית, שהכניסה לחברה יותר מ־8 מיליארד דולר ברבעון שנגמר באוקטובר.

בעוד שאפל סירבה להגיב על מבנה התמחור שלה, אנליסטים של תעשיית הטכנולוגיה אומרים שיש כמה סיבות לכך שהחברה נתפסה למחיר הזה.

תשע עשרה, הם אומרים, זה בדיוק המספר הנכון - לא גבוה מדי ולא נמוך עד כדי לאכזב את לקוחות היעד של החברה. כשאתה קונה פריט יקר כמו אייפון 13 (799 דולר) או מקבוק פרו (1,999 דולר), התוספת של 19 דולר פשוט נמוגה לתוך עגלת הקניות. ועדיין, אומרים אנליסטים, המחיר גבוה מספיק כדי לרמוז שקונים מוצר מאיכות עילית - גם כשזה לא כך.

לא גבוה מדי

המחיר של כמעט כל מוצר של אפל נגמר במספר אחד: 9. זו טקטיקת מכירות נרחבת, המוכרת כ"תמחור צ'ארם" שנועדה לתת תחושה של תמורה טובה לכסף ומושרשת בשנים רבות של מחקר התנהגותי.

אנליסטים אומרים גם ש־19 זה נקודת הזהב ללקוחות מצליחים המוכנים לשלם מעט יותר על מוצרי טכנולוגיה ושירותים בסיסיים. "כשאתה יורד מתחת ל־20, האנשים לא חושבים על זה פעמיים, אפילו אם מבחינה תחרותית ניתן היה לתמחר את המוצר גם בדולר", אמר ג'ין מנסטר, שותף ניהול בחברת ההון סיכון Loup Ventures.

המחיר הוא גם נמוך מספיק כדי להפוך את המכירה למכירה שנועדה לקונים שרוצים מוצרים שיגרמו להם להרגיש מיוחדים. "אפל רוצה לוודא שהלקוחות שלה כל הזמן מרגישים נחמד", אמר אביר סייד, שותף בחברת הייעוץ למסחר מקוון UpCounting. אפילו כשהקונים לא מקבלים עסקה טובה, אמר, "הם פשוט מרגישים שהם מפונפנים יותר".

לא נמוך מדי

אבל יש קטץ'. מכירת כבלים, מתאמים ומטליות ניקוי הרבה מתחת ל־20 דולר עשויה לשים אותם בתחום של "זולים". הרבה מההצלחה של אפל מבוססת על מיתוג המוצר כיוקרה בת השגה, משהו שעולה מעט יותר מהתחרות אבל שווה את ההפרש.

"ב־19 דולר, אתה מקבל את יתרונות תמחור הצ'ארם, אבל זה גם שולח את המסר שמדובר במוצר פרמיום", אמר סייד.

הרבה מהתמחור תלוי בשאלה איפה הקונים עושים את הרכישות שלהם. אם אתה נמצא באתר של אפל או בחנות של אפל, אתה לא מחפש מציאות כמו בקניית מוצר מסוים באמזון או בוולמרט. "הרוב הגדול של האנשים היו אומרים ש־20 דולר זה מחיר מגוחך למטלית אבק באמזון", אמר סייד. "באפל, מתרחשות קצת פחות השוואות מחירים".

במקרה של מטלית הניקוי של אפל, מכירתה ב־19 דולר יוצרת יותר ביקוש ממכירתה ב־9 דולר, אומרים המומחים. המטלית ב־19 דולר הפכה למם אינטרנט זמן קצר אחרי שאפל הציגה אותה, מה שעשוי לעזור להסביר את המעמד הקשה להשגה לו זכתה. לא סביר להניח שהמחיר שלה יירד בקרוב.

מנסטר אמר שאפיזודת המטלית מראה את מידת כוחה של אפל בשוק. "לא כל מותג יכול לעשות את זה", אמר.