המשפט של אליזבת הולמס: עשרת הרגעים החקוקים בזיכרון

משקיעים לשעבר, עובדים ומייסדת חברת תראנוס עצמה – כולם העידו במשפט ההונאה • הנה עשרה הציטוטים הבלתי נשכחים מאולם בית המשפט

אליזבת' הולמס מחוץ לבית המשפט בקליפורניה / צילום: Associated Press, Tony Avelar
אליזבת' הולמס מחוץ לבית המשפט בקליפורניה / צילום: Associated Press, Tony Avelar

במשפט ההונאה של אליזבת הולמס העידו 29 עדים מטעם התביעה, ביניהם עובדים לשעבר בחברת תראנוס (Theranos), שותפים עסקיים, משקיעים, מטופלים וחברי ועד המנהלים. ההגנה זימנה שלושה עדים משלה, כולל הולמס עצמה.

המושבעים שמעו מלגיון של עורכי דין משני הצדדים, כשהשופט משגיח על הכול. הנה עשרת הציטוטים הבלתי נשכחים מאולם בית המשפט:

■ "בלי זמן ובלי כסף, אליזבת הולמס החליטה לשקר" - רוברט ליץ', עוזר התובע הכללי של המחוז הצפוני של קליפורניה, פורש את טענת התביעה בהצהרת הפתיחה.

■ "כישלון זה לא פשע. לנסות את הטוב ביותר שלך ולא להצליח זה לא פשע" - לאנס ווייד, הסנגור של הולמס, נואם בפני המושבעים בהצהרת הפתיחה ומסביר מדוע טענת התביעה נגד מרשתו שגויה.

■ "רציתי להעביר את המסר על האימפקט שהחברה יכולה לייצר עבור אנשים ועבור מערכת הבריאות" - אליזבת הולמס מתארת בעדותה מה קיוותה להשיג בנאומיה מול המשקיעים.

■ "כאשר היא הציגה בפני ועד המנהלים, כאשר היא דיברה, היא שלטה במתרחש" - סטיב ברוד, המנכ"ל לשעבר של חברת Safeway, מתאר את כישורי השכנוע של הולמס ומסביר מדוע החברה שלו בילתה שנים בניסיון משותף עם Theranos להביא את מכשירי בדיקות הדם של החברה לשיווק בחנויות הרשת.

● "הגיע שלב שבו לא ידעתי יותר למה להאמין בקשר ל-Theranos" - ג'ים מאטיס, בכיר צבאי לשעבר וחבר בוועד המנהלים בחברה, נזכר איך היה שבוי בחזונה של הולמס ולאחר מכן איך התפכח, בעקבות שאלות שעלו סביב הטכנולוגיה של Theranos.

■ "פחדתי באמת ובתמים שדברים לא ילכו כמו שצריך. וגם חששתי שאני אהיה מואשמת" - סורקה גאנגקדקאר, מדענית לשעבר ב-Theranos, מתארת מדוע הדפיסה ושמרה את מסמכי החברה מבעוד מועד, לפני השקת טכנולוגית בדיקות הדם בבתי המרחקת של Walgreens.

■ "אני לא זוכרת אם ניסיתי לפנות אליהם שוב, אבל הייתי די אמוציונלית באותו הזמן" - ארין תומפקינס, לקוחה לשעבר של Theranos באריזונה, מעידה על קבלת תוצאות בדיקות הדם שלה, שהעידו על כך שהיא עשויה להיות נשאית HIV, ועל הפנייה שלה אל Theranos כדי לברר כיצד זה ייתכן.

■ "במבט לאחור, בהתחשב בסוגיות האיכות, הסיכונים הכרוכים והבעיות ב-Theranos, אני חושב שהגיע לי שכר גבוה הרבה, הרבה יותר" - אדם רוזנדורף, מנהל מעבדה לשעבר ב-Theranos, שנעשה עד חשוב עבור התביעה, מגיב על שאלתו של סנגורה של הולמס בזמן חקירה נגדית ממושכת וטעונה.

■ "אני חושב שהייתה הונאה עסקית. אני חושב ששיקרו לי וניצלו אותי" - אלן אייסנמן, איש עסקים מטקסס ומשקיע ב-Theranos, מביע את מורת-רוחו כלפי הולמס והחברה על כך שהפסיד 1.2 מיליון דולר שהשקיע בה.

■ "הוא השפיע על כל דבר שהייתי, ואני לא לגמרי מבינה את זה" - אליזבת הולמס מגיבה לשאלת עורך הדין שלה לגבי מערכת היחסים שניהלה עם ראמש בלוואני, הסגן שלה ובן זוגה לשעבר, ואיך זו השפיעה על עבודתה. בעדותה האשימה הולמס את בלוואני בהתעללות רגשית ומינית, שהוא מכחיש.