שוד חסר תקדים בארה"ב: קרוב ל-100 מיליארד דולר מכספי הסיוע לקורונה נעלמו

השירות החשאי של ארצות הברית דיווח על שוד חריג של כ-100 מיליארד דולר מכספי הסיוע הפדרלי לנפגעי הקורונה • בהונאה היו מעורבים גם בודדים וגם ארגוני פשע, שניצלו את חולשת הפלטפורמות הדיגיטליות באמצעות זהויות גנובות

שטרות דולרים / צילום: עינת לברון
שטרות דולרים / צילום: עינת לברון

השירות החשאי של ארצות הברית דיווח אתמול (שלישי) על שוד רשת חסר תקדים של כ-100 מיליארד דולר, מכספי הסיוע הפדרלי לנפגעי מגפת הקורונה.

לצד התפקיד המוכר של השירות החשאי האמריקאי כשומר הראש של נשיא ארצות הברית, מתמחה הסוכנות גם בהונאות פיננסיות. ההיקף העצום של הונאות המגיפה הביא את הסוכנות למנות מתאם מטעמה, רוי דוטסון, שיפקח על כלל תיקי החקירה שנפתחו במסגרת הונאות הקורונה. דוטסון מספר כי בכל 29 השנים שבהן הוא נמצא במערכת אכיפת החוק, הוא לא נתקל בהונאה בקנה מידה כזה.

לפי שעה נראה כי העבריינים המעורבים, בודדים וקבוצות פשע מאורגן כאחד, ובעלי ידע טכנולוגי, פתחו חשבונות ברשת עם זהויות גנובות, ופנו לפחות לארבע תוכניות סיוע פדרליות באמצעות הפלטפורמות הדיגיטליות. כך הועברו אליהם עוד ועוד כספי סיוע. כיום, השירות החשאי מטפל ביותר מ-900 חקירות פעילות הקשורות להונאה בתכניות כספי הסיוע לנפגעי הקורונה - הנגישות מאד דרך האינטרנט. הדחיפות שבה פעל הממשל האמריקאי עם תוכניות הסיוע לנפגעי הקורונה עם פריצת המגיפה היא שעשתה אותן נגישות כל כך לאלה שזקוקים להן, ומתוך כך גם לאלה שמבקשים לנצל אותן לרעה.

הממשל האמריקאי תיקצב בתחילת המגיפה הזרמה של סיוע בגובה של כ-3.5 טריליון דולר, לכל נפגעי המגיפה, וההשקה המהירה של תוכניות הסיוע הפכה אותן לטרף קל לרמאים. משרד המפקח הכללי של משרד העבודה האמריקאי, פרסם דו"ח בתחילת השנה, שם הזהיר ששתיים מתוכניות הסיוע האלה, של מנהל העסקים הקטנים של ארצות הברית - התוכנית להשלמת ההכנסה של שכירים, כמו גם בכספי ההלוואות לעזרה פיננסית לעסקים - לא מספקות הגנה מספקת מול הונאה אפשרית של מיליארדי דולרים.

ואכן, 100 מיליארד הדולר שנשדדו מכספי הסיוע הפדרלי נשדדו מהתוכניות האלה - להשלמת הכנסה לשכירים וסיוע לעסקים פגועים. עד עכשיו הצליח השירות הפדרלי לאתר ולהחזיר לרשותה של המדינה יותר מ-2.3 מיליארד דולר מכספי השוד הזה, ועצר יותר מ-100 חשודים.