בגלל הביקורת הסינית: אינטל התנצלה על ההנחיה להחרים את מחוז שינג'יאנג בגלל הפרת זכויות אדם

אחרי שהצטרפה לחרם של ארצות הברית ומדינות מערביות נוספות על מחוז שינג'יאנג בסין, בגלל המדיניות כלפי האויגורים ומיעוטים נוספים - ענקית השבבים האמריקאית הזדרזה להתנצל, בתגובה להצהרה הסינית כי "אינטל נושכת את היד שמאכילה אותה"

ביתן אינטל בתערוכת Expo בבייג'ינג ב-2019 / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
ביתן אינטל בתערוכת Expo בבייג'ינג ב-2019 / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

ענקית השבבים האמריקאית אינטל הנחתה החודש את הספקים שלה, במכתב גלוי, להבטיח ששרשרת האספקה שלה לא תשען על מחוז שינג'יאנג בסין, בשום דרך שהיא, אם בעבודה, סחורה או שירותים, בעקבות פניות ממשקיעים ולקוחות לגבי מדיניות דיכוי המיעוטים שם. היום (ה') התנצלה אינטל, בעקבות התגובה הסינית על המכתב.

המכתב הגיע בעקבות האשמות חוזרות של ארגוני זכויות אדם את סין במדיניות דיכוי קיצונית של המיעוט האויגורי במחוז שינג'יאנג, וכן מיעוטים מוסלמים נוספים, הכוללת כליאה במחנות של "חינוך מחדש" ועבודות כפייה, כחלק משרשראות האספקה של סין בענפי הטכנולוגיה והקמעונאות, במישרין ובעקיפין. כך הצטרפה אינטל לארצות הברית, שמובילה, בשיתוף מדינות מערביות נוספות, מאבק נגד הפרת זכויות האדם בשינג'יאנג.

הסינים מכחישים את ההאשמות, וטוענים כי מדובר ב"מרכזי הכשרה מקצועית", שנועדו להיאבק בעוני ובקיצוניות דתית. בתגובה למכתב של אינטל, העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית בסין כינה את ההנחיה "אבסורדית", והוסיף כי אינטל "נושכת את היד שמאכילה אותה". כוכב הפופ הסיני וואנג ג'ונקאי, שגריר המותג Intel Core, הודיע שהוא מנתק קשר עם אינטל בעקבות המכתב, כי "האינטרסים הלאומיים של סין הם מעל הכל".

וכך, אחרי לא הרבה זמן, אינטל ויתרה על העמדה המוסרית שלה והתנצלה על המכתב בפוסט ברשת החברתית הסינית Weibo: "למרות שהכוונה המקורית שלנו הייתה לעבוד לפי חוקי ארצות הברית, המכתב העלה דאגות בקרב השותפים הסינים שלנו, ועל כך אנחנו מאוד מצטערים".

דובר אינטל אמר לרשת CNN כי החברה אמנם תמשיך לכבד את חוקי ארצות הברית, אבל ההתנצלות באה בעקבות "החששות שעלו בקרב בעלי העניין החברה, בנוגע לאופן שבו העברנו דרישות משפטיות ומדיניות מסוימת אל רשת הספקים הגלובלית שלנו".