רשות ההגירה חושפת: המקרים בהם אוקראינים סורבו להיכנס לישראל

מאז 4 בפברואר, מועד פלישת רוסיה לאוקראינה, הגיעו 2,034 נוסעים מאוקראינה - מתוכם סורבו 112 נוסעים • מי שמוזמן על ידי מכר שהוא אזרח ישראלי, יוכל להיכנס ובתנאי שהישראלי יפקיד ערבות בנקאית

פליטים אוקראינים / צילום: Reuters
פליטים אוקראינים / צילום: Reuters

לנוכח הביקורת על המדיניות של הכנסת אזרחים מאוקראינה לישראל  בעת המלחמה המתקיימת בארצם, ועל ההתנהלות שמצפה לבאים בנתב"ג - מפרטת רשות ההגירה והאוכלוסין את מספר המקרים של אזרחים אוקראיניים שכניסתם סורבה לישראל ואת הסיבות לכך. בסוף השבוע האחרון הגיעו לישראל 605 אזרחים מאוקראינה, מתוכם סורבה כניסת 26 נוסעים. מאז 24 בפברואר, מועד פלישת רוסיה לאוקראינה, הגיעו 2,034 נוסעים מאוקראינה - מתוכם סורבו 112 נוסעים.

נוסע שמסורבת כניסתו לישראל מועבר למתקן המתנה מיוחד הממוקם בשטחי נמל התעופה - עד לטיסה שתחזיר אותו ליעד ממנו הוא המריא. האחריות להטסת נוסע שמוגדר מסורב כניסה מוטלת על חברת התעופה עמה הוא הגיעה לישראל. היות שאין טיסות תדירות ליעדים מהם המריאו הנוסעים לישראל הם עשויים להמתין מספר ימים עד לטיסתם מישראל.

נוסע שמסורב כניסה יהיה לרוב חשוד בכך שמטרת הגעתו לישראל היא להשתלב באופן לא חוקי בשוק העבודה. ברשות ההגירה והאוכלוסין מפרסמים מספר מקרים בכדי לרכך את הביקורת שנשמעה - כאשר גם מפרטים כי כעת לרשות הממתינים לתשאול ולרשות קרובים שמגיעים בכדי להפקיד ערבות בכדי לאפשר כניסתם לישראל - יעמוד כיבוד הכולל שתייה וכריכים בעמדה בנתב"ג.

עוד מציינים כי "בניגוד לטענות החוזרות ונשנות, התשאולים מתבצעים בשפה אותה מבינים המתושאלים - הדבר נבדק מולם בטרם מתחיל התשאול - ולפיכך הטיעון כי לא הבינו את שנאמר להם הוא חסר כל שחר". בין המקרים שסורבו בימים האחרונים ועליהם מפרטת הרשות: אזרחית אוקראינית שנחתה עם שני ילדים. "בתשאול שנערך לה, ציינה מספר פעמים שהיא מגיעה לבקר את בן זוגה בישראל. מהבדיקה עולה כי בעבר שהתה בישראל מספר חודשים שלא כחוק וניסתה להביא גם את ילדיה ואת אמה, שכניסתם סורבה. בבדיקה מול 'בן הזוג', טען כי הוא נשוי לישראלית וכי לא מדובר בבת זוגו אלא במכרה. עם זאת, במקרה הזה הוחלט לאפשר את כניסת הנוסעים לאחר שהמכר הישראלי היה מוכן להפקיד עבור כניסתם "ערבות גבוהה מאד".

במקרה אחר אזרחית אוקראינית צעירה, טענה בתשאול כי זהו ביקורה הראשון בישראל כשהיא הגיע כתיירת. אלא שהתברר שהיא עבדה בארץ משך שלוש שנים. הצהרתה שהוגדרה שקרית הובילה לסרוב לכניסה. גם כניסת נוסעת שהגיעה ארצה לאימה השוהה בישראל (ועל פי הרשות באופן לא חוקי) סורבה. במקרה אחר אזרחית אוקראינית נחתה עם בתה, לטענתן לטובת טיול שיועד להתקיים בקיץ. אחרי שלא הראתה כרטיס טיסה ליציאה מישראל ולאחר שנטען כי "היא התייעצה עוד בטרם פרוץ המלחמה עם חברים כיצד ניתן להגיש בישראל בקשה למקלט וכיצד להגיע לעבוד בארץ", כניסתה סורבה.

מדוע נדרשת הפקדת ערבות לטובת אזרחים מאוקראינה המבקשים להיכנס לישראל? ברשות מדגישים: "אנו נמצאים בתקופה לא שגרתית ובהתאם למדיניות שנקבעה לימים אלה, לגבי כניסת זרים בעלי דרכון אוקראיני לישראל, הוחלט כי מי שמוזמן על ידי מכר שהוא אזרח ישראלי, יוכל להיכנס ובתנאי שהישראלי יפקיד ערבות בנקאית (או צ'ק בנקאי) המבטיחה כי המוזמן יעזוב את ישראל בזמן שנקבע לו". את הערבות יש להפקיד בנתב"ג בטווח של 12-24 שעות לפני מועד הנחיתה בישראל. את כספי הפיקדון מקבלים חזרה בעת יציאת האזרח שכניסתו אושרה מישראל (יש להגיש בקשה מראש לקבל הפיקדון).