משרד האוצר: מתנגדים לאסדרת הפוקר, הוא ממכר. ח"כ השכל: ליצנים, תביאו עמדה מנומקת

ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת התכנסה היום לדון בנושא אסדרת משחק הפוקר • "תדירות ההימור ומיידיות ההימור גבוהה מאוד, ולכן הוא ממכר בהרבה. אנחנו עובדים לגבש מחקרים בעניין שוק ההימורים הלא חוקיים ובעניין הפוקר", אמר נציג משרד האוצר • יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל, תקפה את עמדת המשרד: "עמדה לא רצינית, לא מקצועית, לא מנומקת ולא מגובה מחקרית. זה צחוק מהעבודה"

ח''כ שרן השכל / צילום: יונתן כץ
ח''כ שרן השכל / צילום: יונתן כץ

ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) התכנסה היום (ד') לדון בנושא אסדרת משחק הפוקר בישראל, שכיום נמצא בתחום אפור ברמה החוקית. זאת בהמשך לדיון קודם בו ח"כ השכל הציגה את הבעייתיות בפער בין ההגדרה של פוקר כמשחק מזל לצורכי חוק ההימורים, לבין הגדרתו כמשחק יכולת לצורכי דיני המסים.

ח"כ השכל פתחה את הישיבה: "פוקר הפך בישראל למשחק הימורים לא חוקי, אולם פוקר הינו משחק שדורש כישורים ולא מסתמך רק על מזל. במדינות רבות בעולם המערבי מתקיימים טורנירים של המשחק בדיוק כמו שחמט ומשחקי חשיבה אחרים. לא זאת בלבד, שחקנים ישראלים שמתחרים בטורנירים ברחבי העולם נדרשים לשלם מס הכנסה של חצי מסכום הזכייה כאשר בארץ המשחק אינו חוקי. לכן קיים כאן דיסוננס עליו נדון בוועדה ובנוסף אקדם את הצעת החוק שלי בנושא שתסדיר את הפוקר בישראל".

"תדירות זה רק אחד המבחנים"

מירי סביון מרשות המסים הגיבה על עניין המס: "העובדה שאנחנו ממסים הכנסה עסקית, לא אומר שההכנסה היא חוקית. יכול להיות עסק שעוסק בדברים לא חוקיים בעליל, ועדיין נמסה אותו כרגיל".

ח"כ השכל: "נגיד שאני מכורה למשחקי גירוד בפיס. על בסיס שבועי אני זוכה ב-2,000 שקל. האם תמסו אותי על פי הכנסה?".

סביון: "תדירות זה רק אחד המבחנים. יש עוד מבחנים כמו המומחיות שנדרשת".

ח"כ השכל: "נכון, התעקשתם להוכיח בביהמ"ש העליון שהפעולה של הספורטאים הישראלים היא עבודה שדורשת כישורים ויכולות".

סביון: "אכן, לגבי השחקן הספציפי הזה מדובר בעיסוק ומשלח יד".

ח"כ השכל: "אז מצד אחד המדינה קובעת שטורנירי פוקר מוגדרים כמשחקי מזל. ומצד שני, הגעתם לביהמ"ש העליון והוכחתם שזה משחק יכולת".

עו"ד איתמר גלזר, המייצג את התאחדות שחקני הפוקר, הוסיף לדברים: "פוקר לא מוגדר בחוק כמשחק לא חוקי, אלא משחקי מזל. אפילו השופטת וילנר מביהמ"ש העליון אמרה שהפסיקה לגבי החוקיות של הפוקר לא נקיה מספקות".

סוריא בשארה ממשרד המשפטים אמר כי "החוק לא מגדיר שפוקר הוא משחק אסור. הפסיקה התייחסה לגופו של עניין והכריעה שבאותו עניין לגבי טקסס הולדם הוא משחק אסור. כדי שהמשחק לא יהיה משחק אסור צריך שאלמנט היכולת יהיה מכריע במשחק, ולא רק יתקיים נקודה. לכן אני לא חושבת שיש סתירה בין פסיקת בית המשפט העליון לבין הפסיקה הישנה יותר לגבי חוקיות המשחק".

ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד), חבר הוועדה, ביקש להוסיף כי "יש בישראל עשרות אלפים שמשחקים פוקר. זה משחק חברה, ואין אכיפה נגדם".

"עמדה לא רצינית, לא מקצועית, לא מנומקת ולא מגובה מחקרית"

ח"כ השכל הסכימה איתו ואמרה "אז על אחת כמה וכמה טורניר. כל שחקן שמגיע לטורניר לא יכול להכניס כסף באמצע המשחק, משלמים כרטיס כניסה. זה מנטרל לגמרי את אלמנט ההימור. 200 איש הגיעו מישראל לווארנה בבולגריה לקחת חלק באליפות ישראל בפוקר. המשחק היום לא מוסדר".

שמעון יפה, מנכ"ל התאחדות שחקני הפוקר בישראל, הרחיב לגבי הטורניר בווארנה וענף הפוקר המקצועי בעולם: "יש נבחרת ישראל בפוקר כי אנחנו החלטנו, לא כי מדינת ישראל החליטה דרך משרד הספורט".

נציג משרד האוצר מסר בדיון את עמדת המשרד הרשמית: "אנחנו מתנגדים להפיכת הפוקר לחוקי. הוא משחק ממכר, ולכן אנחנו מביעים את התנגדותנו. תדירות ההימור ומיידיות ההימור גבוהה מאוד, ולכן הוא ממכר בהרבה. אנחנו עובדים לגבש מחקרים בעניין שוק ההימורים הלא חוקיים ובעניין הפוקר. יש פוטנציאל לחלוקת הכנסות תוך כדי משחק שתבוא על חשבון אוכלוסיות חלשות".

היו"ר השכל תקפה את עמדת משרד האוצר בתגובה: "העמדה של משרד האוצר לא רצינית, לא מקצועית, לא מנומקת ולא מגובה מחקרית. העמדה של משרד האוצר שפוקר הוא משחק מזל כי הוא ממכר, הרי יש דברים פי עשר יותר ממכרים שחוקיים לגמרי - הופכת אתכם לליצנים. זה צחוק מהעבודה. טורנירי הפוקר יוצרים בלמים שלא מספקים את הצורך של המכור להימורים".

לוועדה הוזמנה גם חגית בוני-נח, ד"ר לקרימינולוגיה, שסיפרה ש"סיימתי מחקר במימון מפעל הפיס לגבי הסיפור של הימורים בלתי מוסדרים. אני גיליתי שיש את העולם של הפוקר ויש את כל השאר. יש גם סוגים של פוקר שהם דומים יותר להימורים, אבל הפוקר המקצועי והחברי לא דומה בכלל. בפקודת הסמים המסוכנים יש רשימה מסודרת לגבי סוגי הסמים האסורים וזה מאוד ברור, אבל האיסור על הימורים מאוד כללי. בנשימה אחת אנחנו אוסרים את הפוקר יחד עם השאר, וזה מאוד מבלבל. אני מברכת על הרצון לאסדרה, ובעיני צריך לעשות אסדרה להימורים באופן כללי כי ההתייחסות היום היא בעייתית".

ח"כ השכל סיכמה את הישיבה ואמרה "אני מקווה שמשרדי הממשלה יגיעו עם עמדות יותר מנומקות בישיבת ההמשך. נתראה שם".