אחרי ויזה ומאסטרקארד: אמריקן אקספרס מפסיקה את פעילותה ברוסיה

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח מוקדם יותר הערב עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין • אמריקן אקספרס הודיעה הערב כי כרטיסיה לא יעבדו יותר ברוסיה, וכרטיסים שהונפקו ברוסיה לא יפעלו יותר מחוץ למדינה • שמונה אזרחים נהרגו בהפגזה באירפין, עיר סמוכה לקייב • לפי הערכות, הלחימה באוקראינה הובילה עד כה למיליון וחצי פליטים שברחו מאזורי הקרבות

מלחמה באוקראינה / צילום: Reuters, CARLOS BARRIA
מלחמה באוקראינה / צילום: Reuters, CARLOS BARRIA

21:42

שמונה אזרחים נהרגו בהפגזה באירפין, עיר סמוכה לקייב. ראש העירייה, אולכסנדר מרקושין, אמר שהרוסים פתחו באש במהלך פינוי אזרחים מעבר לגשר. "משפחה מתה", כתב בטלגרם. "מול עיניי מתו שני ילדים קטנים ושני מבוגרים". בסרטון מהזירה נראו אזרחים עוברים דרך מחסום לפני שהתרחש פיצוץ, ככל הנראה משיגור פגז או מרגמה.

"אירפין במלחמה, אירפין לא נכנעה", אמר מרקושין. "חלק מאירפין אכן נכבש על ידי פולשים רוסים, אבל חלק מאירפין נלחם ולא נכנע", הוסיף. לדבריו, מחר בבוקר יתקיים פינוי נוסף.

במקביל, אחרי ויזה ומאסטרקארד, אמריקן אקספרס הודיעה הערב כי כרטיסיה לא יעבדו יותר ברוסיה, וכרטיסים שהונפקו ברוסיה לא יפעלו יותר מחוץ למדינה.

אמריקן אקספרס גם מסרה כי היא תפסיק את פעילותה בבלארוס. "זה בנוסף לצעדים הקודמים שנקטנו, הכוללים את עצירת היחסים שלנו עם בנקים ברוסיה המושפעים מהסנקציות של ארצות הברית וממשלות אחרות ברחבי העולם", נכתב בהצהרה מטעם החברה.

טיקטוק הודיעה הערב כי בגלל החוק החדש של הקרמלין על הפצת "חדשות מזויפות" על הצבא הרוסי, היא תשעה כמה תכונות שלה ברוסיה: "לאור חוק ה'חדשות המזויפות' החדש של רוסיה, אין לנו ברירה אלא להשעות את השידור החי והעלאת תכנים חדשים לשירות הווידיאו שלנו בזמן שאנחנו בוחנים את השלכות החוק הזה", צייצה החברה בטוויטר. "שירות ההודעות שלנו בתוך האפליקציה לא יושפע".

20:09

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח מוקדם יותר הערב עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לאחר פגישתם אמש במוסקבה. בנט אף שוחח עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ, ולפני מספר דקות קיים שיחה עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון.

במקביל, שר החוץ יאיר לפיד יצא מחר לפגישת בזק מדינית עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. הפגישה תתקיים מחר בשעות אחה"צ בריגה לטביה.

20:05

תחנת הכוח הגרעינית בזאפוריז'יה נמצאת כעת תחת שליטה רוסית, כך עדכנו הערב בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

לפי הסוכנות, אוקראינה הודיעה כי הצוות הקבוע ממשיך להפעיל את תחנת הכוח - אך רוסיה שולטת בה כעת. רפאל גרוסי, יו"ר סבא"א, אמר כי הוא "מודאג מאוד מההתפתחויות האחרונות".

16:25

סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה כי היא חותכת את דירוג האשראי של רוסיה וגם סיפקה תחזית שלילית לעתיד, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. סוכנות הדירוג ציינה את הסנקציות הכלכליות על המדינה כסיבה העיקרית להורדת דירוג האשראי.

במודי'ס ציינו כי הורדת הדירוג "מונעת ע"י חששות רציניים בנוגע לרצונה ויכולותיה של רוסיה לשלם את חובותיה והתחייבויותיה".

15:54

הצלב האדום הבינלאומי מדווח כי פינוי האזרחים ממריופול המכותרת נעצר בשל הפצצות שמונעות מעבר חופשי של שיירות הומניטריות.

