מהמחיר ועד החניה: מורה נבוכים לרכב החשמלי הראשון שלכם

שוק הרכב בישראל עובר תהליך מואץ של “חשמול" עם יותר מותגים חדשים ודגמים מסורתיים שעוברים הסבה • לרוב, המכשול העיקרי עבור מי שרוצה להצטרף לטרנד הוא התקנת עמדת הטעינה: איך זה עובד עם רכבים חדשים, מה קורה בבניינים משותפים ומה עושים כשתשתית החשמל באזור לא מספיקה? • מגזין הרכב של גלובס 

מהמחיר ועד החניה: הרכב החשמלי הראשון שלכם / צילום: Shutterstock
מהמחיר ועד החניה: הרכב החשמלי הראשון שלכם / צילום: Shutterstock

לפני מספר חודשים התקיימה ישיבת דיירים תקופתית בבניין מרובה הדירות שבו אני מתגורר. באחד מסעיפי סיכום המפגש, נכתב כי נושא הכנת תשתית לטעינת רכבים חשמליים אמנם נדון, אך הוחלט שבשלב זה הנושא לא יקודם, ועל כן הופתעתי לגלות לפני מספר ימים בחניון שני רכבים חשמליים המחוברים לעמדות טעינה. "יש שני רכבים שבאמת נמצאים שם מלפני שנה. זה נעשה בטעות. אנחנו במגעים עכשיו כן להתקשר עם חברה שתספק לנו עמדות טעינה בכל מיני מתווים ונצא בקרוב עם הודעה מסודרת לכאן או לכאן", הסביר לי אחד מחברי הוועדה אחרי שפניתי אליו בנושא.

אמנם מדובר במקרה של בניין אחד, אך דילמות שכאלה קיימות כיום כמעט בכל בניין בישראל. זאת לאור העלייה החדה ברכישת כלי רכב חשמליים. בסקירה מפורטת שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת בסוף דצמבר 2021, נכתב כי ב-2019 הרכבים החשמליים (חשמלי מלא ופלאג-אין) היוו 2% מכלל הרכבים שנמסרו בארץ (4,621 רכבים). בשנה שלאחר מכן שיעורם עלה ל-3% (7,125 רכבים) ואילו ב-2021 שיעורם של רכבים אלה מכלל המסירות עמד על 7% (19,075 רכבים), וזאת כשהנתונים מתייחסים לינואר עד ספטמבר בלבד, כך שסביר להניח שהמספר הסופי יהיה גבוה יותר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

פילוח עומק של הנתונים הללו מלמד שאם בשנת 2019 מרבית הרכבים בקטגוריה (87%) היו רכבי פלאג-אין (רכב עם מנוע משולב חשמלי-בנזין), הרי שבשנה שעברה (חודשים ינואר עד ספטמבר) שיעורם של הרכבים החשמליים באופן מלא זינק ל-42%. מבדיקתנו מול משרד התחבורה נמצא שהנתונים שלהם לגבי היקף מסירות הרכבים נמוכים מאלה שהוצגו בדוח, אם כי גם שם המגמה ברורה. "בשלוש השנים האחרונות גדל מספר כלי הרכב החשמליים המיובאים לישראל פי 17.5", נמסר לנו ממשרד התחבורה.

מספר חברות שזיהו את המגמה מציעות כיום שלל סוגים של עמדות טעינה שיתמכו במבול הרכבים החשמליים שעומדים להגיע ארצה. עם זאת כמו במקרים אחרים בהם טכנולוגיה חדשה פרצה לשוק, הרגולציה מתקשה להדביק את ההתפתחויות בשטח.

כך למשל באוגוסט האחרון הממשלה החליטה לקדם תיקון לחוק המקרקעין כך שיקל על התקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבניינים משותפים. בין היתר הכוונה היא לבטל את הצורך בהסכמת 100% מהדיירים בביצוע פעולה שכזו, וכן להכניס תיקון חקיקה שיקל על הקמת תשתית מלאה בבניין לחיבורים של עמדות טעינה בעתיד. למרות שבהחלטה נכתב כי משרדי המשפטים והאוצר יקדמו את תיקון החקיקה עד לתחילת 2022, ההליך החקיקתי נמצא בראשיתו.

אלא שהחברות לא ממתינות לרגולציה ופועלות כבר כיום בשטח במלוא המרץ. גלובס עושה סדר.

