קואליציה | טור סופ"ש

השותפים החדשים של גנץ בחזית נגד מרצ והעבודה

המהומות בקואליציה הגיעו לשיא, אך קברניטי הממשלה רגועים: כשלאף אחד אין חלופה גם אין מוטיבציה לפרק את הממשלה • שר הדתות יצא בקריאה לשותפיו לא לקדם באופן חד צדדי חקיקה בנושאי דת ומדינה, אך מאחורי הקלעים נכון לפשרות • וגם: השיעור שאמסלם לימד את נתניהו

מנסים להרגיע את הרוחות: בנט, לפיד וגנץ השבוע בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מנסים להרגיע את הרוחות: בנט, לפיד וגנץ השבוע בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

למרות שיו"ר כחול לבן בני גנץ היה זה ששיתק את עבודת הקואליציה השבוע, נוצרה בממשלה חזית אחידה דווקא נגד מרצ והעבודה. מימינה, דרך יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו ותקווה חדשה, כולם האשימו את מרב מיכאלי וניצן הורוביץ בחתירה נגד המשך קיומה של הממשלה. ככה היה נשמע בכיר בממשלה: "לקח לכולם איזו יממה מיותרת כדי להבין שהבעיה נעוצה בכך שהשמאלנים לא מבינים שחברות בממשלה כרוכה באחריות משותפת, וזה שהם ממש לא אוהבים משהו לא אומר שמותר להם לעשות מה שבא להם".

ברקע, חברי הכנסת ממרץ והעבודה מנהלים קמפיין נגד "עסקת החבילה" של שר האוצר ולא צפויים לתמוך אלא אם יעלה שכר המינימום. במקביל, הם טוענים בתוקף שאין בכוונתם להצביע בעד חוק הפנסיות אלא אם יתוקן, טרם ההצבעה.

ולמרות זאת, בכיר אחר ציין שאבירי הסוציאליזם הפרוגרסיבי לא מפחידים אותו: "מרצ והעבודה לא יכולות להרשות לעצמן לפרק את הממשלה, צריך רק לבנות להם סולם לרדת מהעץ. לכן אני די רגוע באשר ליציבות הממשלה". ואכן, למרות כל הסערות בכירי הממשלה מעריכים שהיא תשרוד גם את טלטלות השבועות האחרונים.

אופטימיות לצד חוסר תפקוד

בישראל ביתנו, מפלגת האם של אבידר, סיפקו את ההערכות האופטימיות ביותר באשר לתפקודו של חבר הכנסת ה-61 לעתיד: "אבידר נלחם יותר מכולם להוריד את נתניהו והוא גם אמר שלא יפרק את הממשלה", אמרו במפלגה. אבידר מצדו הודיע השבוע שהוא מחויב לכך שהממשלה תשלים את ימיה תוך הסתייגות אחת ש"הישרדות" היא לא יעד. אלא שבממשלה בטוחים שגם אם אבידר יהיה כאב ראש, זו לא תהיה חדשה גדולה בנוף, קצת עוד מאותו דבר.

בנימין נתניהו / צילום: מוטי מילרוד-הארץ
 בנימין נתניהו / צילום: מוטי מילרוד-הארץ

שבועיים לתום מושב החורף המשימות המרכזיות שנותרו לפיתחה של הקואליציה כוללות חוקים כלכליים אבל מעל לכל - המטרה היא לשרוד. כולם מחכים לפגרה ולרגעים בהם לחברי הכנסת לא יהיה על מה להתקוטט ויושג שקט בן חודשיים. בתום פגישת בנט,ליברמן, לפיד וגנץ ביום רביעי השבוע על ענייני רוסיה-אוקראינה, אמר אחד המשתתפים: "אנחנו עובדים יחד טוב ויעיל". והתובנה המשותפת לרביעייה הייתה: "הממשלה מתפקדת. הקואליציה פחות".

אלא שהקביעה "הממשלה מתפקדת" נופלת במבחן התוצאה. בפועל, הממשלה לא יכולה לייצר מדיניות בלי שהכנסת מוציאה לפועל את החלטותיה. בינתיים, התוכנית הכלכלית שבויה של מלחמות הקואליציה וכך גם החוק להתקנת מערכות נגד שכחת ילדים ברכב, חוק הגיוס, חלופת שקד לתמ"א 38, הקמת היישובים היהודים ולמגזר הבדואי ועוד ועוד ועוד. בממשלה מספקים תחזיות ויש מי שגם החלו בקמפיינים אבל בפועל המליאה נסגרת בכל יום שעה קלה אחרי פתיחתה, בוועדות אין הצבעות ואנשי משמר הכנסת זוכים לשעות נוספות עם הילדים.