בתוך כך, גם היועץ למשרד הפנים האוקראיני, אנטון גראצ'נקו אמר כי רוסיה שוב הפרה את תנאי הסכם הפסקת האש במריופול. בפוסט באינסטגרם כתב גראצ'נקו כי המצב של יום שבת חוזר על עצמו, גם אז תקפה רוסיה במריופול ו-וולנובנחה למרות הסכם הפסקת האש.

"נסיון שני ליצור פרוזדור ירוק עבור אזרחי מריופול שוב הביא להפגזות מהצד הרוסי", כך כתב בפוסט, "כולם צריכים להבין מפני שצבא הכיבוש הורג אזרחים, אין שום ביטחונות למעברים ירוקים". גראצ'נקו לא ציין האם משרד הפנים האוקראיני מתכנן עוד פינוי אוכלוסיה אזרחית.

15:10

נכשל שוב המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה לפינוי פצועים בתקיפות העיר מריאופול. זו הפעם השנייה, ביממה האחרונה, בה נגוזו תקוות הפצועים לקבל פרוזדור הומיניטרי שיאפשר להם מעבר בטוח לקבלת טיפול רפואי.

בנוסף, לפי דיווחים של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שדה התעופה האזרחי בעיר ויניצה הנמצא כ-250 קילומטרים דרום מערבית לקייב, הושחת כליל. עד כה, רוב הלחימה על אדמת באוקראינה התרחשה צפון מזרחית לקייב, וכן באזורים הדרומיים יותר של אוקראינה.

מתחילת המתקפה הרוסית על ערי אוקראינה, לפני 11 ימים, יותר מ-1.5 מיליון פליטים הצליחו להימלט הרחק מהערים המופגזות ומגבולות אוקראינה. 

12:32

ארגון הבריאות העולמי מאשר: הרוסים תקפו מבנים ותשתיות בריאות באוקראינה. הארגון מציין כי אומתו לפחות 6 מתקפות בהן נהרגו לפחות 6 אנשים ו-11 נפצעו.

מנהל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום ג'בראיסוס, צייץ בטוויטר כי המתקפות של רוסיה גרמו ל"מקרי מוות מרובים ופציעות".

בתוך כך, פיליפו גרנדי, הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים, אמר היום כי מעל 1.5 מיליון פליטים כבר עזבו את אוקראינה מאז שרוסיה החלה לפלוש למדינה.

גרנדי תיאר את המצב כ"משבר הפליטים שמתפתח במהירות הגבוהה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

מעל 600 בני אדם נעצרו ב-21 ערים ברוסיה, מדווחת קבוצת הניטור הגלובלית OVD-Info. עוד מציינת הקבוצה כי ישנם מעל 200 עצורים בעיר הסיבירית נובוסיבירסק. מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, לפחות 8,000 בני אדם נעצרו או נאסרו ברחבי רוסיה.

11:55

התחדשו ניסיונות לפינוי פצעים מהעיר מריאופול שבאוקראינה, כך מדווחים סוכנויות הידיעות בעולם. זאת, לאחר שאתמול (שבת), הצדדים לא הגיעו להסכמה בנושא, ומבצע הפינוי בוטל.

11:47

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח לפני זמן קצר עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. זו השיחה השלישית בין השניים ביממה האחרונה.

7:00

הלחימה באוקראינה נכנסת ליומה ה-11. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה שוחחו שוב בטלפון. ביידן אמר לזלנסקי כי ארה"ב בודקת כיצד היא יכולה לחזק את הסיוע שלה לאוקראינה. זאת לאחר שאתמול (ש') אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הסנקציות שהטילו מדינות המערב על ארצו הן אקט מלחמתי. פוטין אף אמר כי המהלכים של אוקראינה מעמידים בספק את המשך קיומה כמדינה עצמאית.

חברות האשראי ויזה ומאסטרקארד הודיעו כי הן מפסיקות את פעילותן ברוסיה.

בינתיים בעולם מתחזקות ההפגנות בעד אוקראינה: בוונקובר, בניו יורק, בפריז, בלונדון, ברומא, בציריך ובעוד ערים מרכזיות בעולם הפגינו עשרות אלפי אנשים נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה וקראו לממשלותיהן לעשות יותר כדי לתמוך באוקראינה.

לפי הערכות, הפלישה של רוסיה לאוקראינה יצרה גל פליטים שעומד כרגע על מיליון וחצי בני אדם.