 

טיפ 1: קונים רכב חשמלי חדש? שימו לב לאותיות הקטנות

לפי דוח מרכז המידע והמחקר של הכנסת, כיום משווקים בישראל 261 דגמים של רכבים חשמליים שונים. מבדיקה שקיימנו עם מספר משווקים נמצא שמרביתם כוללים את עמדת הטעינה במחיר רכישת הרכב.

כך למשל בחברת לובינסקי שמשווקת כיום 18 דגמים של רכבים חשמליים פרטיים מסרו לנו כי "אנו מעניקים הטבה ברכישת רכב חשמלי: עמדת טעינה והתקנה בסיסית. העמדה היא מהיקרות יותר, 32 אמפר. מדובר בעמדות מתקשרות (חכמות)". כן נמסר כי ללקוחות יש אפשרות לבחור עמדות מבין רשימה של 4 ספקיות. מאידך כשהתקשרנו למודעה של משווקת מותג הקרוסאובר החשמלי Geely, מסרה לנו נציגת המכירות כי עמדת הטעינה אכן כלולה בעסקה, אך ההתקנה תהיה על חשבוננו.

ויש עוד נקודה שכדאי להכיר. היה וברשותכם עמדת טעינה, ניתן לבדוק האם ניתן לקבל החזר, או לקזז ממחיר העסקה את אי קבלת והתקנת עמדת הטעינה. בעניין זה, נמסר לנו מלובינסקי כי הם רואים במתן עמדת הטעינה "הטבה", ועל כן אם לקוח מוותר על קבלת העמדה והתקנתה, לא יתבצע מבחינתם החזר כספי. "העמדות וההתקנה הן כאמור הטבה ואפשר גם לוותר עליה, אך אין לך ביטוי כספי. לרוב מוצעות הטבות אחרות כמו טרייד אין או מימון", נמסר מלובינסקי. 

 

טיפ 2: עמדה רגילה או מהירה ויקרה

פרמטר אחר שיש להכיר הוא מהירות הטעינה. רן אלויה, מייסד ומנכ"ל חברת Gnrgy שנחשבת לאחת השחקניות הגדולות בתחום טעינת הרכבים החשמליים, וש-51% ממניותיה נרכשו בשנה שעברה על ידי חברת האנרגיה OPC, שבשליטת עידן עופר, מסביר: "בגדול, העמדות נחלקות לאיטיות (AC) ומהירות (DC), לקוחות פרטיים לרוב מתקינים את העמדות האיטיות. לא רק שהעלות של עמדות מהירות גבוהה בעשרות אלפי שקלים יותר, גם לא בטוח שיש בהן צורך לרכב פרטי אחד". גם מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית, אודי אליהו, מסביר שמרבית העמדות לרכבים פרטיים שהם מתקינים הן מסוג AC.

 

טיפ 3: שימו לב לארץ המוצא

כמו בתחומים רבים אחרים, גם תחום עמדות הטעינה מציע מגוון גדול של דגמים, וכאן יש לשים לב לכמה פרמטרים חשובים. הראשון, איך לא, הוא ארץ הייצור. גם אם נרצה, לא נצליח בכתבה הזו לענות על השאלה האם מותגים סיניים, שנחשבים זולים יותר, הם איכותיים כמו מותגים אירופיים. גם כאן יש מותגים שונים, וכדאי להתייעץ עם מי שכבר התקינו עמדות טעינה ועובדים איתן תקופה ארוכה מספיק כדי לחוות דעה.

טיפ 4: פתרונות חכמים לוויסות הצריכה

פרמטר חשוב אחר הוא עמדה חכמה או לא חכמה. ההבדל הוא כמובן באפשרויות, כאשר לעמדות חכמות יש אפשרויות גדולות יותר של שליטה מאפליקציה, וניהול מקומי של שעות ההטענה. בעולם שאליו אנחנו צועדים, שבו בשעות מסוימות עלות צריכת החשמל גבוהה משעות אחרות - יכולה להיות לכך משמעות רבה. נקודה נוספת שיש להכיר היא הבדלי מתח - יש עמדות תלת פאזי ויש עמדות חד פאזי. בעת ההתקנה, כדאי לברר איזה סוג מתאים לצרכים שלכם.

