ברקת עדכן את "פרמיית אי-הנזילות" ופינה לחברות הביטוח עתודות במיליארדי שקלים

מדובר בפרמיה שגובות חברות הביטוח עבור הפיכת נכסים לבלתי נזילים, כדי להשיג תשואה גבוהה יותר לאורך זמן • בפועל לא תורגש ההפחתה, בשל הירידה בריבית חסרת הסיכון

הממונה על שוק ההון, ד''ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
הממונה על שוק ההון, ד''ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

חברות הביטוח יוכלו, כבר בדוחות הרבעון האחרון של 2021 שיפורסמו במהלך החודש הקרוב, לצמצם משמעותית את העתודות שהן מפקידות כדי לעמוד בהתחייבויות שלהן בביטוחי הבריאות וביטוחי החיים, וגם - במידה פחותה - בביטוח הכללי (רכב, דירה וכדומה).

זאת, הודות לעדכון שפרסם בסוף השבוע הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, לאופן מדידת פרמיית אי-הנזילות, שמאפשרת לחברות להפוך נכסים ללא נזילים למשך תקופה ארוכה, לטובת השגת תשואה גבוהה יותר. אולם אם יצטרכו חברות הביטוח לממש את אותם נכסים בתוך זמן קצר, בשל התרחשות אסון ותשלום פיצויים נרחבים למבוטחים, נועדה אותה פרמיה לצמצם את הפגיעה בשווי הנכסים.

 
  

"ככלל, נכסים לא נזילים צפויים להתאפיין בשיעורי תשואה גבוהים, יותר מאשר נכסים נזילים בעלי דרגת סיכון ותקופה לפדיון דומות. מנגד, המימוש של נכסים בלתי נזילים בטרם הגעתם למועדי הפירעון עשוי להיות מורכב יותר, ולהביא להפחתה במחיר", הסבירו ברשות שוק ההון.

"משכך, ככל שרמת הוודאות הנוגעת לעיתוי הסילוק הצפוי של ההתחייבות בגין חוזי ביטוח גבוהה יותר, כך היכולת התיאורטית לגדר את תזרים המזומנים באמצעות החזקה של נכסים לא נזילים עולה. לצד זאת, ככל שקיים סיכוי גבוה יותר לביצוע של מכירות בלתי מתוכננות, היכולת האמורה נפגעת".

על פי התיקון, פרמיית אי-הנזילות ליום 31 בדצמבר 2021 תעמוד על 0.54%, לעומת 0.26% כפי שהיה נהוג עד עתה. התיקון ייכנס לתוקף החל מהדוחות הכספיים הקרובים, והשפעתו הינה על פוליסות ביטוח סיעוד בביטוח בריאות, פוליסות ביטוח חיים הכוללות מרכיב חיסכון ופוליסות ביטוח כללי.

בחברות הביטוח עדכנו מה צפויה להיות ההשפעה של המהלך על העתודות שהן מפרישות, וזו עומדת על צמצום של 2.27 מיליארד שקל. הראל, החברה עם תיק ביטוחי הבריאות הגדול ביותר, עדכנה כי התיקון יאפשר לה להקטין עתודות בהיקף של 900 מיליון שקל.

מגדל  ציינה בדיווח לבורסה, כי תוכל לצמצם את העתודות בהיקף של כ-500 מיליון שקל. הפניקס  נקבה בהערכה של כ-370 מיליון שקל, ובכלל ביטוח  עדכנו כי מבדיקה ראשונית שערכה החברה, עדכון שיעור פרמיית אי-הנזילות יקטין את עתודות הביטוח לרבעון הרביעי של שנת 2021 בסך של כ-300 מיליון שקל לפני מס (השפעה קטנה). במנורה מבטחים  ההערכה היא לצמצום עתודות בסך של כ-200 מיליון שקל (מאוזן).

למרות הסכומים הגדולים, בסופו של דבר לא צפוי שינוי מהותי בהפרשות, והן יישארו "על הנייר". זאת נוכח השפעה מקזזת שחלה ברבעון הרביעי של 2021, בעקבות ירידת הריבית חסרת הסיכון (הריבית שדורש משקיע המעוניין להבטיח החזר מלא על השקעתו), אשר הייתה אמורה לגרום להגדלת עתודות הביטוח. לכן, מעריכים בחברות הביטוח, שני השינויים יקזזו זה את זה והשפעה נטו, אם תהיה, לא תהיה מהותית.