לקראת הפקדת התוכנית: חשיפה ראשונה לתכנון החדש של כיכר אתרים

החידוש הגדול של התוכנית שנחשפה: שדרוג המרחב הציבורי ויותר כיכרות וגנים באחריות העירייה והיזמים • כמו כן, יוקם מבנה בייעוד ציבורי בשטח של 4,800 מ"ר

הדמיית כיכר אתרים / הדמיה: ישר אדריכלים ו-foster and partners
הדמיית כיכר אתרים / הדמיה: ישר אדריכלים ו-foster and partners

עיריית תל אביב-יפו וחברת JTLV חשפו אמש (ד') בפני הציבור הרחב את התכנון המוצע לכיכר אתרים. התוכנית מדברת על הריסת המבנים הקיימים בכיכר, ביטול השיקוע והעברת התנועה למפלס הקרקע, המשך ציר בן גוריון ופתיחתו לים, שמירה על אופי הבינוי הקיים בקומת המסד והקמת שני מגדלים בגובה 25 קומות משני עברי המעבר לכיוון הים.

התוכנית תואמת את תוכנית המתאר ואת מסמך המדיניות שאושר באוקטובר 2020 על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. הוועדה המקומית תל אביב-יפו תדון בהפקדת התוכנית בשבוע הבא.

ההישג הגדול של התוכנית שנחשפה אתמול הוא פחות באדריכלות ויותר בהשקעה העצומה בשדרוג המרחב הציבורי. אדר' אלון מטוס, מתכנן באגף תכנון עיר במנהל ההנדסה האחראי על קידום וליווי התוכנית, אמר במפגש אתמול כי התוכנית שמה במרכז את מפלס הולכי הרגל ואת פתיחת שדרות בן גוריון אל הים, ברצף של מרחבים ציבוריים איכותיים. הרבה פחות בטון ויותר ירוק. במקום כיכר מצומצמת מוצע גן. חלק מהשטחים הפתוחים יהיו במתכונת שצ"פ (הכיכר), וחלק יהיו במתכונת שפ"פ עם זיקת הנאה (הגן שיורד אל הים) - כלומר באחריות יזמי המגדלים.

בנוסף, התוכנית מציעה קומפלקס של 4,800 מ"ר בניין בייעוד ציבורי, שהוא חלק מהמגדל הצפוני. עוד לא ברור מה יהיה יעוד המבנה, אך סביר שיהיה מוטה שימושי ים וישלים את הפעילויות שמתקיימות בבריכת גורדון.

רקע

מסכת התחדשות כיכר אתרים התחילה לפני כעשר שנים, כשקרן JTL, בהובלה של עמיר בירם, ויעקב שלום פישר, רכשה באופן שיטתי את הבעלות על רוב שטחי הכיכר במגמה לקדם בה פרויקט מגורי יוקרה, מסחר ומלונאות.

התוכנית המקורית, עליה חתום האדריכל הבריטי הנודע נורמן פוסטר, הציעה הריסה של הכיכר הקיימת, כולל מבנה הדיסקוטק שבמרכזה, החנויות ובית המלון, והקמה של ארבעה מגדלים: שניים בגובה של 26 קומות, אחד בגובה 31 קומות ועוד אחד נוסף בגובה 36 קומות. הפרויקט כלל כ-80 אלף מ"ר שטחי מלונאות ומגורים, 4,000 מ"ר של שטחים ציבוריים, שטחי מסחר ועשרה דונמים של שטחים פתוחים.

כיכר אתרים / צילום: אבנר ישר אדריכלים
 כיכר אתרים / צילום: אבנר ישר אדריכלים

בחודש אפריל 2018, בעקבות מחאה של עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים", החליט בית המשפט המחוזי להחזיר את תוכנית הפרויקט לדיון בוועדה לשמירה חופית (ולחו"ף). העמותה טענה כי התוכנית שקודמה בכיכר סותרת את תוכנית המתאר תא/5000 ולא הובאה לאישור הוולחו"ף.

בחודש יוני 2018 אישרה הוולחו"ף תוכנית הכוללת שני מגדלים בני 25 קומות, ולא 3-4 בניינים נמוכים יותר, ותמהיל השימושים במגדלים הפך ל-70% מלונאות ו-30% מגורים. בין היתר נקבע כי יהיה מרווח רחב בין המגדלים כדי לייצר מבט פתוח מרחוב בן גוריון לים, וכי רחוב הירקון לא יהיה יותר משוקע אלא יעלה אל פני הקרקע.

בדצמבר 2019 ערכה עיריית תל אביב כנס שיתוף ציבור, שבו ניתנה לכל הצדדים האפשרות להביע את דעתם על התוכנית ועל האפיון העתידי שלה. אנשי JTLV, שרכשו את מרבית שטחי הכיכר, הביעו את רצונם לקדם את התוכנית לפי המתווה שתואם מול מנהל ההנדסה. מאידך, מתנגדי התוכנית טענו כי מדובר בפגיעה אנושה בציבור, בקו הרקיע ובגישה לים.

החלופה שהוצגה לתושבים בכנס שיתוף ציבור, שנערך בחודש יוני 2020, וגם בפני הוועדה המקומית בחודש נובמבר 2020, דומה עד מאוד לגרסה האחרונה של התוכנית שקודמה על-ידי היזמים. היא כוללת הריסה ובנייה מחדש של מתחם הכיכר, העברת רחוב הרברט סמואל לגובהו הטבעי, בניית מבנה ציבורי בגובה 6.5 קומות בדופן המערבית של שדרות בן גוריון, הקמת כיכר מדורגת ומגוננת לכיוון הים, חניון ציבורי בתת-הקרקע ובניית שני מגדלים בגובה 25 קומות משני צידי הירידה לים. התמהיל יכלול מחצית מהשטח הבנוי לטובת מגורים והשאר למלונאות.

בחודש יולי האחרון נודע כי איש העסקים ספי צביאלי, שחברת לחברת נצבא, ירכוש את חניון כיכר אתרים בסכום של 257 מיליון שקל.