טיפ 5: ההתקנה עשויה לעלות כמו העמדה

חלק גדול מהחברות מתקינות עמדות טעינה הכלולות בעסקה לרכישת הרכבים, כך שמזמיני העבודה הם יבואני הרכב. עם זאת יש גם לא מעט אנשים פרטיים שמזמינים עמדות טעינה - אם זה במקרים שחברת הרכב לא כללה את העמדה בעסקה, או שמדובר בעסקת ליסינג. בשל המגוון הרחב של עמדות הטעינה, המחיר משתנה בהתאם, אם כי בשיחה שקיימנו עם 3 חברות שמוכרות ומתקינות עמדות טעינה - אפקון, Gnrgy וסונול EVI, עולה כי מחיר ממוצע של עמדה כיום נע סביב 2,500 שקל (כולל מע"מ). על כך יש להוסיף את עלות ההתקנה שנעה לרוב בין 1,600-3,000 שקל (כולל מע"מ). כאן הטווח רחב יותר, היות שבכל חניה האתגר יכול להיות שונה (פריסת תשתיות מורכבת ועוד). בנוסף זמני ההמתנה משתנים מחברה לחברה, אך יש לצפות להתקנה בטווח שנע לרוב בין 3-10 ימי עסקים.

טיפ 6: חיים קלים למתגוררים בבתים פרטיים

התקנת עמדת טעינה בבית פרטי נחשבת ולא בכדי, לפשוטה יותר לכל הצדדים - למתקינים ולבעלי הרכב, מעצם העובדה שאין צורך לקבל הסכמה של אחרים לגבי ההתקנה, ולא פחות חשוב מכך - האפשרות הפשוטה של חיבור ישיר למונה הקיים והפרטי. מנכ"ל סונול EVI, רז שגיא, מספר שבחברה שלהם נהוג לשלוח סוקר לבית הלקוחות, כשבמהלך הפגישה נבדקות האפשרויות התשתיתיות והאסתטיות לחיבור עמדת הטעינה. "בדיאלוג שבין הסוקר לבעל הבית, מסכמים מה הדרך הנוחה והקלה להביא את עמדת הטעינה למקום המיועד. לרוב הסוקר מצלם את המקום, והוא ובעל הבית מסכמים מול סוכן המכירות על סוג העמדה שתוצב במקום", מסביר שגיא.

בעניין זה מסביר אלויה, שיש לשים לב שתשתית החיבור לקווי החשמל לא חוצה מרחבים ציבוריים. כן הוא מדגיש שיש לשים לב היטב לנושא האסתטי. לדבריו לרוב החניה נמצאת בחזית הבית, ועל כן ההעדפה היא לשמור על עמדה אסתטית עם כמה שפחות כבלים.

טיפ 7: גרים בבניין משותף? כדאי להיות החלוצים

כלל אצבע: ככל שהבניין שלכם גדול וישן יותר, כך האתגר בחיבור עמדות טעינה גדל, אלא אם כן אתם חלוצי הרכב החשמלי בבניין. "כשזה הדייר הראשון או השני, אז לרוב אין בעיה, וניתן אפילו להתחבר לדירה שלו, גם אם היא ממוקמת בקומה ה-20. הבעיה מתחילה כשיש יותר מארבעה חמישה דיירים שמבקשים להקים עמדות טעינה. במצב כזה כבר אי אפשר להעביר תשתיות לדירות על בסיס התשתית הקיימת כי אין מספיק מקום", מסביר אלויה, שבין היתר בחברה שלו פועלים כיום מול ועדי בתים בכדי לבצע עבודה מסודרת שתתאים - גם אם זה יהיה רלבנטי רק בעתיד - לכל החניות בבניין. זאת על ידי הכנת תשתית חשמל, ניהול החשמל וכבילה מחודשת. לדבריו ולדברי יתר החברות עימן דיברנו, מדובר בהוצאה שיכולה להגיע גם עד רבע מיליון שקל.

עמדת טעינה. לא תמיד השכנים משתפים פעולה / צילום: ארטיום סולטדנקו
 עמדת טעינה. לא תמיד השכנים משתפים פעולה / צילום: ארטיום סולטדנקו

אצל מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית, אודי אליהו, המצב דומה. "בבתים משותפים יש כמה אפשרויות. האפשרות הראשונה היא להתחבר ללוח הפרטי שלך בדירה. זה בהנחה ומדובר בבניין קטן ואפשר להשחיל כבל. ברוב המקרים זה לא קורה, ואז צריך להתחבר לחשמל ציבורי, וזה אומר לערב את ועד הבית. הדרך הנכונה היא שאנחנו מתקשרים עם הנציגות או ועד הבית, כדי לשדרג ולהקים תשתיות, כאשר לאחר מכן הכוונה שלנו היא לנהל את כל המערכת הזו, ולמעשה ההתחברות בעתיד תהיה מולנו". מובן שהתנהלות כזו כפי שהשניים מתארים, מחייבת הסכמות בין בעלי הבתים וגם כרוכה בהוצאה של כסף מהקופה הכללית, דבר שלעיתים מוביל להתנגשויות שיש לדעת להתנהל מולן.