הולכים עם נתניהו, לא בכל מחיר

המתיחות בין יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לח"כ דודי אמסלם הסתיימה בתום שבוע בתמונה מחויכת בטוויטר. "אני לדודי ודודי לי", צייץ יו"ר האופוזיציה בהומור שלא הצליח לכסות על הנזקים שספג מאז יצא נגד אמסלם ונתן גיבוי לנשיאת העליון חיות.

דוד אמסלם / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 דוד אמסלם / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

את המחיר על הגיבוי לנשיאה שילם נתניהו במזומן ובמקום: עוד באותו היום מחאת הימין נגד המשטרה והאזנות הסתר הסתיימה בקול ענות חלושה. בליכוד הודו השבוע מארגני המחאה ש-20 אוטובוסים ביטלו את הגעתם כתוצאה מדברי נתניהו באותו הבוקר. נתניהו, שהבטיח הפתעה באותה מחאה, לא הגיע לבסוף וניצל את הזמן שהתפנה לו בשיחות עם האגף המזרחי במפלגה. חברי הכנסת של הליכוד אמנם לא צייצו נגד נתניהו, אך את המשך המתקפות נגדו המשיך לספק אמסלם.

מי שהואשם בכך שהוא "חייל של נתניהו" לא נתן למתקפה מצד יו"ר מפלגתו לעצור אותו, ובמקום להתמקד בחיות, סיפק בכל יום כותרת אחרת נגד ראש הממשלה לשעבר. סקירת עיתונות קצרה: ברשת ב’ אמר אמסלם כי דברי נתניהו פגעו בכבוד המחנה הלאומי, בגלי ישראל הוא ציין שאהרון ברק צדק כשאמר שנתניהו נלחם בחירוף נפש עבור מערכת המשפט, ובערוץ 13 הביע את אכזבתו ואף טען שנתניהו לא עשה כלום נגד המערכת.

הכותרות האלו מצדו של חבר הכנסת הפופולרי גרמו לנתניהו נזק גדול מהנזק שהתבטאויותיו של אמסלם נגד מערכת המשפט גרמו לו. הן פגעו לו בבייס, זה שנותן לו גיבוי בשנים האחרונות אל מול התיקים והחקירות. אמסלם מצדו הציג משוואה חדשה למצביעי הליכוד, כזו שהציגו עד כה רק מתנגדי היו"ר: עם נתניהו, לא בכל מחיר. ולמרות זאת, סביר להניח שהרוחות יירגעו כמו שבאו, והיחסים החמים של אמסלם ונתניהו יחזרו לקדמותם.

המכתב של כהנא לבקשת ראשי הממשלה

שר הדתות מתן כהנא פירסם השבוע מכתב פתוח לראש הממשלה ושר החוץ בבקשה שלא לקדם מהלכים חד צדדים בסוגיות דת ומדינה. למעשה, הוא נכתב לבקשתם של בנט ולפיד ונועד בכלל לחברי הכנסת ממרצ, העבודה וישראל ביתנו. הרקע: שרת התחבורה מיכאלי יצאה בקמפיין לקידום תחבורה ציבורית בשבת ומיד הצטרפו אליה גם שרי מרצ בקמפיין משלהם, ובמקביל בישראל ביתנו החלו ללחוץ על קידום נישואים אזרחיים.

יותר מאי השקט שהפרסומים האלו יצרו בימינה וגררו הבטחות מסוגים שונים לבלימת המהלכים בכנסת, ביש עתיד זעמו. גם המצביעים של מפלגת המרכז מצפים לשינויים בסטטוס קוו, אך לפיד שמנסה לקיים את הקואליציה מונע מחברי מפלגתו להערים מוקשים חדשים על סדר יומה. ואילו במקביל (ובחוסר אחריות קואליציונית, מאשימים במפלגתו של שר החוץ) מיכאלי, זנדברג ויוליה מלינובסקי מקדמים במרץ יוזמות לטובת הציבור החילוני ומתסיסים את השותפה הדתל"שית ימינה, נעדרת הבייס.

כהנא אמנם פירסם את המכתב הפתוח, אך מאחורי הקלעים ומאחורי גבו של ח"כ ניר אורבך ממפלגתו (נציג הבית היהודי לשעבר) כהנא דווקא מעביר מסרים למפלגות השונות שהוא נכון לפשרות. הן אמנם לא יקודמו בזמן הקצר שנותר למושב החורף, אך במושב הבא אומרים בסביבתו "יש על מה לדבר". עד אז, כנראה, גם האחריות של יש עתיד תפנה את מקומה להסתערות על הקרדיט.