נתונים ראשונים ממחקר שיבא: החיסון הרביעי מעלה את רמות הנוגדנים פי 5

במחקר, בהובלת פרופ' גילי רגב-יוחאי, טרם נבדקו באופן ספציפי נוגדנים מנטרלים נגד וריאנט אומיקרון, ולכן אי-אפשר לדעת עד כמה החיסון הרביעי יהיה יעיל נגדו, אולם הוא כן מגן מפני דעיכת ההגנה מפני וריאנט הדלתא, שעדיין מסתובב בינינו • עד כה נרשמו כ-100,000 בני 60 ומעלה להתחסן

נפתלי בנט במרכז הרפואי שיבא-תל השומר / צילום: אוהד צויגנברג, הארץ
נפתלי בנט במרכז הרפואי שיבא-תל השומר / צילום: אוהד צויגנברג, הארץ

מחקר בהובלת פרופ' גילי רגב-יוחאי לגבי יעילות מנת החיסון הרביעית נגד קורונה, העלה נתונים ראשוניים לפיהם ישנה עליה של פי 5 ברמת הנוגדנים בדם אצל נבדקים בניסוי שחוסנו בחיסון הרביעי, אחרי שהחיסון השלישי שלהם החל לדעוך (רמות נוגדנים של פחות מ-700).

בינתיים לא נבדקו באופן ספציפי נוגדנים מנטרלים נגד וריאנט אומיקרון, ולכן אי-אפשר לדעת עד כמה החיסון הרביעי יהיה יעיל נגדו, אולם הוא כן מגן מפני דעיכת ההגנה מפני וריאנט הדלתא, שעדיין מסתובב בינינו. בהתחשב בכך שהחיסון השלישי מגן מפני אומיקרון (על פי בדיקות נוגדנים מנטרלים) יותר מאשר שני חיסונים, סביר להניח כי גם החיסון הרביעי, ובעיקר אם הוא מעלה את רמות הנוגדנים, יגן מפני אומיקרון יותר מאשר חיסון שלישי לאחר שהחלה דעיכתו.

כאשר נכנס לישראל וריאנט הדלתא, חיסון במנה שלישית עזר גם להפחתה משמעותית של ההדבקה בדלתא, וגם של התחלואה. כתוצאה מכך בסופו של דבר חיסון של חלק גדול מאוכלוסיית המבוגרים, הוביל לדעיכת המגפה עד התייצבותה על בערך 500 חולים ליום. כך, יש סבירות גבוהה לאור הנתונים שתוארו לעיל כי גם חיסון במנה רביעית, מעבר לכך שיפחית את התחלואה הקשה, יאט במקצת את קצב התפשטות המגפה, שכרגע הוא מהיר ביותר. האטת קצב התפשטות המגפה, עכשיו כבעבר, משמעותה כי בכל רגע נתון יהיו פחות חולים בבתי החולים, ומערכת הבריאות לא תקרוס.

רגב-יוחאי חשפה את המחקר בביקור של ראש הממשלה נפתלי בנט בבית החולים שיבא. בביקור ציין בנט כי האוכלוסיות הפגיעות ביותר כרגע הן קבוצות הסיכון והילדים. בנט ציין כי המחקר הראה כי החיסון הרביעי בטוח, ובסבירות גבוהה עובד. עד כה נרשמו כ-100,000 בני 60 ומעלה להתחסן.