טיפ 8: בדקו שהתשתית בבניין שלכם מתאימה

שגיא מספר על אתגר נוסף - ההספק הכללי של הבניין, שלא תמיד יאפשר התחברות של מסה של רכבים לעמדות ההטענה, בטח לא בבת אחת. "עמדה אחת זקוקה ל-32 אמפר. לבניין של 100 חניות, תכפיל את זה בהתאם והגעת ל-3,200 אמפר שזה כמות החשמל שצורכים עשרה בתי ספר. וזה עוד בלי שדיברנו על יתר השימושים בחשמל שהבניין עושה בהם שימוש. לעניות דעתי חברת החשמל לא ערוכה לזה היום". אלויה מספר שכבר כיום הם נתקלים בבעיה שכזו. "יש לי 6 בניינים בחיפה שהזמנו 3 הגדלות חיבורים עבורם לעמדות טעינה, וקיבלנו מחברת חשמל פחות ממה שרצינו. זה המצב". לדברי השלושה אתגר ההספק צריך להיענות על ידי ניהול חכם של הרשת כולה בבניין - בעיקר על ידי ביזור הטעינה לשעות מרובות ככל האפשר.

ומה עם המרחב הציבורי?

למרות העובדה שהנטייה הטבעית שלנו היא לדאוג לפתרון פרטי, כל מי שעוסקים בתחום גורסים כי ללא עמדות טעינה ציבוריות, יהיה קשה לענות על הביקוש הגואה. כבר כיום מתוכננות עמדות טעינה רבות בקניונים מסחריים, במקומות עבודה, בתחנות דלק ועוד. באוגוסט האחרון משרד האנרגיה הודיע כי הוא יקצה 24 מיליון שקל להרחבת פריסת עמדות הטעינה לכלי רכב חשמליים בארץ. במקביל חברות רבות מפתחות מודלים כלכליים, ומקדמות פיילוטים להצבת עמדות מהירות ואולטרא מהירות במיקומים שונים אטרקטיביים.

"אני חושב שאי אפשר יהיה לרשת את כל הבניינים המשותפים, כך שזה יספיק לכל החניות בבניין. ולכן אני חושב שאנשים צריכים לקחת בחשבון שהם יצטרכו להתבסס גם על העמדות הציבוריות, ושם היתרון של כל חברה יהיה באיכות העמדות שלה", מסכם רז.

בחברת החשמל נערכים: 100% רכבים חשמליים ב-2035

אחת המשמעויות מהמספרים הללו, היא שיש להכין כבר כיום תשתיות הטענה נרחבות, כיוון שהמספרים רק עומדים לעלות. בכנס המהנדסים שהתקיים לאחרונה באילת הציג משה כהן שמשמש כסמנכ"ל רשת, ואחראי תחום הרכב החשמלי בחברת החשמל, את התחזית שלהם לחדירת הרכב החשמלי לשוק. זאת, כחלק מההיערכות שלהם לאתגר ענק לפיו באמצע העשור הבא הטענת רכבים חשמליים תהווה 7% מצריכת החשמל הכוללת במדינה.

בחברה אף הציגו מספר תרחישים לחדירת כלי הרכב, כאשר לפי הממוצע של כל התרחישים בעוד שלוש שנים כ-20% מכלי הרכב החדשים שיימסרו במדינה יהיו חשמליים, ובשנת 2030 - כבר מדובר על 74% מכלי הרכב שיימכרו במדינה.

"אנחנו רואים כבר עכשיו שחדירת הרכב החשמלי גבוהה מההערכות הראשוניות, ולכן אנחנו צפויים בשנים הקרובות למסה גדולה של מסירות רכבים חשמליים, בהתאם לתרחישים הגבוהים יותר שלנו בנושא", אמר לנו השבוע כהן.

בהקשר לכך יצוין כי היעד הממשלתי שקבעה הממשלה לפני שלוש שנים היה כי החל משנת 2030, כל הרכבים הפרטיים שיימכרו בישראל יהיו חשמליים. עם זאת במסמך שפרסם משרד האנרגיה באוקטובר האחרון תחת הכותרת "מפת הדרכים למשק דל פחמן עד שנת 2050", נראה כי היעד של המשרד ל-100% מסירות של מכוניות חשמליות מתוכנן לשנת 2035.