פיץ' אישררה את דירוג האשראי של ישראל

זאת בהמשך לנתוני הצמיחה החזקים • עם זאת, החברה מציינת כי חוסר יציבות פוליטית עלול להקשות בביצוע התאמות פיסקליות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

בהמשך לנתוני הצמיחה החזקים שפורסמו היום (ד'), חברת דירוג האשראי פיץ' אישררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ והותירה את התחזית על "יציבה". עם זאת, בחברת הדירוג מציינים את חוסר היציבות הפוליטי בצד הסיכונים לדירוג.

הודעתה של חברת הדירוג מהווה הבעת אמון בחוסנה של הכלכלה הישראלית, כפי שהתבטא בשקל החזק שרשם היום התחזקות נוספת לאחר פרסום הנתונים.

בהודעתה הדגישה פיץ' את ההתאוששות המהירה של המשק, את תוואי הגירעון התקציבי שירד מעבר לצפוי בינואר, וכי ההתאוששות המהירה של כלכלת ישראל נובעת בעיקרה מהסרת מגבלות הקורונה, אשר תרמו לעלייה החדה בצריכה הפרטית. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו מוקדם יותר היום עולה כי הצריכה הפרטית עלתה ב-9.9% ב-2020.

להערכת חברת הדירוג צמיחת התוצר תסתכם בכ-4.5% בשנת 2022 ו-3.8% בשנת 2023.

בהתייחסות למסגרת הפיסקאלית, נכתב כי חלה ירידה חדה בגירעון הממשלתי, משיעור של 11.4% בשנת 2020 לשיעור של 4.5% בשנת 2021, הנובעת בעיקר מגידול הכנסות המדינה בשיעור של כ-30%, בד בבד עם שימור רמת הוצאות דומה לשנת 2020. החברה מעריכה כי הגירעון הממשלתי בשנת 2022 יעמוד על כ-3.6% מהתוצר.

חברת הדירוג צופה כי הכלכלה הישראלית תישאר חזקה, אולם לאור רקע של חוסר יציבות פוליטית, עלול להיווצר קושי בביצוע התאמות פיסקליות. כתוצאה מכך, החברה צופה ירידה הדרגתית מיחס חוב לתוצר של 71.7% בשנת 2020 לשיעור של 68.9% בשנת 2024.

חברת הדירוג מציינת כי הרוב הצר של הקואליציה והסיכון לאי העברת תקציב מדינה לשנים 2023-2024 עלולים להוות חסם יישום מדיניות פיסקאלית אפקטיבית. יחד עם זאת החברה מניחה כי בסופו של דבר יאושר תקציב 2023.

החברה מסבירה כי שיפור בדירוג האשראי ייתכן במקרה שמגמת הפחתת יחס החוב לתוצר תימשך לאורך זמן, בשילוב קביעת מדיניות פיסקאלית אחראית.