בריטניה: אין צורך בזריקת חיסון רביעית לקורונה "בינתיים"

בריטניה מתמודדת עם גל תחלואה שובר-שיאים בווריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה • עם זאת, הרשויות במדינה החליטו כי עדיין אין צורך במנת חיסון רביעית, מכיוון שהבוסטרים שניתנו בחודשיים האחרונים - בניגוד לבוסטרים שניתנו בישראל עוד בקיץ - עדיין מספקים הגנה מספיקה מתחלואה קשה

לונדון. בריטניה מתמודדת עם גל תחלואה שובר-שיאים בווריאנט האומיקרון / צילום: Shutterstock, Willy Barton
לונדון. בריטניה מתמודדת עם גל תחלואה שובר-שיאים בווריאנט האומיקרון / צילום: Shutterstock, Willy Barton

בריטניה מתמודדת עם גל תחלואה שובר-שיאים בווריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה. עם זאת, הרשויות במדינה החליטו כי עדיין אין צורך במנת חיסון רביעית, מכיוון שהבוסטרים שניתנו בחודשיים האחרונים - בניגוד לבוסטרים שניתנו בישראל עוד בקיץ - עדיין מספקים הגנה מספיק

על רקע קמפיין החיסונים הרביעיים שהתחיל בישראל בשבוע שעבר, נדרשו הרשויות בבריטניה להכריע אם לאמץ את המהלך גם בממלכה המאוחדת. מסקנתם בינתיים היא כי אין צורך בכך, מכיוון שהבוסטרים שניתנו בחודשיים האחרונים (בניגוד לבוסטרים שניתנו בישראל עוד בקיץ) "עדיין מספקים הגנה מספיקה מתחלואה קשה".

בריטניה מתמודדת עם גל תחלואה שובר-שיאים בווריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה. מספר המקרים היומי עומד (בממוצע שבועי) על כ-180 אלף, יותר מכפול משיעור התחלואה בישראל. בתחילת דצמבר, כאשר הרשויות הבריטיות החלו להזהיר את הציבור מהווריאנט החדש, הדגישה הממשלה את חשיבותן של זריקות הבוסטר (הזריקה השלישית של החיסון לקורונה) במאבק בהתפשטות.

החשש וההנחיות הממשלתיות, ביחד עם קיצור הזמן הדרוש מאז קבלת החיסון השני, שלחו את הבריטים לתחנות החיסון. יותר ממחצית מאוכלוסיית המבוגרים בבריטניה חוסנה בזריזות עד לחג המולד, ומאז עלה השיעור עוד יותר. כתוצאה מכך, הבריטים ככל הנראה נהנים מהגנה "טרייה" יותר בפני וריאנט האומיקרון מזו שנהנים ממנים מחוסנים ישראלים שקיבלו את הבוסטר ביולי-אוגוסט. 35 מיליון בריטים קיבלו זריקות בוסטר עד כה.

לפי הערכות הרשויות הבריטיות שפורסמו בסוף השבוע, מחוסנים מבוגרים (מעל 65) עם בוסטר מקבלים הגנה של 90% מאשפוז ומהלך מחלה קשה, אפילו שלושה חודשים אחרי שניתן. לעומת זאת, ההגנה מהדבקה פוחתת בחדות, ועומדת על 30% בלבד אחרי שלושה חודשים. נתונים המבוססים על הגל הנוכחי גם מראים את היתרון היחסי שמעניק הבוסטר: מי שקיבלו "רק" שתי מנות חיסון זוכים להגנה של 70% מאשפוז ומהלך מחלה קשה אחרי שלושה חודשים.

לפיכך, נימקה הוועדה המייעצת לממשלה בנושאי החיסונים, יש לשים עדיין את הדגש על חיסונים ראשונים, שניים ושלישיים. היא הדגישה, עם זאת, כי ההחלטה תמצא בבחינה מתמדת לאור נתוני התחלואה.

"כרגע הסימנים (לגבי הגנה מהבוסטר) הם טובים", אמר פרופ' אנתוני הרדנן, סגן יו"ר הוועדה (JCVI). "מה שלא בר-קיימא הוא תוכנית חיסונים שכוללת זריקות חיסון כל שלושה חודשים". עם זאת, הוא הבהיר כי יש לשקול "תזמון" של החיסון הרביעי "אולי בהמשך השנה (לקראת החורף)".