המובייל הלוהט בשירות זינגה: מאחורי הרכישה הגדולה בתולדות תעשיית הגיימינג

במהלך השבוע הודיעה חברת Take-Two Interactive על רכישת חברת משחקי המובייל Zynga תמורת 12.7 מיליארד דולר • מדובר ברכישה הגדולה ביותר בתעשיית הגיימינג, אך יש לה מניעים ברורים • וגם: עד כמה רכישה כזו משפיעה על ישראל?

המשחק פישויל של חברת זינגה / צילום: יח''צ
המשחק פישויל של חברת זינגה / צילום: יח''צ

בעיות האספקה ברחבי העולם, לצד עוד כמה קריטריונים נוספים, גרמו לצמיחה ברורה בתחום הגיימינג-מובייל. עכשיו כשאי אפשר להשיג את קונסולת המשחקים של סוני, פלייסטיישן 5, הרבה שחקנים מחפשים פתרונות אחרים. גם הם וגם כאלו שרוצים להעביר את הזמן במשחק ארעי, גרמו לכך שתחום הגיימינג במובייל הוא התחום המרכזי בתעשיית הגיימינג שממשיך לצמוח.

עילי דה-בר מנכ"ל באפ טכנולוגיות, שפיתחה ומתפעלת פלטפורמת מועדון לקוחות לגיימרים ברחבי העולם והונפקה השנה בבורסה בת"א, מסביר כי מובייל צומח בהתמדה משנה לשנה. "תחום המשחקים למובייל תפס תאוצה בשנים האחרונות. חברות גיימינג מסורתיות מבינות שהן חייבות לקחת חלק משמעותי בתחום זה, ראינו את זה בעבר עם הרכישה של חברת Activision את King.com יצרנית הלהיט קאנדי קראש", אמר דה-בר.

כך שלמעשה, זו ההתחלה על מנת להבין את הבשורה המשמעותית של השבוע: חברת Take-Two Interactive רוכשת את חברת משחקי המובייל Zynga תמורת 12.7 מיליארד דולר. מדובר בעסקת ענק בתעשייה, שכן מדובר ברכישה הגדולה ביותר בתחום - למען ההשוואה, הרכישה הזו גבוהה ביותר מ-5 מיליארד דולר מהעסקה של מיקרוסופט עם החברה האם של יצרנית Skyrim Bethesda Softworks, זנימקס מדיה, שעמדה על 7.5 מיליארד דולר.

המודל של Zynga

על פי הודעה לעיתונות שהוציאה Take-Two Interactive, היא תרכוש את המניות הקיימות של Zynga במחיר של 9.86 דולר למניה, 3.50 דולר במזומן ו-6.361 דולר במניות - לצד פרמיה של 64% למחיר הסגירה של מניית החברה. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הראשון של השנה הפיסקלית 2023, בכפוף לאישורים של בעלי מניות ורגולטורים.

עבור אלו שלא מכירים, לחברת Take-Two יש כמה כותרים מוכרים במיוחד כמו NBA ו-GTA, ולחברת Zynga, המתמחה במשחקי מובייל, גם לה יש כמה משחקים שכולנו מכירים כמו FarmVille.

וזה מה שחברת Take-Two רוצה לנצל, את המומחיות של Zynga בתחום המובייל: זה לא שאין ל-Take-Two משחקים לפלטפורמות המובייל, יש להם, אבל המשחקים שלהם עולים כסף למשתמש והם לא משתלמים כמו המשחקים החינמיים של Zynga.

וזה מצביע בצורה ברורה על העובדה שב-Take-Two מכוונים עכשיו הכי חזק על תחום המובייל. כעת, הם יוכלו בחברה לקחת את הכותרים האהובים והמוכרים וליצור גרסאות חינמיות או מותאמות למובייל, בעזרת הניסיון הרב שיש ל-Zynga. מנכ"ל Take-Two, שטראוס זלניק, הבהיר את זה בשיחת משקיעים השבוע: "אנו רואים פוטנציאל אדיר שלא מנוצל בכך שנביא את נכסי הקונסולות והמחשבים הנודעים של Take-Two למובייל, יוזמה בעלת עדיפות גבוהה שתופעל על ידי הוספת צוותי הפיתוח, ההוצאה לאור והתפעול של Zynga".

