מאחורי המתווה לפינוי התחנה המרכזית בת"א יש מנצח אחד גדול, וקוראים לו קובי מימון

הסיבה לדחיית פינוי התחנה המרכזית בתל אביב: ברגע האחרון התגלה כי יש בעיות סטטוטוריות בנוגע לחלק משטח התוכנית במתחם פנורמה • קובי מימון הרוויח זמן לדיונים מול בעלי החנויות ולניסיון להגיע לסיכומים עם העירייה • חברת מועצת עיריית ת"א: "ממציאים תירוצים"

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

משרד התחבורה ועיריית תל אביב הודיעו ביום שישי כי הגיעו להסכמות חדשות בנוגע למתווה פינוי פעילות האוטובוסים מהתחנה המרכזית החדשה שבדרום העיר. בניגוד להצהרות הראשוניות מלפני כמה חודשים של שרת התחבורה מרב מיכאלי שלפיהן התחנה תפונה במלואה "בתוך שנתיים", המתווה הנוכחי כולל שתי אבני דרך שמאריכות את המועד.

הראשונה היא לתחילת 2024. עד אז תפונה מחצית מפעילות האוטובוסים, קרי מכ־5,000 נסיעות כיום ל־2,500. בתוך שנתיים נוספות, כך מעריכים במשרד ובעירייה, יושלם הליך הוצאת יתר הקווים מהמקום. עם זאת, גם בתדרוך עיתונאים שהעניקה השרה מיכאלי - היא התקשתה להסביר את מלוא התוכנית, שנראה כי עדיין סובלת מחורים ומסימני שאלה רבים.

המרוויחים והמפסידים

בד בבד, משמעות פינוי מסופי האוטובוסים היא סיום ההתקשרות בין מי שנראית כמרוויחה הגדולה מהדחייה - מפעילת התחנה המרכזית, חברת נצבא שבשליטת איש העסקים קובי מימון, לבין המדינה בנוגע לשכירות המקום. חוזה שלפי הערכות מניב לחברה 17 מיליון שקלים בשנה.

במהלך החודשים האחרונים, בנצבא דאגו למלא את פיהם מים בנוגע לתוכניות התחנה המרכזית - ובשיחות סגורות הם דאגו לומר כי את כל המידע בנושא הם שואבים מהתקשורת. מנגד, גורם עימו שוחח גלובס הסביר כי כחלק מההיערכות להוצאת הפעילות למסופים אחרים בעיר, כבר בקרוב ייסגרו חלק מהמסופים בתחנה המרכזית. כך, למשל, פעילות האוטובוסים בקומה 4 תיסגר בהקדם, מה שיותיר שתי קומות למסופי אוטובוסים. השינוי גם יכלול הורדה מסוימת מדמי השכירות, שכמובן יצטמקו כאשר מחצית מהפעילות תקטן.

עם זאת, הרווח של מימון הוא בתוספת הזמן שקיבל כדי להגיע להסכמות מול כ־500 חנויות הנמצאות עדיין בבעלות פרטית (נצבא רכשה לא מעט חנויות במרוצת השנים, מבעלים שהרימו ידיים נוכח הארנונה ודמי הניהול הגבוהים), וכן לנסות להגיע להסכמות מול העירייה לגבי עתיד המתחם. המפסידים העיקריים הם תושבי השכונות באזור התחנה שסובלים כבר שנים מהמפגע הסביבתי - הן בפן הזיהום והן בפן שנוכחותה לא מאפשר למקום להשתקם.

 
  

"רון חולדאי ממציא תירוצים. הוא לא מעוניין בהעברת התחנה המרכזית", אמרה לגלובס חברת מועצת העיר ת"א יפו, שולה קשת, שמשמשת גם כראש ועד שכונת נווה שאנן. לדבריה, "שרת התחבורה הציבורית התגלתה כפוליטיקאית קטנה וחזרה בה. במקום להודיע לנצבא שחוזה השכירות מסתיים ב-2023, הם הוציאו תוכנית מגירה גרועה במיוחד. הם הולכים לפזר את חניוני האוטובוסים בדרום ת"א. השרה הוכיחה שתושבי דרום ת"א לא מעניינים אותה".

הלו"ז - לא מחייב

בתדרוך שקיימה השרה מיכאלי, היא נשאלה מדוע הם חזרו בהם מלוחות הזמנים הראשוניים? היא הודתה שהם טעו, וציינה שהטעות לראייתה הייתה בהערכה שגויה מבחינה סטטוטורית בנוגע ל"מתחם פנורמה", שאליו מתוכננת לעבור מרבית הנפח התחבורתי מהתחנה המרכזית. במתחם יש חלק שבו ניתן כבר לבצע שימוש חורג ושעליו ייבנה המסוף. אולם, יש עוד חלק שכולל את מצוק כורכר שמצריך שינוי ייעוד - אם בכלל כזה יתאפשר.

לדבריה, בניסיון להגיע להסכמות ולא לבתי משפט הוחלט על מתווה שבו חלק ממתחם פנורמה יקודם בתוך שנתיים (כ־20 עמדות העלאת והורדת נוסעים, חניון לכ־100 אוטובוסים), והיתר בתוך ארבע שנים. אך יש לקרוא היטב את הודעת משרד התחבורה ועיריית תל אביב שלפיה הם "מעריכים" כי הפינוי יבוצע בתוך ארבע שנים.

