מצייתת לשלטון? טנסנט מדללת את הדומיננטיות שלה בשוק הטק הסיני

קבוצת ההחזקות טנסנט הסינית מדללת החזקותיה בחברת JD.co שלה: מחלקת את המניות כדיבידנד בעין, בהיקף של 16 מיליארד דולר • וכך מקצצת משמעותית את חלקה בשוק המסחר האלקטרוני, בתגובה למדיניות המחמירה של השלטון בבייג'ינג כלפי ענקיות טכנולוגיה פרטיות

מטה טנסנט / צילום: Shutterstock, StreetVJ
מטה טנסנט / צילום: Shutterstock, StreetVJ

קבוצת טנסנט הודיעה היום (ה') שהיא מתכננת לחלק יותר מ-16 מיליארד דולר מהמניות שלה ב-JD.com לכל בעלי המניות שלה, כדיבידנד חד פעמי, זאת בתגובה ללחץ המתמשך שמפעיל השלטון המרכזי בסין כלפי ענקיות טכנולוגיה פרטיות, על מנת לרסן את התרחבותן. לאחר חלוקת המניות, ירד חלקה של טנסנט ב-JD.com מ-17%, ל-2.3%, והיא כבר לא תהיה יותר בעלת המניות הגדולה ביותר של של החברה.

בשנה האחרונה הגביר השלטון הסיני את הפיקוח על השוק הפרטי במדינה, ובעיקר על ענקיות הטכנולוגיה, כדי לבלום את התחזקותן. הלחץ שהפעיל השלטון נעשה באמצעות ביקורת מפלגתית-ציבורית על תעשיית הטכנולוגיה, פרסום אינטנסיבי של כללים מפורטים שמטרתם פיקוח הדוק על תחרות בלתי הוגנת של השוק הפרטי, קנסות אדירים שהוטלו על עסקי פרטיים ודרישות מחברות שיעצבו מחדש לגמרי את המבנה העסקי שלהן.

טנסנט הסבירה את הצעד שלה, ואמרה כי JD.com הגיעה למצב שהיא יכולה לממן בעצמה את הצמיחה שלה, ולכן עכשיו זה הזמן הנכון להעביר את רוב השליטה בחברה למחזיקי המניות. אלא שהמומחים מזהים בצעד הזה של טנסנט, כאמור, כניעה מול הלחץ המתמשך שמגיע מלמעלה, וציות להנחיה של בייג'ינג לדלל את הדומיננטיות שלה בשוק, כדי להתאים יותר לסדר היום של הרשויות בסין.