תשואה שלילית לקופות הגמל חודש שני ברציפות; עיקר הפגיעה במסלולי המניות

בפברואר נרשמו ירידות שערים בכל בשוקי המניות בעולם ובאיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל, מה שדחף את התשואות בקופות לטריטוריה שלילית • גופי החיסכון הציגו  תשואה ממוצעת שלילית של 0.7% במסלולים הכלליים, ותשואה שלילית של 1.3% במסלולים המנייתיים

בניין בנין בורסה לניירות ערך , רחוב אחוזת בית 2 תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בניין בנין בורסה לניירות ערך , רחוב אחוזת בית 2 תל אביב / צילום: שלומי יוסף

חודש שני ברציפות מתחילת השנה שנרשמת ירידה בתשואות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות. לפי הערכת מיטב דש הציגו גופי החיסכון הללו בפברואר 2022 תשואה נומינלית (ברוטו) ממוצעת שלילית של 0.7% במסלולים הכלליים. הירידה במסלולים המנייתיים הייתה חדה יותר, ועמדה בממוצע על 1.3%.

לפי מיטב דש , תשואה זו מייצגת גם את התמונה בתעשיית החיסכון הבינוני-ארוך כולה, כאשר טווח התשואות של כלל הגופים במסלולים הכלליים אמור לנוע במנעד של בין תשואה שלילית של 0.3% לתשואה שלילית של 1.2%. עוד מוסיפים בבית ההשקעות, כי עליות השערים שנרשמו בבורסות בימים האחרונים של החודש חסכו לעמיתים תשואה שלילית נוספת של יותר מ-1%.

ירידות שערים בפברואר אפיינו את כל אפיקי ההשקעה המרכזיים: בשוקי המניות בעולם, ובאג"ח הקונצרניות והממשלתיות בישראל. אם מסתכלים על ינואר ופברואר יחדיו, הנתונים שליליים אף יותר. לפי הערכת מיטב דש, במסלולים המנייתיים בקופות הגמל נרשמה ירידה של 4.4% בממוצע בחודשיים, בעוד שבמסלולים הכלליים נרשמה ירידה של 2.3% בממוצע.

התשואות השליליות מגיעות לאחר ששנת 2021 הייתה שנה מאוד מוצלחת לחוסכים, עם תשואה ממוצעת של כ-14.3% בקופות הגמל הכלליות, כמעט פי שלושה מהתשואה השנתית הממוצעת שהשיגו הקופות הכלליות בחמש השנים ובעשר השנים שקדמו לה.

 
  

באשר לקרנות הפנסיה, גם בהן נרשמה תשואה שלילית בפברואר, שהצטרפה לזו שהשיגו הקרנות בינואר. המסלולים לבני 50 ומטה, שבהם רכיב המניות גדול יחסית, השיגו תשואה שלילית ממוצעת של 0.5% בחודש שעבר, ושל 2% מתחילת השנה. המסלולים הסולידיים יותר, המיועדים לבני 50 עד 60, רשמו בפברואר תשואה שלילית של 0.4% בממוצע (ותשואה שלילית של 1.5% מתחילת השנה).

זאת לעומת תשואה חיובית ממוצעת של 16% במסלול הצעירים, לבני 50 ומטה, שאיתה סיימו קרנות הפנסיה את 2021, ותשואה ממוצעת חיובית של 13.8% שהשיגו המסלולים לבני 50 עד 60.