תדרים | בלעדי

שר התקשורת והמנכ"לית רוצים להפחית אגרות בניגוד להמלצת הדרג המקצועי

שר התקשורת יועז הנדל ומנכ"לית משרדו לירן אבישר בן-חורין הצהירו שהם רוצים להפחית את אגרות התדרים שמשלמות חברות הסלולר • אך חוות דעת שנערכה במשרד, והגיעה לידי גלובס, קובעת שהגובה הנוכחי של האגרות מוצדק

לירן אבישר בן-חורין ויועז הנדל / צילום: רפי קוץ, אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
לירן אבישר בן-חורין ויועז הנדל / צילום: רפי קוץ, אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר התקשורת יועז הנדל ומנכ"לית משרדו לירן אבישר בן-חורין הצהירו רק לאחרונה כי הם בעד הפחתת אגרות התדרים המשולמות על ידי חברות הסלולר. עם זאת, בחוות דעת שהוגשה להם באוקטובר 2020 ואשר נערכה על ידי אגף הכלכלה במשרד, הומלץ שלא לשנות את הסכום שנגבה מהחברות בסך של כ-300 מיליון שקל לשנה, כיוון שהאגרות בהיקף הזה מצדיקות את ערכן הכלכלי עבור החברות. במילים אחרות, השר והמנכ"לית מסתייגים מעבודה שביקשו לעשות בנושא.

מהעבודה, שחתומה על ידי סמנכ"ל הכלכלה במשרד עופר רז-דרור, עולה כי החברות משלמות מחיר מוצדק על התדרים הקיימים, כאמור 300 מיליון שקל בשנה. בנוסף מצוין כי תוספת התדרים שהן קיבלו במסגרת מכרז הדור החמישי (בתחום ה-2,600 מגה הרץ וה-3,500-3,800) בעצם ניתנת בחינם לחברות במשך ארבע שנים. זאת מכיוון שהן קיבלו הפחתה זמנית של 28% על היקף התשלומים. בתום ארבע השנים, התוספת להכנסת המדינה תעמוד על 120 מיליון שקל.

בניגוד למקובל לחשוב, ועל פי הצהרות משרד התקשורת בשנים האחרונות, נוצר הרושם שהמשרד תמיד בעד הפחתת אגרות התדרים בסלולר ככלי לחיזוק חברות הסלולר ושהאגרות הן למעשה מס מיותר. משרד התקשורת תמיד האשים את משרד האוצר כמי שנאחז בקרנות המזבח, ושההכנסה מאגרות התדרים היא הכנסה ודאית לתקציב, והגבייה לא נגרמת משיקולים של כדאיות כלכלית. והנה, חוות הדעת הפנימית סותרת את כל מה שרבים מבכירי המשרד אמרו בנושא הזה וקובעת כי הסכום הכולל שנגבה מהחברות מוצדק.

חוות הדעת משרטטת אבחנה בין התדרים הנמוכים עד 2,200 מגה הרץ, לבין התדרים הגבוהים מעליהם. הסיבה היא שהתדרים הנמוכים הרבה יותר יעילים בכיסוי, ואילו הגבוהים יעילים יותר בקיבולת.

חשוב להדגיש כי חוות הדעת ממליצה במקביל שלא לייקר את האגרות כדי שלא יפגעו בתמרוץ של חברות הסלולר בהשקעות. כמו כן, היא ממליצה על עדכון בתעריפים של התדרים הגבוהים, ובכל מקרה, כאמור, לא לגבות פחות מ-300 מיליון שקל על כלל התדרים.

בתוך כך, בשבוע שעבר במסגרת מסיבת העיתונאים שערך השר הנדל לסיכום השנה, העלתה סלקום מחדש את הבקשה להפחתה באגרות התדרים.

ממשרד התקשורת סירבו להגיב.