השוק ש-Take-Two לא הצליחה לחדור אליו

דה-בר מצביע על ההתעוררות של Take-Two ברכישה הזו: "חברת Take Two הבינה שהיא מפספסת שוק רחב מאוד, לכן רכשה את Zynga, שזוהי חברה ממוקדת מובייל ואחת מיצרניות משחקי המובייל החזקות. רכישה זו תאפשר לה להתאים את המשחקים שלה למובייל ואף להיפך, היא תוכל לקחת את הלהיטים של החברה הנרכשת ולהתאים אותם לקונסולות וכך ליהנות משתי העולמות ולייצר הפריה הדדית משמעותית. רכישה זו היא צעד נוסף שמעיד על כך חברות אלו הבינו כי על מנת לתפוס יותר נתח שוק ולהגיע לכמה שיותר משתמשים הן צריכות להיות פרוסות על כמה וורטיקלים ולא להיות ממוקדות על דבר אחד".

לא סתם בהודעה לעיתונות שהוציאה החברה, העריך המנכ"ל כי העסקה צפויה לספק כ-100 מיליון דולר של "סינרגיות עלויות שנתיות" בשנתיים הראשונות, ויותר מ-500 מיליון דולר של הזדמנויות שנתיות של הזמנות לאורך הזמן.

כאמור, מדובר בעסקה הגדולה ביותר תעשיית הגיימינג והיא צפויה להניב רווחים משמעותיים. תומר נוטקין, מנהל מרכז עסקים הייטק בבנק הפועלים מתאר איך הגיעו לסכומים כאלו ואת הפוטנציאל הגלום בפנים: "מדובר בעסקה שבה הרוכשת ממנפת הזדמנות שווי להתרחבות גאוגרפית ומוצרית ובכך למעשה מעמיקה את הנכסים והדריסה הדיגיטלית שלה". עוד הוסיף נוטקין כי החברה המאוחדת תפנה לקהל מגוון ורחב יותר, "בטריטוריות חדשות ותעמיק את יכולות האנליטיקה של Zynga במובייל עם נכסי ה-IP של Take-Two".

הקשר הישראלי

נוטקין מצביע גם על ישראל: "הקורונה דחפה קדימה את עולמות המשחקים. בשנתיים האחרונות הוקמו חברות בבעלות יזמים ישראלים מנוסים ועם מוניטין כפטריות אחרי הגשם. אותם יזמים בעלי מומחיות בעיקר במוניטיזציה וניהול נכסים דיגיטליים יכולים להוות יעד משמעותי לחברות מסוג זה ומעבר שלהם למוביל. אולי זהו סממן שתחום המשחקים מתחיל להתבגר עם ההייטק הישראלי כולו", כך לדבריו.

חברת ביץ' בם (Beach Bum) הישראלית, חברת משחקי הלוח הדיגיטלי של מייסדי פלייטיקה גיגי לוי-וייס ואורי שחק, שנמכרה בשנה האחרונה לחברת המשחקים הצרפתית Voodoo (וודו) בתמורה לכ-300 מיליון דולר. קרן מרום, סמנכ"לית שיווק ומייסדת שותפה ב-Beach Bum אומרת כי תחום הגיימינג הוא תחום תחרותי מאוד והערות השווי של חברות רק גדלות כשהטובות יישארו ויתפתחו.

"מדובר ברכישה גדולה מאוד, לא כמו אלו שראינו לאחרונה, וזו מהווה אינדיקציה גדולה עוד יותר למגמות שראינו כבר כאשר חברות גדולות רוכשות אחרות. תעשיית המשחקים הופכת למיינסטרים, היא מקובלת יותר, עם בסיס חזק ואמינות גדולה יותר מבעבר. השוק יציב, חזק, ולא טרנדי. האיחוד כאן אף מרמז על היציבות הכלכלית והביטחון של הענף כאשר Take Two משקיעה את 12B בחברה כמו Zynga", מרום מפרטת.

לדבריה, "השוק הישראלי מהווה מרכז של חברות משחקים וכישרונות, זה מביא להזדמנויות מצוינות לחברות גיימינג רבות בארץ. בסופו של דבר, זה יהפוך לזירה עבור שחקנים גדולים. אפילו Zynga כנראה רואה את ההזדמנות להיות חלק מישות גדולה יותר, יחד עם Take Two. אנו בביצ' בם רואים זאת בעצמנו, כעת בהיותנו חלק מ-Voodoo, מרכיבים חברה גדולה ויציבה, בתעשייה עם הזדמנויות רבות לצמיחה", חותמת.