להוצאת פעילות האוטובוסים מהתחנה יהיה אפקט חיובי ומיידי על איכות האוויר. מנגד, התוכנית לחשמול החניונים שיוקמו במתחם פנורמה ובמקומות אחרים לא נראית בשלה. לכן, ההבטחות בנוגע לכך לא נראות כעת מבוססות. מצד שני, להעברת הפעילות למתחמים אחרים יש השפעה שלילית על ערכי טבע במיקומים אחרים כמו מצוק הכורכר ליד מתחם פנורמה. השרה מרבה לדבר על החלטות הוליסטיות, אך ללא גורם במשרדה שיאזן בין כל ה"ערכים" - חלקם צפויים להיפגע על חשבון אחרים.

העתיד לוט בערפל

ובתוך כל השיח על הוצאת אוטובוסים מהתחנה, נשאר סימן השאלה הגדול מכולם - מה יקרה ביום שבו קו האוטובוס האחרון יעזוב את התחנה המרכזית? במשרד התחבורה מסבירים כי מאותו הרגע, הנושא יוצא מתחום אחריותם. מכאן שמדובר בעיקר בעניין עירוני, והיות שמדובר בשטח פרטי - הרי שמדובר בסוגיה סבוכה.

מעבר לסכסוך שבין נצבא לבעלי החנויות, נשאלת השאלה מה ייבנה באזור שמשווע למתיחת פנים. אפשרות אחת היא הריסת התחנה ובניית פרויקט חדש שיכלול מגורים, משרדים ומסחר. אלא שהריסת התחנה עצמה היא אירוע הנדסי מורכב (שגם עלול להוות מפגע סביבתי כחלק מעבודת ההריסה. ג"ל). אופציה אחרת היא לבנות מיזם בשימושים שכאלה מעל המבנה הקיים, שישונה כחלק מאופי הפרויקט. כך או אחרת, אם רוצים להפוך את הפינה הכי מוזנחת לפנינה, יש להתחיל כעת במו"מ מול נצבא, ובשיתוף כמה שיותר גורמים עירוניים. אחרת, גם בעוד עשר שנים, נמשיך לדבר על תוכניות שנדחות - במקום לראות אותן מתגשמות.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו הגיעו להסכמה על פינוי התחנה המרכזית מפעילות תחבורתית, לקראת סגירתה. התכנון, אשר מוביל משרד התחבורה, כולל תכנון מותאם של רשת התחבורה הציבורית הארצית, כך שבמהלך השנים הקרובות יוסטו קווים מהתחנה המרכזית למסופים חלופיים.

"נכון להיום נכנסים ויוצאים כ-5,000 אוטובוסים ובהערכה גסה כ-40,000 נוסעים ביום. התכנית המוסכמת היא שתוך שנתיים תועבר חצי מהפעילות ל-2 מסופים: הלוחמים והחרש, ותוך 4 שנים כל היותר ייושמו חלופות נוספות להסטת אוטובוסים נוספים לתחנה. גם במצב זה, חלק מהאוטובוסים יישארו במסגרת התחנה הקיימת, שבה יוסדר מסוף מודרני, חשמלי וחדיש שישתלב טוב יותר בסביבה. התכנון כולל גם מענה לשטחי תחזוקה ושירות לאוטובוסים (חניית לילה, חשמול ותדלוק, נקיון ואחזקה).

"התוכנית למסופים חלופיים כוללת תשתיות טעינה חשמלית, כך שחלק ניכר מפעילות האוטובוסים שתצא מהתחנה תהיה חשמלית. כמו כן, נבחנת אפשרות להעמיד תשתיות טעינה בתחנה המרכזית לטובת האוטובוסים שיישארו במקום. נוסיף כי התכניות אינן סופיות ובכל מקרה הגורם האחראי עליהן הוא משרד התחבורה.

במקביל, המדינה והעירייה יגבירו את האכיפה על הנקיון והסדר בתחנה ע"י הגברת הסיורים של הפיקוח והגברת הדרישות ודו"חות קנס על הפרת הפעילות במקום במסגרת חוקי העזר העירוניים.

"באשר לטענות על זיהום אוויר - מי שטוען לרמות זיהום מסוכנות באזור התחנה המרכזית אינו מכיר את הנתונים המעודכנים. הנתונים המוסמכים היחידים הנמצאים בידי העירייה הם נתוני המשרד לאיכות הסביבה המנטר את האוויר בסמיכות לתחנה המרכזית. עמדת ניטור זו, המופעלת כאמור על ידי המדינה, מצביעה דווקא על ירידה עקבית בערכי הזיהום ב-6 השנים האחרונות, עם חריגה קטנה בשנת 2021. חשוב לציין כי משרד התחבורה ועיריית תל אביב - יפו פועלת כל העת להורדת ערכי זיהום האוויר באזור. עוד חשוב לציין כי כאשר משרד התחבורה יעביר חלק גדול מצי האוטובוסים לדגמים חשמליים, הדבר יפחית דרמטית את זיהום האוויר".