המתחים בין רוסיה ואוקראינה מקפיצים את הזהב לשיא של שמונה חודשים

מתחים גיאופוליטיים מניעים רווחים אפילו כשהציפיות להעלאת הריבית מאטות את התייקרות הזהב

מכירת זהב בחנות תכשיטים. המחירים מזנקים בצל רוחות המלחמה בגבול רוסיה-אוקראינה / צילום: Reuters, Anusak Laowilas
מכירת זהב בחנות תכשיטים. המחירים מזנקים בצל רוחות המלחמה בגבול רוסיה-אוקראינה / צילום: Reuters, Anusak Laowilas

המתח הגובר בין רוסיה ואוקראינה העלה את מחירי הזהב לרמה הגבוהה ביותר מאז חודש יוני.

הזהב עלה ב־12 מתוך 15 ימי המסחר האחרונים, בהם שבעה ימי עליות רצופים שנגמרו ביום שני, בעידוד ביקוש ממשקיעים שחוששים שאם תפרוץ מלחמה זה יגרום להפסדים בהשקעות אחרות. משקיעים אוהבים זהב בגלל יציבותו בעיתות של חוסר יציבות.

החוזים העתידיים על הזהב הגיעו ל־1,902 דולר לאונקיה ביום חמישי, הערך הגבוה ביותר אליו הגיעו מאז 2 ביוני, ואז ירדו ביום שישי ב־0.1%. "משקיעים מחפשים גידור גיאופוליטי", אמר מאט מיסקין, מנהל שותף לאסטרטגיית השקעות במשרד John Hancock Investment Management. "הכוכבים מסודרים לכך שהזהב יעלה בהרבה".

הסלמה נוספת עלולה לשלוח את הזהב תוך כמה חודשים אל מעבר לשיא הסגירה שלו באוגוסט 2020, אז נמכרה אונקיה ב־2,051.50 דולר, כך אמר מיסקין.

אנליסטים בבנק אמריקה המליצו בהודעה מהעת האחרונה למשקיעים לחשוב לקנות עוד זהב אם המחיר עובר את רף המחיר שבין 1,860 ל־1,880 דולר, וגם הם צפו שיש לו סיכוי להגיע לשיא חדש.

משקיעים הכניסו כסף לקרנות הדדיות וקרנות סל של מתכות יקרות זה שבוע חמישי ברציפות (נכון ליום רביעי האחרון, על פי נתונים מ־Refinitiv Lipper). זהו פרק הזמן הארוך ביותר מאז אוגוסט 2020, אז הקרנות רשמו הכנסות נטו במשך 20 שבועות רצופים.

הטיפוס האחרון הוציא את מחירי הזהב מהתקיעות שאפיינה אותם בינתיים ב־2022. הציפיות לעליית שיעור הריבית גרמו לתשואות מאגרות חוב של ממשלת ארה"ב לטפס לרמות שהיו לפני המגפה, וגרמו לתנודתיות במניות בזמן שגם פגעו באטרקטיביות של הזהב, שלא מציע החזרים קבועים כמו שיש מאגרות חוב.

אנליסטים צופים שהלחצים האלה יבלמו את הטיפוס בערך הזהב אם המתחים יתפוגגו. המחירים ירדו ב־0.7% ביום שלישי אחרי שמשרד ההגנה הרוסי אמר שכמה מהחיילים שהיו מוצבים באיזור הגבול קיבלו פקודה לחזור לבסיסיהם, אם כי תמרונים צבאיים המשיכו במקומות אחרים.

"אתה יכול לראות עד כמה הזהב רגיש למתחים של הרגע הזה", אמרה סוקי קופר, אנליסטית מתכות יקרות ב־Standard Chartered. "בהתחשב בכך שהצעד הזה מונע על ידי עניין טקטי לטווח קצר, סביר להניח שגם התנועה במחירים תהיה הרבה יותר גמישה". קופר העריכה שהזהב ייסחר באיזור 1,730 דולר לאונקיה בסוף 2022.

כריס וקיו, אסטרטג בכיר ב־DailyFX, אמר שהרמה החשובה הבאה לצפות אליה היא 1,919 דולר, שם רומזות הטבלאות שתיעצר עליית הערך.

"אלא אם תפרוץ כאן מלחמת עולם שלישית, אני לא יודע אם הזהב מסוגל לשמור על מחיר בשיא כזה של כל הזמנים", אמר וקיו.