קוקאין, מזוודות מזומנים ורצח: קרדיט סוויס נאשם בסיוע להלבנת הון

משפט תקדימי בשוויץ: הבנק השוויצרי הגדול, קרדיט סוויס, מואשם בהתרשלות ואי אכיפת החוקים נגד הלבנת הון • על פי החשד, עובדת של הבנק עזרה למאפיה להלבין מאות מיליוני דולרים ולחלץ מהמדינה 35 מיליון דולר

סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock
סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock

בשוויץ נפתח היום (ב') משפט תקדימי נגד קרדיט סוויס גרופ , כאשר התביעה מאשימה את הבנק השוויצרי בכך שהתרשל ולא אכף בצורה נאותה את החוקים נגד הלבנת הון. על פי החשד, כתוצאה ממדיניות אי האכיפה, המאפיה הבולגרית - בעזרת עובדת של הבנק - הצליחה להלבין מאות מיליוני דולרים וגם לחלץ מהמדינה 35 מיליון דולר ברגע האחרון. זהו המשפט הפלילי הראשון המתנהל נגד בנק שוויצרי גדול בנושא הלבנת כספים, וכלי התקשורת במדינה העריכו כי הוא עשוי לסמל "שינוי כיוון" בהטלת אחריות פלילית למעשי הבנקים, שפעלו במשך שנים ארוכות תחת מעטה של חשאיות.

הבנק השוויצרי נאשם בכך שבין השנים 2004 ל-2008 הצליח ארגון פשיעה בולגרי, שהבריח והפיץ סמים מאמריקה הלטינית באירופה, להפקיד ולמשוך בחשבונות שנוהלו בו מעל 150 מיליון דולר. זאת, בסיוע "אחראית על קשרי לקוחות" ותוך כדי מעבר על החוקים הנוגעים להלבנת הון במדינה. לפי כתב האישום, הבנק התרשל במחויבות החוקית שלו לפעול נגד הלבנת הון. הבנק עצמו מכחיש בתקיפות כי יש לו אחריות כלשהי, והבהיר בימים האחרונים כי ייאבק בנחרצות בבית המשפט נגד ההאשמות. בהודעה רשמית טען הבנק כי העובדת "חפה מפשע לחלוטין".

לפי כתב האישום, המשתרע על פני יותר מ-500 עמודים, העובדת הייתה אחראית לקשרים עם לקוחות ולהשגת לקוחות חשובים. היא עבדה בבנק בין 2004 ל-2010 והעניקה גישה לפעילות בבנק לאדם המקורב לאוולין באנב, סוחר סמים בולגרי, לפי החשד, שנעצר בשנה שעברה באוקראינה. באנב הוא מתאבק לשעבר שזכה לכינוי "מלך הקוקאין". כעת הוא מנהל קרב משפטי נגד הסגרתו לבולגריה. הפעילות בבנק נוהלה על ידי מקורב לבאנב, שלפי כתב האישום הביא "מזוודות מלאות מזומנים" לשוויץ להפקדה בחשבונות. המקורב נורה למוות בבולגריה ב-2005 אחרי שיצא ממסעדה. העובדת קיבלה תגמול על כך שהייתה אחראית לעסקים הבולגרים, והשכר שלה זינק ל-400 אלף פרנק שוויצרי בשנה, לפני בונוסים.

לפי התביעה השוויצרית, ארגון הפשע הבולגרי הפקיד סכומים קטנים שאינם מחייבים דיווח אוטומטי, ועשה זאת לעתים על ידי מזוודות מזומנים, ובעזרת שטרות בערך נמוך. אך למרות זאת, סך כל הפעילות של הארגון בבנק השוויצרי עמדה על 158 מיליון דולר. הבנק טוען להגנתו כי פעילות הארגון של באנב כללה גם מיזמים חוקיים בתחום הבנייה והמלונאות, וכי עמד בתקנות לגבי הדיווחים לרשויות. הוא צפוי להציג בבית משפט פרוטוקלים של פגישות שקיימו גורמים בבנק עם התביעה השוויצרית אחרי מעצר ראשון של באנב ב-2007.