הציבור ממשיך לעזוב: אלטשולר שחם איבד למתחרים 3.4 מיליארד שקל בינואר

בית ההשקעות המשיך להציג בחודש שעבר תשואות חלשות בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות וההשלכות לא איחרו להגיע • זהו המשך ישיר למחצית השנייה של 2021 במהלכה איבדה חברת הגמל של בית ההשקעות למתחרים יותר מ-11 מיליארד שקל

גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

בחברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם ירצו לשכוח את חודש ינואר. החברה השיגה את התשואות הנמוכות ביותר מבין קרנות הפנסיה (במסלול לבני 50 ומטה), עם תשואה שלילית של 2.38%, כמעט אחוז יותר מאשר הממוצע הענפי, וגם בקרנות ההשתלמות השיגה החברה תשואה שלילית גבוהה מהמתחרות העיקריות.

כפי שקורה באופן עקבי בחודשים האחרונים, התשואות החלשות הופכות כמעט באופן מידי להחלטות של החוסכים ושל אנשי המקצוע בתחום, ובית ההשקעות, שעד לפני כשנה היה הכוכב של שוק ההון המקומי, ממשיך לאבד סכומי עתק למתחרים.

נתוני הגמל נט שפורסמו ביום ראשון מגלים כי בחודש הפסידה חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם 3.4 מיליארד שקל למתחרים בעולמות הגמל בלבד. הכספים שעברו למתחרים מצטרפים לעוד יותר מ-11 מיליארד שקל שעשו את דרכם החוצה מאלטשולר שחם לבתי ההשקעות ולחברות הביטוח האחרות החל מיולי שעבר, כך שבסך הכל איבד בית ההשקעות למתחרים כ-15 מיליארד שקל בתוך שבעה חודשים בלבד. זאת כאמור לאור התשואות החלשות, למשל במסלול המניות של קרנות ההשתלמות, בו סיים אלטשולר שחם את השנה שעברה בפיגור של כ-8% אל מול התשואה הממוצעת.

כאשר בוחנים את המוצרים השונים, אפשר לראות שבמסלול הכללי של קרנות ההשתלמות איבד אלטשולר שחם למתחרים 1.26 מיליארד שקל בינואר ובמסלול המניות 115 מיליון שקל. במסלול הכללי של קופת גמל להשקעה ההפסד למתחרים עמד על 190 מיליון שקל.

קרוב להפסיד כספים למתחרים גם בפנסיה

בשורה מדאיגה נוספת שהוא עשוי לקבל בימים הקרובים יכולה להגיע מקרנות הפנסיה. בחודשים האחרונים הצטמצמו באופן משמעותי הסכומים שחברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות מצליחה להעביר אליה מקרנות הפנסיה האחרות. בחודש יוני עוד עמדו הסכומים האלו על יותר מ-800 מיליון שקל בחודש, אבל בדצמבר הסכום כבר עמד על 29 מיליון שקל בלבד. נתוני חודש ינואר טרם פורסמו, אבל אם המגמה נמשכה, כאמור לאור המשך התשואות החלשות, לא מן הנמנע כי גם בקרנות הפנסיה המספרים יראו על "הגירה שלילית" מקרנות הפנסיה של אלטשולר שחם אל המתחרים.

לצד הצמצום בהיקף הכספים שעוברים לקרנות הפנסיה של אלטשולר שחם מהמתחרים מצטמצמת גם הצבירה נטו (ההפקדות החודשיות פחות הסכומים שעברו למתחרים) של החברה, כלומר אם לא יכול שינוי מגמה בחודשים הקרובים, אלטשולר שחם גמל ופנסיה עשויה לעבור לצבירה שלילית. זאת למרות שהוא עדיין הגוף עם סך ההפקדות הגבוה ביותר - 1.5 מיליארד שקל בינואר, כמעט כפול מהגוף השני אחריו, מור (809 מיליון שקל).

במקביל, נתוני הגמל נט מלמדים כי המרוויחים הגדולים בתחרות בין הגופים בעולם הגמל הם מור ומיטב דש. שני בתי ההשקעות רשמו העברות חיוביות מהמתחרים בהיקף של 1.29 מיליארד שקל ו-1.01 מיליארד שקל, בהתאמה. גם כלל רשמה ינואר טוב מבחינתה עם העברות של 847 מיליון שקל מהמתחרים והפניקס אף היא עם העברות חיוביות נאות, של 547 מיליון שקל.