הווטו של ליברמן ללפיד: מתנגד להקדמת תקציב המדינה שתבטיח את קיום הרוטציה

על אף שזה יבטיח את המשך קיום הממשלה, שר האוצר מסיר מהפרק את הכוונה להקדים את התקציב למאי • הסיבה: לוח הזמנים הקצר לא יאפשר לערוך רפורמות נוספות במשק • מלפיד וליברמן נמסר בתגובה: "הממשלה תעשה כל מאמץ על מנת להקדים את העברת התקציב טרם הכניסה לשנת 2023"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

יציבותה של ממשלת הרוטציה תלויה במידה רבה בשר האוצר, אביגדור ליברמן. בשבועות האחרונים הוא הטיל פעמיים וטו על יוזמות של חבריו לקואליציה. הפעם הראשונה הייתה כשנלחם, והצליח, למנוע סגירה של המשק כדי להימנע מתשלום פיצויים במיליארדים לעסקים, ודמי אבטלה למי שיפוטרו.

כעת, שר האוצר מסיר מהפרק את הכוונה להקדים את העברת תקציב המדינה בכחצי שנה, לסביבות חודש מאי הקרוב.

חוששים מהצד הימני של המפה

הכוונה להקדים את התקציב מגיעה על רקע הסכמי הרוטציה בין בנט ללפיד, שאמורים להתקיים בסוף אוגוסט 2023. לפיד, סער ואלקין מעוניינים להקדים את התקציב ובכך להרחיק את ההצבעה עליו ככל הניתן ממועד החילוף.

למרות שבהסכם הקואליציוני נקבע שאי העברת התקציב תביא לעלייתו של לפיד לשלטון, הגורמים חוששים שסמיכות בין התקציב לרוטציה תביא להערמת קשיים מצד חברי כנסת מהצד הימני, שאולי יתנגדו להחלפתו של בנט בלפיד ויכרכו בכך את הצבעתם על התקציב.

התנגדותו של ליברמן במקרה זה עלולה ליצור חיכוך פוליטי. בישיבה השבועית של צמרת משרד האוצר הוא התייחס לנושא ואמר שאינו מעוניין בהקדמת התקציב בשל לוחות הזמנים הנדרשים. גם באגף התקציבים באוצר מעריכים שתרחיש זה אינו ריאלי כרגע והם גם לא הונחו להיערך לו.

לפי לוח הזמנים הרגיל, אחרי שאושר תקציב המדינה ל-2021-2022 בנובמבר האחרון, יתחילו באגף לבנות את התקציב הבא בסביבות מרץ הקרוב, ולדון בו מול השרים הרלוונטיים בסביבות יוני - לקראת אישור התקציב ברבעון האחרון של 2022.

אפשרי טכנית, אבל מונע יסודיות

הקדמת תהליך אישור התקציב אולי תהיה אפשרית טכנית, אבל תימנע את העבודה היסודית הנדרשת בהכנת חוק ההסדרים הצמוד לתקציב. חוק ההסדרים הוא ההזדמנות המרכזית של משרד האוצר לערוך רפורמות במשק. לראיה, החוק האחרון שאושר באחרונה כולל עשרות רפורמות, ביניהן העלאת גיל הפרישה לנשים, הרפורמה בכשרות, הטלת אגרת גודש על נסיעה בתל אביב ועוד.

במידה שהתקציב הקרוב יהיה דו-שנתי, ל23’-24’, הקדמת לוחות הזמנים תגרום למשרד האוצר לצמצם מאוד את יכולתו להוציא תוכניות חדשות אל הפועל עד חוק ההסדרים של 2025. זאת אחת ההסיבות המרכזיות להתנגדות באוצר.

ברמה הפוליטית, ההתנגדות של ליברמן, מגיעה אחרי שלפיד קרא בימים האחרונים להעניק פיצויים למשק בגין גל האומיקרון. ביום שני פירסם לפיד פוסט בפייסבוק: "לא נפקיר אנשים שהמגיפה פעם בהם, נדאג לפיצויים". באוצר היו מי שלא אהבו את ההתבטאות הזו, הבאה בניגוד להצהרותיו שיתנגד לפיצויים נרחבים, למעט בענף התיירות והחזרים מהמדינה על ימי בידוד.

מטעם ליברמן ולפיד נמסר כי "לפי החוק, התקציב יכול לעבור עד מרץ שנה הבאה. הממשלה תעשה כל מאמץ על מנת להקדים את העברתו בכדי להעניק ודאות למשק ולאזרחים, טרם הכניסה לשנת 2023".