ג'רמי לוין נגד פוטין: "קוראים למנהיגים עסקיים לנתק קשרים עם התעשייה הרוסית"

לוין הוציא בסוף השבוע מכתב עליו חתמו עשרות מבכירי התעשייה • המכתב קורא לאנשי תעשיית הביו וגם תעשיות נוספות, לנתק את הקשרים העסקיים עם רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה

ג’רמי לוין / צילום: סיון פרג'
ג’רמי לוין / צילום: סיון פרג'

בתקופת שלטונו של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב, ארגון חברות הביוטכנולוגיה האמריקאי, BIO , אשר היו"ר שלו הוא מנכ"ל טבע לשעבר ג'רמי לוין, לא הסתיר את דעותיו כלפי המדיניות של הנשיא.

מעת לעת, כאשר הנשיא נגע בנושאים הקשורים לבריאות, הוציא הארגון מכתב גינוי. מכתבים כאלה אולי לא נשמעים כמו כלי מחאה מאוד נשכני, אבל תמיכת תעשיית ענק כמו תעשיית התרופות האמריקאית הייתה מאוד משמעותית לנשיא האמריקאי, בעיקר בתקופת שיא הקורונה.

כמו כן, עם התקרב הבחירות, מנהיגי תעשיית התרופות זכרו באיזה צד של המפה הפוליטית הם מצאו את עצמם בסוגיות שונות המשמעותיות לעולם הבריאות, והדברים התבטאו גם בתרומות וגם בהצבעות.

כעת מתברר שלוין לא מסתפק בהשפעה על הפוליטיקה הפנימית בארה"ב. לוין הוציא בסוף השבוע מכתב עליו חתמו עשרות מבכירי התעשייה. המכתב קורא לאנשי תעשיית הביו וגם תעשיות נוספות, לנתק את הקשרים העסקיים עם רוסיה.

"אנחנו, בכירי תעשיית מדעי החיים, מזועזעים מן המלחמה ללא פרובוקציה שבה התחילה רוסיה נגד השכנה שלה אוקראינה", נכתב. "האקט הברברי הזה יוביל לאבדן חיים, טראומה למיליונים ואבדן מקום המגורים לחברה אזרחית במדינה ששוב ושוב הדגישה שפניה לשלום. בקיצור, זהו מהלך נפשע של רוסיה, המשפיע על העולם כולו.

"אנחנו מגנים את הפעולות של נשיא רוסיה פוטין ואת הכשל של אלה שמאפשרים לו לעשות זאת, וזה כולל את ראשי התעשיות הרוסיות התומכים בו ועומדים לצידו. אנחנו מתרים בהם לפעול יחד כדי לכוון את רוסיה לשלום. עלינו לפעול כדי שסלידתנו מהמהלכים של רוסיה תהיה ברורה. יש לנתק קשרים עסקיים באופן מלא ומוחלט".

החתומים על המכתב מבטיחים להפסיק מיידית להשקיע ברוסיה ולקבל השקעות מרוסיה, להפסיק הסכמי שירות עם חברות רוסיות, להפסיק לסחור עם רוסיה למעט במזון ותרופות, "ולהמשיך כך עד שישוב השלום לאוקראינה העצמאית".

הארגון קורא גם לחברות תוכנה, מדיה חברתית, IT, חקלאות, משפטים, מחצבים ושירותים פיננסיים, לנקוט בצעדים דומים.

"אל לנו לשאול את עצמנו בעתיד האם היינו יכולים לעשות יותר. אנחנו מצדיעים לרוסים הגיבורים שמתנגדים לממשלתם בבית, ומקווים שהמחאה הזו תצמח. אנחנו עומדים לצד הקולגות, החברים והמשפחות באוקראינה אשר נלחמים נגד הצבא הפולש בגבורה. אינכם לבד".

לוין ציין כי כל פעולה שנוקטת חברת תרופות לגבי רוסיה צריכה לקחת בחשבון את החולים המטופלים במדינה הזו. לכן הוא אינו ממליץ, למשל, להפסיק ניסויים קליניים שנמצאים בעיצומם, אבל כן לשקול להימנע מלהתחיל ניסויים קליניים חדשים במדינה. ניסויים קליניים הם חשובים לכלכלתן של מדינות, וגם לעדכניות של מערכת הבריאות בהן.

מה היית עושה לו היית מנהל היום את טבע שיש לה סניף ברוסיה?
"זה לא תפקידי לומר כי אינני מנהל את טבע, ואני לא מכיר את הסיטואציה בפועל בסניף של החברה ברוסיה היום, אבל כל חברה בתחום היום נתקלת באותן דילמות, ואלה הצעדים שאני מעריך שכל חברה בתחום תשקול, וזאת בלי לצאת בהצהרות ציבוריות כדי לא לסכן את העובדים: לוודא שהעובדים נמצאים במקום בטוח ולספק להם את התנאים הלוגיסטיים לברוח - גם מאוקראינה אבל גם מרוסיה במידת הצורך; לספק תרופות באופן חופשי לאוקראינה ולגורמים כמו הצלב האדום המטפלים בפליטים; בטווח הקרוב להמשיך לספק תרופות לכל החולים בכל המדינות, אך בטווח הארוך לשקול את מדיניות ההשקעה ברוסיה ובבלארוס, כדי לסגת עם הזמן מהפעילות במדינות הללו בלי לפגוע בחולים. אופרטיבית, המצב מזכיר את מה שראינו בונצואלה, ושם טבע אינה פועלת היום".