התוכנית לשווק עוד 30 אלף דירות מוזלות היא פטנט מלאכותי שלא ייתן מענה למחסור בדירות

תוכנית "מחיר מטרה" היא מלכודת לזוגות צעירים: משפחות אלו צפויות לעבור מסע ארוך של חמש-שש שנים שבמהלכן הן ממשיכות לגור בשכירות ולהוציא עשרות אלפי שקלים בשנה • המדינה מאמינה שהמהלך יצנן את השוק וימנע מאותן 30 אלף משפחות לייצר ביקושים לדירות בשוק החופשי, ובכך ימנעו את עליית המחירים

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

תוכנית הממשלתית להכניס עוד 30 אלף זכאים להגרלה של תוכנית מחיר מטרה בשלבים מוקדמים מאוד של פרויקט, היא סוג של שימוש ציני במשפחות צעירות לטובת מיסוך הבעיה האמיתית של שוק הדיור.

לא נאמרת כל האמת למשפחות: מטרת המהלך הינה לכלוא אותם "במלכודת הזכייה" לטובת כביכול צינון השוק. משפחות אלו צפויות לעבור מסע ארוך של חמש-שש שנים שבמהלכן הן ממשיכות לגור בשכירות ולהוציא עשרות אלפי שקלים בשנה. המדינה מאמינה שהמהלך יצנן את השוק וימנע מאותן 30 אלף משפחות לייצר ביקושים לדירות בשוק החופשי, ובכך ימנעו את עליית המחירים.

אבל כאן טמונה הטעות הגדולה שלהם, הגדרה לא נכונה של המשבר.

כשבאים להתמודד עם כל משבר, הדבר הראשון הוא להגדיר את הבעיה בצורה מדויקת. ברגע שלא מגדירים את הבעיה נכון, גם הפתרונות שבאים בעקבותיהם אינם נכונים.

משבר הדיור במדינת ישראל הוא אינו מחירי הדיור אלא פתרונות הדיור .

מחירי הדיור הם התוצאה ולא הסיבה.

מדינת ישראל זקוקה לפתרונות דיור, ופתרון דיור אינו בהכרח רכישת דירה חדשה. פתרון דיור הינו גם שכירות של דירה. הבעיה של שוק הדיור במדינת ישראל היא שאין מספיק פתרונות דיור הן למכירה והן להשכרה. בכדי שדירה תוכל לשמש להשכרה צריך שמישהו ירכוש אותה ויעמיד אותה להשכרה כדי לפתור את משבר הדיור יש לתת מענה ליצירת פתרונות דיור (ייצור מזורז של דירות למכירה/השכרה) ולא לכל מיני פטנטים מלאכותיים שחושבים שהם יבלמו את המחירים כביכול, אבל רק מעצימים את המשבר.

עיקר המאמצים צריכים להתמקד בשחרור ובזירוז חסמי ייצור דירות: שיווק קרקעות, זירוז רישוי, פתרון של תשתיות, עובדים, חומרי גלם, מימון וכדומה.

אחת הדוגמאות הזועקת לשמים מתרחשת בימים אלו בחיפה. לפני שנתיים פרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מכרז לפרויקט של מחיר למשתכן. זה שנתיים שהפרויקט תקוע עם למעלה מ-1,000 זוכים שממתינים עד שרמ"י, עיריית חיפה ורשות המים יפתרו את חסמי התשתיות. כל צד מאשים את הצד אחר, וחוץ מהאשמות בין כל הגורמים לא מתקדם כלום.

המשמעות היא שיותר מ-1,000 דירות שיכולות להצטרף לשוק כפתרונות דיור, תקועות בגלל ריב בין רשויות המדינה - ויחד איתן כ-1,000 זוכי מחיר למשתכן. דוגמאות כאלו יש בכל המדינה ובעשרות אלפים.

במקום שהמדינה תשקיע את כל המאמצים בלשחרר חסמים ועל ידי כך לזרז את ייצור הדירות לשוק, היא יוצאת בתוכנית שכל מטרתה יחסי ציבור ללא תכלית תוך שימוש ציני בזכאי דיור.

הכותב מנכ"ל קבוצת הנדל"ן more