צו תפיסה למטבעות קריפטו בסך אלפי שקלים שיועדו לסייע לחמאס

מדובר מטבעות קריפטוגרפיים בסך עשרות אלפי שקלים, מ-12 חשבונות דיגיטליים, הכוללים כ-30 ארנקים דיגיטליים של גורמים עסקיים שסייעו לחברת החלפנות אלמתחדון, של משפחת שמלח', שהוכרזה ע"י שר הביטחון בני גנץ כארגון טרור

שר הביטחון בני גנץ / צילום: רונן טופלברג
שר הביטחון בני גנץ / צילום: רונן טופלברג

שר הביטחון בני גנץ חתם על צו תפיסה של מטבעות קריפטוגרפיים בסך עשרות אלפי שקלים, מ-12 חשבונות דיגיטליים, הכוללים כ-30 ארנקים דיגיטליים של גורמים עסקיים שסייעו לחברת החלפנות אלמתחדון, של משפחת שמלח', שהוכרזה ע"י שר הביטחון כארגון טרור. חלק מהמטבעות הקריפטוגרפיים שהוחרמו היו בבעלות ישירה של משפחת שמלח'.

זהו צו התפיסה השלישי בתוך שנה של מטבעות קריפטו ממעגל המימון של ארגון חמאס. בגלובס חשפנו מפי גורמי ביטחון כי שיטת העברת הכספים חדשה יחסית במעגלי המימון של חמאס, אך ישראל מצליחה לנטרל את רוב הפעילות הזו של ארגון הטור. הרעיון הפשוט של ארנקי הקריפטו - בלי מזוודות כספים או סחורה - נראה כדרך הקלה ביותר להעברת כספים לרצועה מתחת להשגחה הישראלית. אלא שרוב הארנקים הללו הותירו סימנים וזוהו, המידע הועבר לזירות המסחר הבינלאומיות ולרשויות האכיפה וניירות הערך. כמה מהארנקים חולטו והוחרמו. לפי הערכות בישראל, לפחות 7 מיליון דולר הוקפאו רק בחודשים מאי ויוני 2021 . בישראל אומרים כי הפיקוח העולמי על שוק הקריפטו שממוקד נגד הלבנת הון ופעילות פלילית פיננסית סייע מאוד לפגוע באפיק העברת הכספים הזה.

משפחת שמלח' באמצעות חברות החלפנות שבבעלותה, מסייעת לארגון הטרור חמאס, ובפרט לזרוע הצבאית, בהעברות כספים בהיקפים של עשרות מליוני דולרים בשנה. על רקע זה, הוכרזו החברות כארגוני טרור בצו שר הביטחון.

המטבעות הקריפטוגרפיים הוחרמו בפעילות משותפת של המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (מט"ל), יחידת סייבר הארצית בלה"ב 433, מחלקת הסייבר בפרקליטות ואגף המודיעין בצה"ל.

כתוצאה מצעדים אלו, נפגעו עסקית וכלכלית גורמים עסקיים ולקוחות שעבדו עם משרדי החלפנות של משפחת שמלח'.

שר הביטחון גנץ צוטט בהודעת משרד הבטחון: "אנחנו ממשיכים ומרחיבים את הכלים שלנו להתמודד עם הטרור, ועם חברות שמספקות לו את צינור החמצן הכלכלי. אני מבקש לברך את כלל הארגונים על שיתוף הפעולה המודיעיני, המבצעי והמשפטי - נמשיך לעבוד במשולב, בכדי להילחם בטרור בכל אמצעי ובכל דרך".